באחד העם לא מאמינים בנסים

מניות שלא לוקחות חלק בשינוי הגדול ביותר שעובר על העולם

המלצות הביניים של הוועדה להגברת הנזילות מטעם רשות ניירות ערך, שהתפרסמו השבוע, הצטלמו נהדר. אלא שהשאלה הגדולה עדיין נשארה בלי תשובה: האם באמת מה שדרוש בבורסה המקומית כדי להחזיר את הכספים הנעלמים הם כלים מתוחכמים יותר, או שאולי המוטיבציה של המשקיעים קשורה למשהו אחר לגמרי, שאפילו לא הוזכר בדוח בן 195 העמודים?

הנה סיפור רלוונטי. הכוכבת של הימים האחרונים בוול סטריט היא Fusion IO. השבוע התחולל נס אמיתי, מסוג תחיית המתים שכל משקיע מתפלל שתתרחש בחברה שהוא מאמין בה. המניה - שהוכתה בשנה האחרונה שוב ושוב - החלה פתאום לעלות בחדות, וטיפסה כ-40% בתוך שלושה ימים, במחזורי ענק.

המתחרה של Fusion IO, שמספקת תוכנה וחומרה לשיפור הביצועים של מערכות אחסון נתונים, נרכשה על-ידי ענקית הזיכרונות ווסטרן דיגיטל. הניתוח של המשקיעים, שמיהרו להיכנס לפוזיציה, היה כי Fusion IO היא יעד הרכישה הבאה, ובפרמיה מכובדת.

מתי בפעם האחרונה ראיתם נס כזה בבורסה בתל-אביב? בוודאי, מהדהדת הציניות של הסוחרים המקומיים, ראינו לא פעם דהרה של חברות בגלל ספקולציות. אבל הכוונה היא ל"נס" שהוא חלק אינטגרלי מהתפתחות השוק שבו פועלת החברה. במילים אחרות, במקרה הנוכחי, כריות המזומנים של ענקיות המחשוב נאלצות לשמש לרכישת טכנולוגיות אחסון מתקדמות של חברות קטנות, כי פשוט אין דרך אחרת להתמודד בשוק המתפתח מהר כל-כך.

Fusion IO לא לבד. קרוב ל-10 חברות ציבוריות בוול סטריט בתחום מערכות האחסון נרכשו בשנים האחרונות בפרמיה של 50%-100%. בשוק האחסון, כמו בתחום אבטחת המידע, ציוד התקשורת, התוכנה הארגונית ובעולמות טכנולוגיים נוספים, מחירי המניות עולים כי העולם משתנה, וכי יש ביקושים לטכנולוגיות חדשות, אם מצד לקוחות ואם מצד רוכשת פוטנציאלית לחברה.

זוהי הדילמה האמיתית שאמורה לעמוד מול חברי הוועדה: מדוע בישראל, שבה כל-כך הרבה חברות מתקדמות בתחום האחסון, למשל, הנסים האלו אינם קורים? האם יש למשקיע המוטיבציה להשקיע בבורסה שבה המניות לא לוקחות חלק (מלבד בביומד וקצת בפרסום באינטרנט) בשינוי הגדול ביותר שעובר על העולם המודרני? אולי בדוח הבא נקבל תשובה. בינתיים נשמח על האפשרות לסחור ביום שישי.