מה עושים היום האנשים שמוטטו את השווקים ב-2008?

5 שנים לקריסת ליהמן ברדרס, האנשים שאחראים למפולת החריפה בשווקים מנהלים חיים שקטים ונוחים ■ הרגולטורים שהיו אמורים לפקח על הנעשה המשיכו הלאה גם כן

לפני 5 שנים התמוטט בנק ההשקעות ליהמן ברדרס וגרר עימו את השווקים ברחבי העולם למפולת קשה. כלכלת ארה"ב מלקקת את הפצעים עד היום ולימים התברר כי המשבר הפיננסי שנגרם כתוצאה מכך היה הקשה ביותר מאז השפל הגדול של שנות ה-30.

מה קרה לאנשים הבולטים מהתקופה ההיא? אתר מרקטוואץ' ערך בדיקה וחזר עם תשובות:

■ ריצ'רד פולד: מנכ"ל ליהמן ברדרס, המכונה גם "הגורילה" בקרב אנשי וול סטריט בשל האופי התחרותי שלו. פולד הצטרף לליהמן ברדרס ב-1969 והתקדם עד שמונה למנכ"ל ב-1994. מאז קריסת ליהמן הוא שמר על פרופיל נמוך והקים חברת ייעוץ בשם "מטריקס" במנהטן.

■ ארין קאלן: קאלן כיהנה כסמנכ"לית הכספים של ליהמן ברדרס ונחשבה לאישה החזקה ביותר בוול סטריט. היא מונתה לתפקיד בספטמבר 2007. כעבור 6 חודשים ניטל ממנה התואר "סמנכ"לית הכספים" לאחר שהבנק הציג הפסד כבד ברבעון השני של 2008 ונאלץ לגייס 6 מיליארד דולר כדי לחזק את ההון העצמי שלו. 3 חודשים לאחר מכן הבנק פשט את הרגל. קאלן הצטרפה לקרדיט סוויס כדירקטוריות אך עזבה בדצמבר 2009.

■ ג'יימס קיין: היו"ר והמנכ"ל לשעבר של בנק ההשקעות בר סטרנס, הראשון שקרס ונכלל בין 5 בנקי ההשקעות הגדולים דאז. קיין משחק מאז ברידג' ונמצא דרך קבע בדירוג הלאומי בארה"ב.

■ אנטון ולוקאס: הבוחן הרשמי של פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס אשר חיבר דוח בן 2,200 עמודים אשר סלל את הדרך להעברת רפורמות בקונגרס. הוא נותר היום בתפקיד יו"ר משרד עו"ד Jenner & Block בשיקגו.

■ ג'ון ת'אין: מנכ"ל מריל לינץ' לשעבר, בטרם קרס ונרכש ע"י בנק אוף אמריקה. ת'אין עמד במרכז ביקורת נגד המשרד המפואר והמעוצב שלו וכן בשל החלטתו לחלק בונוסים שמנים במיליארדי דולרים לעובדי מריל לינץ' בשלהי 2008, אחרי הקריסה הגדולה. הוא עבד זמן קצר בחברה הממוזגת בנק אוף אמריקה-מריל לינץ', אך נדחק החוצה ע"י קן לואיס. מאז הוא מונה למנכ"ל קבוצת CIT. בראיון לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" מוקדם יותר השנה, ת'אין התחרט על המינוי למנכ"ל מריל לינץ' ועל מכירתו לבנק אוף אמריקה.

■ אנג'לו מוזילו: מייסד ומנכ"ל חברת המשכנתאות קאנטריווייס שקרסה ונרכשה ע"י בנק אוף אמריקה. החברה נקלעה לקשיים עם פרוץ משבר הסאב-פריים. אנג'לו נחשד בתרמית בני"ע אך יישב את התיק בכך שהסכים לשלם קנס של 67.5 מיליון דולר.

■ קן לואיס: מנכ"ל בנק אוף אמריקה לשעבר שהוביל את הבנק לשתי רכישות גרועות קאנטריווייד ומריל לינץ' אשר הסבו לבנק הפסדים כבדים ואילצו אותו לבקש חבילת סיוע של מיליארדי דולרים מהממשל האמריקאי. לואיס פרש מתפקידו בשלהי 2009.

■ הנרי פולסון: שר האוצר בתקופת משבר 2008. פולסון היה אדריכל תוכנית TARP במסגרתה הלווה הממשל יותר מ-700 מיליארד דולר לבנקים הגדולים כדי להציל אותם. הנחת העבודה הייתה שהבנקים ישתמשו בכספים הללו כדי לספק אשראי ובכך ימריצו את המשק, מה שלא קרה בדיעבד.

■ טים גייתנר: יו"ר שלוחת הפדרל ריזרב בניו יורק בעת המשבר. גייתנר היה מעורב בהחלטות הגורליות של 2008, כולל ההחלטה לאפשר לליהמן ברדרס לפשוט את הרגל. ימים מונה לשר האוצר בממשל אובמה וכיהן בתפקיד כמעט 5 שנים, ואז עזב לעמוד בראש המועצה ליחסי חוץ בניו יורק.

■ ג'יימי דיימון: מנכ"ל בנק JP מורגן. דיימון ניהל את הבנק שנחשב ליציב ביותר מבין הבנקים הגדולים בוול סטריט, ותחת לחץ הפדרל ריזרב הוא רכש את בר סטרנס עם קריסתו באביב 2008. דיימון ביקר בשנים האחרונות את הרגולציה שהחריפה לאחר המשבר. הוא עדיין עומד בראש הבנק.