פערי השכר בארה"ב: 1% מהעשירים גרפו 95% מההכנסות

מחקר שנערך ע"י הכלכלנים אימנואל סאז ותומאס פיקטי העלה בין היתר כי בשנת 2012 10% מבעלי ההכנסה הגבוהה "לקחו הביתה" יותר מ-50% מכלל ההכנסות ■ בין השנים 2009-2011 השכר של מעמד הביניים נותר ללא שינוי

מחקר שפורסם לאחרונה הצביע על כך ש-10% מבעלי ההכנסה הגבוהה בארה"ב "לקחו הביתה" יותר מ-50% מכלל ההכנסות בשנת 2012. לפי ממצאי המחקר, מדובר בשיא כל הזמנים מאז שהממשל האמריקאי החל לאסוף נתונים בנושא לפני כ-100 שנה.

המחקר שנערך ע"י הכלכלנים אימנואל סאז ותומאס פיקטי, העלה בנוסף כי 1% מבעלי ההכנסות הגבוהות נהנו מ-95% מכלל ההכנסות במדינה, מאז תום המשבר הכלכלי. בינתיים, השכר של שאר האוכלוסיה בארה"ב נכנס למצב של קיפאון בין השנים 2009-2011 וצמח בשיעור של 1% בלבד ב-2012.

אז מדוע ההכנסות של מרבית האמריקאים לא עלו בעוד ההכנסות של העשירים גדלו בחדות? את התשובה לשאלה הזו ניתן למצוא באימרה הידועה לפיה צריך כסף כדי לעשות הרבה כסף. כלומר, הכלכלנים מצאו כי בעלי ההכנסה הגבוהה השקיעו הון עודף במהלך המשבר וכך הגדילו את הונם.

"הון עודף שמוסדות ואינדיבידואלים עשירים השקיעו במהלך המשבר, איפשר להם לצבור הון נוסף, יותר מאשר אנשים אחרים ללא הון עודף שנפגעו בצורה קשה מהמשבר", טוענת נומי פרינס, מנהלת לשעבר בגולדמן זאקס ומחברת ספרי כלכלה. לטענתה, האמריקאים העשירים ניצלו את משבר האשראי והדיור במטרה לצבור נכסים במחירים זולים מאוד. בתום המשבר, הם גרפו רווחים עצומים בשל ההתואששות בשוקי המניות והדיור.

לטענתה של פרינס, משקי הבית העשירים גרפו רווחים עצומים בעיקר הודות למדיניות הכלכלית שהובילה וושינגטון. בין היתר מדיניות זו כללה את התוכניות להרבחה כמותית של הפד, שכללו ריביות אפסיות, רכישות אג"ח וכן סובסידיות שונות למערכת הבנקאית.