אנליסטים מגיבים על המדד: "הסיכוי להורדת הריבית גדל"

איילון: "אנו איננו שותפים להערכות כי ריבית בנק ישראל בדרכה מעלה" ■ פיוניר: "נראה כי הצרכן הישראלי התחיל להפנים את הגזרות הכלכליות שנפלו עליו ואינו מוכן לבזבז כמו פעם"

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% בחודש אוגוסט, מעט מתחת לצפי, כך מפרסמת היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. התגובות למדד:

יניב פגוט, אסטרטג ראשי קבוצת איילון למדד חודש אוגוסט: "שנתיים ויותר לאחר פרוץ מחאת יוקר המחייה עולם המחירים במשק הישראלי כמנהגו נוהג ומנועי עליית המחירים במשק היו ונותרו רכיב הדיור ורכיב המזון במדד המחירים לצרכן. האינפלציה במשק הישראלי בשנה הקרובה צפויה לעמוד במרכז יעד האינפלציה של בנק ישראל ולפיכך הבנק המרכזי יוכל להמשיך ולתמקד בנטרול פצצת מחירי הדיור הגואים ותמיכה בצמיחה הכלכלית במשק. אנו איננו שותפים להערכות כי ריבית בנק ישראל בדרכה מעלה כבר בשנת 2014".

שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בפיוניר תכנון פיננסי: "מדד המחירים לצרכן של חודש אוגוסט מצביע על האטה כלכלית במשק הישראלי. המדד הנמוך מצביע על ירידה בביקושים, שהם הקטליזטור המרכזי לצמיחה במשק בריא. נראה כי הצרכן הישראלי התחיל להפנים את הגזרות הכלכליות שנפלו עליו ואינו מוכן לבזבז כמו פעם. לאור תוצאות המדד נראה כי לחצים אינפלציוניים הם נחלת העבר. הורדת ריבית נוספת מתבקשת אך אינה צפויה ללא נגיד חדש. נראה כי הציפיות האינפלציוניות והאינפלציה בפועל לשנה הקרובה לא יעלו על 2%".

רו"ח אהוד רצאבי, נשיא להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים: "אין סכנה לאינפלציה ולכן יש לשקול הורדת ריבית. הוזלת האשראי תהווה בשורה של ממש עבור כחצי מיליון עסקים קטנים בישראל ותעניק גלגלי עזר לאותם עסקים שעתידם הפיננסי מתנדנד".

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי: "המדד החודש היה מתחת לצפוי ולמרות זאת לא צפוי בנק ישראל להוריד את הריבית בתקופה הקרובה. האינפלציה בפועל בשנה האחרונה נמצאת בסמוך למרכז היעד של בנק ישראל, ולכן אנחנו מעריכים כי היא לא תהווה גורם שיביא לשינוי בריבית מצד בנק ישראל. בהסתכלות קדימה, המחירים הגבוהים בשוק הנדל"ן מעלים את הסבירות שאלו יתגלגלו לשוק השכירויות וישפיעו על המדדים הבאים. מגמה זו עשויה להימשך כל עוד לא יגיע לשוק מלאי גדול של דירות. מנגד, הסיכויים להמשך ההרחבות המוניטאריות ירדו באופן משמעותי מה שעשוי למתן את האינפלציה. בנוסף לכך, אנחנו מאמינים כי למרות הירידה בשיעור האבטלה לא צפויים לחצי ביקוש במשק, זאת בשל העלאות המיסים שפוגעות בהכנסה הפנויה של הצרכנים".

אסף שאול, סמנכ"ל השקעות באלפא פלטינום קרנות נאמנות: "להערכתנו לעליית המדד תהיה השפעה קלה על המסחר בבורסה. אנו נצפה לירידות שערים קלות בצמודי המדד הקצרים ובאגרות החוב לטווח הארוך נצפה לעליות שערים קלות. כמו כן המדד לא צפוי להשפיע על שוק המניות. להערכתנו, הסיכוי להורדת הריבית גדל. מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2 אחוז מתחת לתחזיות האנליסטים שהיו 0.4 אחוז. הגורם המרכזי שיקשה על הורדת הריבית הוא המשך עלייה במחירי הדיור".

איילת ניר, כלכלנית ואסטרטגית ראשית בפסגות: "בהעדר סיכונים אינפלציוניים ולמרות התחזקות השקל מאז פחת הסיכון לתקיפה אמריקאית בסוריה, אנו צופים, כי הועדה המוניטרית תבחר להותיר את הריבית לחודש אוקטובר ללא שינוי ברמה של 1.25% זאת לאור ההתייצבות ברמת הפעילות הכלכלית במשק, ההתאוששות האיטית ברמת הפעילות הכלכלית העולמית, ולאור העלייה הנמשכת במחירי הדירות בישראל".

אלכס זבז'נסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב דש: "מדד המחירים לצרכן לא מצביע על צמיחה מהירה במשק ועל ביקוש צרכני חזק. חודש אוגוסט בדרך כלל מתאפיין במדדים גבוהים ובפעם האחרונה רק בשנת 2006 מדד המחירים באוגוסט עלה פחות מאשר השנה. מדדי המחירים מצביעים על כך שבעיית האינפלציה אינה אמורה להטריד מיידית את הנגיד הבא של בנק ישראל. מנגד, המשך עלייה במחירי הדירות ושקל חזק יגיעו למכרז שולחן הדיונים".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: "מדובר במדד אשר משקף סביבת אינפלציה נמוכה למדי. חמשה מתוך עשרת סעיפי המדד היו שליליים והמדד ללא סעיף האנרגיה עלה ב-0.1% בלבד. יחד עם זאת, סקר מחירי הדיור (מחירי רכישה בפועל) מצביע על המשך עלייה במחירים בשיעור של 0.6% בסקר האחרון לאחר עלייה של 0.7% בסקר הקודם. התחדשות עליית מחירי הדיור צפויה להדאיג את בנק ישראל ולכן, בשלב זה לא צפויה הורדת ריבית בסוף החודש".