דרמה בוושינגטון: סאמרס הסיר את מועמדותו לראשות הפד

הערכות: ג'נט יילן היא עתה המועמדת המובילה ■ סאמרס חשש מקשיים בתהליך האישור בסנט על רקע התבטאויותיו לגבי כישורים אינטלקטואליים נחותים של נשים במקצועות ריאליים וחילוקי דעות על החלטות שקיבל כשכיהן כשר אוצר

לארי סאמרס, שהיה המועמד המוביל למשרת יו"ר הפדרל ריזרב, לאחר תום כהונתו של היו"ר הנוכחי, בן ברננקי, הסיר אמש (א') את מועמדותו בשיחת טלפון עם נשיא ארה"ב ברק אובמה ואחר-כך במכתב רשמי.

סאמרס, שנחשב מקורב מאוד לאובמה, כיהן כשר אוצר בממשל קלינטון ושימש כיועץ הכלכלי הראשי בבית הלבן בתקופת הכהונה הראשונה של אובמה.

על פי הערכות רבות בוושינגטון, מובילים עתה את רשימת המועמדים ליו"ר ה'פד' ג'נט יילן, סגן היו"ר הנוכחי, ודונלד קוהן, סגן היו"ר לשעבר. שמו של סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל לשעבר, לא הוזכר בהערכות שפורסמו הבוקר באמצעי תקשורת גדולים.

טימותי גייתנר, שר האוצר לשעבר שנהנה מהערכה רבה של אובמה, הודיע כי אינו מעוניין בתפקיד. רשמית, אובמה טרם קיבל כל החלטה מי יהיה מועמדו למשרה.

אנליסטים אומרים שבשווקים מעדיפים את יילן וקוהן על פני סאמרס. השניים נוטים מעט יותר מסאמרס להמשיך במדיניות הנוכחית של ברננקי: הזרמת כספים למשק כדי לתמרץ את הכלכלה, מדיניות שדוחפת את שערי המניות מעלה ואת הריביות מטה.

במכתבו לאובמה מביע סאמרס חשש מקשיים בתהליך אישור מועמדותו בסנאט. הוא לא פירט, אך סנאטורים לא מעטים, ובכללם לפחות שלושה סנאטורים דמוקרטיים, הביעו הסתייגות ממועמדותו בגללל התבטאויותיו על כישורים אינטקלטואלים נחותים של נשים במקצועות ריאליים, כאשר כיהן כנשיא אוניברסיטת הווארד, ובגלל מורת רוח מהחלטותיו והתבטאויותו על עודף רגולציות בשווקים הפיננסיים.

"בעל כורחי הגעתי למסקנה, שתהליך אישור מועמדותי (בסנאט) ישא אופי מר ולא ישרת את האינטרסים של פדרל ריזרב, של הממשל, ובסופו של דבר, של ההתאוששות הכלכלה הלאומית", כתב סאמרס במכתבו.

מקור צרותיו הצפויות של סאמרס בסנט לא היו מחוקקים רפובליקאיים, שצפויים להתנגד לכל מועמד שיציג אובמה, אלא דווקא דמוקרטים ליברליים, שטענו כי סאמרס מקורב מדי לוול סטריט ושיש לו התנגדות מובנית לרגולציות על השווקים הפיננסיים.

ביקורתם הגיעה לטונים גבוהים עד כדי כך שאובמה נאלץ לצאת להגן על סאמרס בישיבה סגורה של חברי הסיעה הדמוקרטית בסנט, ביולי, שבה מנה את תרומותיו של סאמרס להבראת הכלכלה.