המלצה לטיול חגיגי: סיור מרענן בטיילת החומות בירושלים

בטיילת החומות בירושלים אפשר ללכת על חומת העיר ולהשקיף ממנה פנימה, אל העיר העתיקה, והחוצה - אל עבר העיר החדשה

עונה מומלצת: כל השנה

התאמת המסלול: לכל המשפחה

קושי המסלול: בינוני. יש גרמי מדרגות לא נוחים

אורך המסלול: כארבעה קילומטרים

מפה: מפה עירונית טובה של ירושלים

נקודת העלייה לטיילת החומות היא שער יפו. שעות פתיחה: א'-ה' ושבת: 09:00-17:00 (בשעון חורף עד 16:00), בימי שישי סגור.

ציוד נדרש: כובע, מים, קרם הגנה

לא רבים פוקדים את טיילת החומות בירושלים, שבה ניתן להלך על חלק ניכר מחומת העיר ולהשקיף ממנה פנימה, אל העיר העתיקה, והחוצה - אל עבר העיר החדשה. לטיילת שני חלקים - דרומי וצפוני. הקטע היפה ביותר הוא הצפוני, המתחיל בשער יפו ומסתיים בשער האריות. לאורכו יש שתי נקודות יציאה, בשער החדש ובשער הפרחים). לאורך כל ההליכה ישנן תצפיות יפות אל עבר הרובע הנוצרי ושלל צריחי הכנסיות שבו. בולט במיוחד המתחם הפרנציסקני, שמעליו הצריח הגדול של כנסיית הגואל.

מבט נאה ישנו גם לעבר מצודת דוד ומגדל דוד שבראשה, ובמורד גיא בן הינום - לעבר שכונת משכנות שאננים. בהמשך הטיילת משקיפים על המתחם הצרפתי, הכולל את בית החולים ואת כנסיית הנוטרדם הגדולה, שלשמו נפרץ השער "החדש". למי שלא הכיר את המציאות קודם לשנת 1967 קשה להבין שהכביש המפריד בין החומה לבין בית החולים שמעבר לכביש היה עד אז קו הגבול. בהמשך, תוך כדי הירידה לעבר שער שכם, היפה והמהודר מבין כל שערי העיר, הולכים ומתגלים גגותיו הציוריים של הרובע המוסלמי. מעליהם מתנשא בגאון הר הבית שבראשו כיפת הסלע. הטיילת חולפת בסמוך לבתים פרטיים, ומאפשרת לעתים הצצה אל פיסות חיים מקומיות.

בפינה הצפון מזרחית של החומה ניצב בוררג' לקלק - "מגדל החסידות". מקור שמו של המגדל לא לחלוטין ברור. מהמגדל נראים מוזיאון רוקפלר, הר הצופים והר הזיתים, וכן עמק יהושפט, בואך גת שמנים. מכאן הדרך לנקודת הירידה מהחומות קצרה. בירידה מהחומה ניתן לשוב דרך רחובות העיר העתיקה - הווייה דולורוזה ומעלות דוד לעבר שער יפו. ניתן גם לצאת משער האריות ולהמשיך מחוץ לחומות לכדי השלמת ההקפה, לפנות ימינה, לחצות את בית הקברות המוסלמי, לחלוף למרגלות שער הרחמים, העופל, שער האשפות והר ציון.