תוך שנה: דיווח מקוון למס שבח על עסקאות נדל"ן

מנהל רשות המסים, משה אשר: "המערכת החדשה תיכנס לפעילות בתוך כשנה ותהפוך את הנתונים לטובים יותר ומהימנים יותר"

רשות המסים מקדמת מהלך של הפיכת הדיווח על עסקאות נדל"ן למס שבח לדיווח מקוון - כך נודע ל"גלובס". מדובר במהלך שעל-פי מנהל רשות המסים, משה אשר, נמצא בעבודה כבר היום ועתיד להיכנס לפועל בתוך שנה.

את המהלך חשף אשר ביום עיון שהתקיים בשבוע שעבר בתל-אביב. "רשות המסים מקדמת העברת כל הדיווחים על עסקאות מכירה וקנייה לדיווחים אונליין", אמר אשר. "המערכת החדשה תיכנס לפעילות בתוך כשנה ותהפוך את הנתונים לטובים יותר ומהימנים יותר".

מדובר בדיווח שבו מחויב כל מוכר דירה, חדשה ויד שנייה, להעביר לרשות המסים, למס שבח, את כל פרטי העסקה שנסגרה. נכון להיום ממלאים הקבלנים וגם מוכרי הדירות בשוק החופשי את הטופס באופן ידני, מה שגורם לא פעם לאי דיוקים.

מעבר לשימוש שעושה רשות המסים בנתונים הללו, הם משמשים במקביל גם את שמאי המקרקעין לבחינת עסקאות שנעשו בפרק זמן נתון או במיקום מסוים, וגם את הציבור הרחב שמאז שנת 2010 יכול לגשת לנתונים בקלות ולעשות שימוש בהם.

נתוני העסקאות זמינים באתר רשות המסים, במערכת מידע נדל"ן שהשיקה רשות המסים באפריל שנת 2010. מערכת זו מספקת מידע על כל העסקאות שנעשו מאז שנת 1998, והיא הפכה לזמינה לציבור באפריל שנת 2010.

יש לציין כי המערכת לא נפתחה בשל רצונה הטוב של רשות המסים להעניק לרוכשי הדירות כלי נוסף לבחינת המחירים, אלא חויבה לעשות כך בעקבות עתירה לבית המשפט שדרשה לחשוף את הנתונים.

בעוד פתיחת המערכת לציבור הרחב היוותה מהפכה של ממש בתחום והקלה את השוואת המחירים והמעקב אחר עסקאות שנעשות בכל אזור במדינת ישראל, היא גם מקבלת לא מעט ביקורת על כך שהנתונים שבה אינם אמינים. כך, לא פעם ניתן למצוא עסקאות שלא נרשמו בכתובת הנכונה או עם פרטים רבים שאינם בנמצא. בנוסף, פרטים טכניים של מיקום הדירה, הגודל במ"ר, הקומה ואף שנת הבנייה של בניין המגורים לא פעם חסרים או אינם תואמים את המציאות בשטח.

הפיכת הדיווח למקוון עתידה לשנות את כל זה, כך שלא יהיה ניתן לשלוח את הדיווח לרשות המסים ללא מילוי הפרטים במלואם.