משרד השיכון: המענקים הזניקו רכישת הדירות בפריפריה ובירושלים

עפ"י הנתונים, מאפריל 2013 יותר מהוכפל היקף המימוש החודשי של ההטבות לפריפריה והגיע ל-80 עסקות בממוצע חודשי לעומת 30 עסקות בקירוב עד אז

לאחר שבכירי משרד הבינוי והשיכון התבטאו לא פעם כנגד משרד האוצר וכנגד ביטול המענקים בפריפריה ובירושלים, נתונים עדכניים שמפרסם היום המשרד תומכים פעם נוספת בטענה כי המענקים עודדו עסקאות ביישובים אלה.

על-פי הנתונים, מאפריל 2013 יותר מהוכפל היקף המימוש החודשי של ההטבות לפריפריה והגיע ל-80 עסקות בממוצע חודשי לעומת 30 עסקות בקירוב עד אז. נתונים עדכניים, עד סוף אוגוסט, מלמדים על כך שבמסגרת ההטבות לפריפריה בוצעו בסך הכול 974 עסקות. בשנת 2013 בוצעו 478 עסקות, בשנת 2012 בוצעו 428 עסקות ובחודשים אוגוסט-דצמבר 2011 בוצעו 68 עסקות.

עוד על-פי הנתונים שפרסם היום משרד השיכון, היישובים שבהם מומשה ההטבה בהיקף הבולט ביותר הם: נהריה (191), נתיבות (138), דימונה (94), שדרות (88), עכו (77), כרמיאל (73), טבריה (71), מגדל העמק (61). חשוב לציין נתונים אלה צפויים לקבל עוד כמות נכבדת של מימושים לאור העובדה שגם בחריש החלה הועדה להנפיק היתרי בנייה בהיקף של מאות יחידות דיור.

כזכור, מבצע ההטבות בפריפריה החל ברבעון השלישי של 2011 ומקנה הטבות ומענקים בגובה של עד כ-100 אלף שקל בממוצע ב-29 ישובים בפריפריה לרוכשי דירה ראשונה בבנייה רוויה.

שר הבינוי והשיכון אורי אריאל התייחס לנתונים ואמר היום: "הנתונים מוכיחים את היעילות של מבצעי ההטבות הממשלתיים המעודדים רכישת דירה בפריפריה ולחזק את הנגב והגליל. ההטבות אפשרו לצעירים לרכוש דירה במחירים סבירים ולזכות באיכות חיים גבוהה בדירה חדשה בהישג יד. לצד הפעילות המוגברת למציאת פתרונות דיור והגדלת ההיצע באזורי הביקוש, אנחנו מחויבים לצעדים שיעודדו אכלוס, רכישת דירות ושיווקים בכל רחבי הארץ. כך עשינו ונמשיך לעשות".

מענק נוסף שעל-פי נתוני משרד השיכון, וגם על-פי נתוני סקירת הנדל"ן של משרד האוצר שפורסמה בשבוע שעבר, הביל לעלייה ניכרת ברכישת הדירות הוא מענק ירושלים. בעקבות הפעלתו של מענק ירושלים ב-5 למאי השנה, המעניק לרוכשי דירה ראשונה כ-100 אלף שקל הנחה עלו המכירות של דירות חדשות בירושלים בשליש השני של השנה ב-140% לעומת השליש הקודם בבנייה ביוזמת משרד הבינוי והשיכון.

כאמור, גם בסקירת ענף הנדל"ן למגורים של משרד האוצר בסוף השבוע האחרון ראו לנכון לציין את העלייה ברכישת הדירות בירושלים וכתבו: "מתן "מענק ירושלים" לרוכשי דירה ראשונה בעיר מצא ביטוי בגידול חד של 40% ברכישות הזוגות הצעירים באזור. הגידול במספר העסקאות בעיר ירושלים עצמה התרכז בפלח השוק של דירות יד שניה".

במשרד הבינוי והשיכון אמרו בעקבות נתוני רכישת הדירות בירושלים, בנגב ובגליל בחודשים האחרונים כי "לאחר שבמשך שנים הייתה מחלוקת ביחס להשפעת מתן מענקים על עידוד הגירה ורכישת דירות. הנתונים החד משמעיים שהתקבלו הן מהישובים בנגב ובגליל והן בעקבות מענק ירושלים מלמדים על ההשפעה והיעילות של מענקים לעידוד צעירים ורוכשי דירה ראשונה לרכוש דירה גם באזורים שאינם מוגדרים אזורי ביקוש ולחזק ישובים אלה באוכלוסייה צעירה ואיכותית. יש לקחת מסקנות אלה בחשבון בכל דיון ותכנון עתידי למתן תמריצים בתחום הנדל"ן".