אפריקה ישראל מבקשת לשנות שטרי הנאמנות של האג"ח

המהלך נועד לאפשר לחברה, הנדרשת כיום לפרוע חובות בהיקף של כחצי מיליארד שקל בשנה, לארגן מחדש את החוב בתנאים משופרים

בתחילת החודש פרסמנו כאן ב"גלובס" מאמר תחת הכותרת "אפריקה ישראל תצטרך לעבוד קשה כדי להימנע מהסדר חוב נוסף". היום מתברר כי חברת ההשקעות של לב לבייב אכן מפשילה שרוולים ויוצאת לעבודה. אפריקה פרסמה בקשה לשנות את שטרי הנאמנות של סדרות האג"ח כ"ו וכ"ז, וזאת כדי לאפשר לה לארגן מחדש את החוב, כולל הנפקת איגרות חוב חדשות בתנאים משופרים, במקום האג"ח הקיימות. לטענת החברה מדובר ב"מהלך טכני שיסייע לה בשירות החוב כסדרו".

וכך כותבת אפריקה במצגת שפרסמה הבוקר: "החברה משקיעה משאבים רבים בבחינת הכלים אשר יסייעו לה לשרת את החוב באופן מיטבי... מגבלות שונות פוגעות ביכולת החברה לבצע אופטימיזציה של ניהול החוב... אישור התיקון בשטרי הנאמנות צפוי ליצור גמישות גדולה יותר תוך הרחבת מרחב התמרון בניהול החוב וכן לפעול לפירעון מוקדם של איגרות החוב".

אפריקה ישראל מבקשת מבעלי אגרות החוב הקיימות שינויים בשלושה סעיפים: א. הסכמה לכך שהחברה תוכל להנפיק איגרות חוב חדשות שיחס הביטחונות שלהן יהיה טוב יותר מיחס הביטחונות הקיים על האגרות הקיימות.

ב. הסכמה לכך שאפריקה תוכל להשתמש במניות הלא משועבדות של החברות הבנות כדי לשעבדן לטובת מימון רכיב ההון העצמי בפרויקטים עתידיים של תשתיות אליהם בכוונת אפריקה להיכנס. ג. ביטול רכיב הקנס הקיים על האגרות הקיימות במקרה של פירעון מוקדם. החברה מבקשת כי במקרה של פירעון מוקדם מחזיקי האג"ח יהיו זכאים לתשלום הגבוה מבין הערך המתואם של האג"ח לבין שווי השוק שלהן בלבד וללא קנס הנגזר מתשואת אג"ח מדינה.

לאפריקה יש חוב פיננסי נטו של כ-2.8 מיליארד שקל, כאשר עד לסוף 2014 היא צריכה לפרוע סכום של כ-740 מיליון שקל מתוכו. ההון העצמי של אפריקה עומד על 3.65 מיליארד שקל ומהווה 15% מסך המאזן, כך שהחברה ממונפת למדי.

יחס ביטחונות נמוך

נטל שירות החוב העצום הרובץ על אפריקה - למעלה מחצי מיליארד שקל בשנה - מציב בפני החברה אתגר לא מבוטל. אם בקשתה לשינוי שטרי הנאמנות תאושר, תוכל אפריקה לצאת במהלך של גיוס אג"ח חדשות שיחליפו את האג"ח הקיימות, כאשר לוח הסילוקין ייפרס על פני מספר רב יותר של שנים (מח"מ גדול יותר) ויספק לה אוויר לנשימה שלו היא כה זקוקה.

על פי התנאים הקיימים כיום בשטרי הנאמנות, חלות על אפריקה מגבלות בכל הקשור ליכולתה לשעבד את נכסיה ("שיעבוד שלילי") שהם בעיקר מניות החברות הבנות: אפי פיתוח (65% מהמניות), אפריקה נכסים (56%) ודניה סיבוס (82%).

מגבלה נוספת היא שאפריקה יכולה להנפיק אג"ח חדשות לצורך פירעון אלו הקיימות, רק אם יחס הביטחונות (היחס שבין יתרת ההלוואה לסילוק לשווי הנכסים המשועבדים לטובת הנושים) של הסדרות החדשות יהיה נחות בהשוואה לזה הקיים בסדרות הקיימות. המשמעות האפקטיבית של המגבלות הללו היא חוסר יכולתה של החברה לשעבד את מניותיה בחברות הבנות לצורך נטילת אשראי נוסף או החלפת אשראי קיים, שכן יחס הביטחונות של האג"ח הקיימות הוא נמוך מלכתחילה ועומד על 36.5% בלבד.

המגבלות הללו אינן חלות על נטילת אשראי פרטי, אולם הריבית על אשראי פרטי גבוהה יותר ואפריקה משתדלת להימנע מאשראי יקר. במילים אחרות, רמת הגמישות של החברה בניהול תיק האשראי שלה היא נמוכה, וכעת היא מבקשת לאפשר לה רמת גמישות גבוהה יותר.