בבית הלבן מנסים להרגיע את ישראל: לא ניפול בקסמי רוחאני

הבית הלבן: "ארה"ב מוכנה להידברות עם האיראנים על בסיס של כבוד הדדי" ■ עוזר היועץ לביטחון לאומי: "החלון הדיפלומטי לאיראן לא יישאר פתוח ללא הגבלת זמן"

הבית הלבן מנסה להרגיע את חששות ישראל מהמגעים הצפויים בין וושינגטון לטהראן, שעשויים להיפתח בפגישה בין נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לנשיא איראן, חסאן רוחאני, בשולי העצרת הכללית של או"ם, ביום ג'.

סגן דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר אתמול (ו') לכתבים: "כפי שהנשיא ציין כמה פעמים, ארה"ב מוכנה להידברות עם איראן על בסיס של כבוד הדדי. אם נזכור, זה היה נושא לדיון נרחב בעת הקמפיין של אובמה לנשיאותו הראשונה והוא אותת אז על נכונותו להידבר עם האיראנים".

אך ארנסט הדגיש: "המעשים הם שיכריעו כאן, ואנו זקוקים לראות מעשים של איראן שיוכיחו את רצינות כוונותיה לקראת הצטרפותה מחדש לקהיליה הבינלאומית".

"ניו יורק טיימס" כותב היום, כי על רקע "המחוות הדיפלומטיות הבולטות" שעושה ארה"ב כלפי איראן, עסוקים פקידי ממשל במאמצים שקטים יותר, מאחורי הקלעים, להרגיע את ישראל, שהבית הלבן לא יפול בשבי קסמיו של הנשיא החדש באיראן, חסן רוחאני, ולא יסיר בטרם עת את הסנקציות הכלכליות על המדינה.

בשיחות פרטיות עם נציגים ישראליים ובכמה הודעות פומביות, מדגישים פקידי הממשל, שיש להם עדיין ספיקות לגבי כוונותיה של איראן כלפי תוכניתה הגרעינית, ושהם ישפטו את טהראן על סמך מעשיה, ולא על סמך ההצהרות הפייסניות שהשמיע רוחאני, מציין ה"טיימס". כזכור, בראיון ב-NBC, ובמאמר דעה ב"וושינגטון פוסט", אותת רוחאני, ובעצם אמר במפורש, שהוא רוצה לנהל מו"מ עם ארה"ב על תוכנית הגרעין של איראן.

ובכל זאת, דברי ההרגעה מהבית הלבן לא מנעו מראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפרסם גינוי נוקב של רוחאני, השבוע, וגינוי זה עלול לבשר על עימות בין נתניהו לאובמה סביב השאלה כיצד להתייחס לאיראן, לאחר תקופה ארוכה שבה שררה תמימות דעים בין שני המנהיגים בסוגיה זו. ההודעה של נתניהו מגדירה כספין של המדיה את הצהרות רוחאני על מטרות השלום של התוכנית הגרעינית האיראנית. רה"מ תיאר את רוחאני כ"זאב בעור של כבש".

אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, פירסמה אתמול הודעה שמשקפת את עמדת ישראל כלפי המגעים הצפויים בין ארה"ב לאיראן. ההודעה מציינת, שאיראן חייבת להתיר לפקחים בינלאומיים לבדוק את המתקן הצבאי בפארצ'ין, שבו, לפי ההודעה, ביצעה איראן ניסויים בחומרי נפץ. "רטוריקה נעימה אינה מספיקה", נאמר בהודעה.

בעוד שפקידי הרשות האמריקאים חזרו ואמרו לעמיתיהם הישראליים, שהם יגלו זהירות במגעיהם עם נשיא איראן, הם גם הבהירו, שלבית הלבן יש מחויבות לבחון האם יש ממש בהצהרותיו של רוחאני שארצו רוצה לבחור במסלול דיפלומטי. "אנו בהחלט מודעים לחששות ישראל ומכבדים אותם", אמר בנג'מין רודז, סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן. "חלון ההזדמנויות הדיפלומטיות (שייפתח לאיראן) לא יהיה פתוח ללא הגבלה.אם אנו מאמינים שיש זמן ומקום לדיפלומטיה".

פקידים בכירים בממשל אמרו, כי נראה שהמנהיג העליון של איראן, האייתאללה חאמייני, נתן לרוחאני סמכות לנהל מו"מ על תוכנית הגרעין במידה שלא ניתנה לקודמו, מחמוד אחמדיניג'אד. לדבריהם, נהנה רוחאני גם ממנדט ציבורי רחב