מצפה רמון: קואופרטיב "העגלה" זול משמעותית מ"שופרסל שלי"

שנתיים אחרי, רואים תוצאות: "העגלה" - הקואופרטיב הצרכני שהוקם במצפה רמון כדי להתחרות ב"שופרסל שלי" - מצליח להוזיל משמעותית את סל הקניות לתושבים ■ עכשיו על הכוונת: הקמת בנק קואופרטיבי בישראל

מלחמת המחירים בין רשתות השיווק מגיעה לשיאים במתחמים בהן מרוכזות המתחרות זו לצד זו. מה קורה כשאין תחרות? הצרכן, כמובן, נפגע - ובגדול: כך חשו על בשרם ובכיסם תושבי מצפה רמון הדרומית, שבה פועלת כיום רק רשת מזון ארצית אחת - שופרסל, שבחרה לפתוח שם סניף של "שופרסל שלי" - הממותג כרשת עירונית יקרה ביחס לסניפים המוזלים של הרשת (שופרסל דיל).

אחרי שבמשך שניפ סבלו התושבים באזור מהמחירים הגבוהים, הוקם שם לפני שנתיים - כשברקע הדי המחאה החברתית - קואופרטיב "העגלה", פרי יוזמתם של התושבים ותנועת דרור ישראל, שחבריה מתגוררים בקיבוץ העירוני במצפה רמון.

היום, שנתיים אחרי, הם יכולים לטפוח לעצמם על השכם. תושבי האזור יכולים לרכוש מוצרים רבים במחירי נמוכים מאלה של שופרסל שלי.

ועם ההצלחה בא התאבון: אלטרנטיבה לענפים נוספים, שצומחת מקהל הצרכנים, הוצגה השבוע (א') ב"כנס מצפה רמון לקואופרציה": הקמת קואופרטיבים שיוזילו את מחירי המצרכים ויאפשרו הוזלה משמעותית של סל הקניות לבית-אב. ההשראה הקיימת היא קואופרטיב הצרכנים "העגלה".

מאחורי המושג "קואופרטיב", שהיה מוכר היטב בשנותיה הראשונות של המדינה, עומדת התאגדות חופשית של אנשים פרטיים, אשר הופכים לבעלים משותפים ומנהלים משותפים של עסק, על מנת לשרת את האינטרסים הכלכליים והחברתיים שלהם. הקואופרציה שמה במרכז את שוויון האדם ופתוחה לכל דורש.

בקואופרטיב הפועל במצפה רמון חברו בתחילה 11 איש לפתיחת מכולת למוצרי בסיס יבשים, והיום מדובר בכמה עשרות - ובכמה מועסקים בתשלום. שעות הפתיחה עדיין חלקיות, והיצע המוצרים אמנם מוגבל ועומד על כמה מאות בודדות (ללא מוצרים קפואים למשל) - אולם לאט-לאט הוא מתרחב לתחומים שונים.

בפועל, מחירי המוצרים מגיעים לעשרות אחוזים פחות ממחיריהם בסניף שופרסל המקומי - שהתחרות הקרובה ביותר מולו, בקרב הרשתות, נמצאת רק בבאר-שבע המרוחקת.

"עוד שנה וחצי: בנק קואופרטיבי"

ב"כנס מצפה רמון לקואופרציה" נדון הרעיון של הקמת קואופרטיבים בתחומים שונים - ולא רק סביב צריכת מזון.

"לאור הכישלון של הכלכלה הקיימת להבטיח את פירות הצמיחה לכלל האזרחים", אמר יוסי יונה, פרופ' לפילוסופיה של החינוך באוניברסטית בן-גוריון, "מענה מרכזי לפערים העמוקים הוא בנייה של קואופרציות בתחומים שונים של האזרחים. קואופרטיבים יכולים להיות גם בהיי-טק וגם במקומות אחרים שעוד לא היו. הקואופרטיב היום מתחדש, ואנחנו צריכים לחדש אותו בארץ. הוא בהחלט יכול להיות מקור להעמקה אזרחית ולאפשר לנו חברה שוויונית יותר שכל-כך חסרה לנו".

החזון האמיתי, מאמינים היוזמים, טמון בין השאר בהקמת בנק קואופרטיבי ראשון בארץ.

עו"ד יפעת סולל, יו"ר ברית הקואופרטיבים אשר מובילה את התהליך להקמתו, סבורה כי "עוד שנה וחצי יקום בישראל בנק קואופרטיבי ראשון. באירופה מעל 20% מהבנקאות היא קואופרטיבית - 4,200 בנקים, 62 אלף סניפים, 45 מיליון חברים ו-159 מיליון לקוחות, שלא לדבר על אגודות אשראי המונות 200 מיליון חברים נוספים.

"מאז 2008 גדלים משמעותית מספר החברים, העסקים והלקוחות והסיבה ברורה: אף בנק קואופרטיבי לא קרס במשבר הכלכלי ב-2008. מדובר בעסקים בטוחים יותר, בעל מטרות הרואות לנגד העיניים את החברים והלקוחות, ולא רק את שורת הרווח. אלה עסקים המקיימים כלכלה ריאלית עם סיכונים מועטים. בישראל אנחנו עדיין נמצאים מאחור בעניין הזה".

עמר ברט, חבר תנועת דרור ישראל ומיוזמי קואופרטיב "העגלה", מסביר כי "במצפה רמון פועל רק סופרמרקט אחד ובו מחירים מהגבוהים בארץ, וזה עוד בישוב שמצבו הסוציו-אקונומי נמוך. מדובר בניצול ציני של תנאי המרחק וחוסר בתחרות.

"עם זאת, לנו - תושבי מצפה רמון - אין תלונות לא להיעדר התחרות ולא לחברת שופרסל, אלא לשיטה שבנויה על מקסום הרווח בכל מחיר על חשבון האנשים הפשוטים. בפועל, הלקוחות הם בחזקת לקוחות שבויים.

"קואופרטיב 'העגלה' קם כדי להתנגד לניצול הזה ולהעמיד אלטרנטיבה: אצלנו העיקרון הוא שהאנשים באים לפני הרווחים. כשאדם נכנס לסופרמרקט, הוא יודע שהוא משלם את הסכום הגבוה ביותר שהנהלת הסניף מאמינה שהוא יהיה מוכן לשלם - בעוד שכאשר הוא נכנס לקואופרטיב, הוא יודע שהוא משלם את הסכום הנמוך ביותר הניתן כדי להפעיל את הקואופרטיב".

שופרסל: "הסניף הוא מהזולים בארץ"

משופרסל נמסר בתגובה: "סניף 'שופרסל שלי' במצפה רמון הוא מהסניפים הזולים בארץ. הורדנו את מחיריהם של אלפי מוצרים והצענו בסניף זה את הסל הזול ביותר לקראת החגים. אנחנו ממשיכים ונמשיך לעשות הכול למען לקוחותינו במצפה רמון ולהציע את סל המוצרים המשתלם ביותר. אנו מברכים על הפעילות הקהילתית היזומה".

מצפה רמון
 מצפה רמון