"הבעיה הכי גדולה בשוק הדיור: עלויות הבנייה הגבוהות"

ישראל זעירא, מנכ"ל חברת באמונה המנהלת קבוצות רכישה: "שר האוצר ושר השיכון לא מצליחים להבין מה הגורם האמיתי לעליית המחירים"

ענף הנדל"ן למגורים ממשיך לרתוח ומחירי הדירות לא מראים סימני התמתנות. במקביל, בנק ישראל כבר מתריע מפורשות בפני סכנה אפשרית במשכנתאות, אולם מיהרו שם לפני שבוע ליישר קו עם העולם והורידו את הריבית לשפל שמדרבן רוכשים נוספים להיכנס למעגל הלווים.

"שר האוצר ושר השיכון אינם פועלים בכיוון הנכון. הם לא מצליחים להבין מה הגורם האמיתי לעליית המחירים. גם בנק ישראל לא פועל בכיוון הנכון ומטיל מגבלות על ציבור גדול בלי אבחנה", כך אומר ישראל זעירא, מנכ"ל חברת באמונה המנהלת קבוצות רכישה ופועלת גם ביזמות בתחום המגורים. "הבעיה הכי גדולה היא לא המחסור אלא עלויות הבנייה הגבוהות וכוח האדם היקר. יש הרבה פחות תחרות היום בתחום הביצוע, בגלל העלויות הכבדות הרבה קבלנים פשוט 'סגרו את הבסטה'. אין עובדים, אין כוח אדם".

- ומה על המחסור בהיצע?

"כמובן שגם נושא זה דורש טיפול. צריך לשחרר קרקעות ובזול. אבל משחררים קרקעות לא במקומות הנכונים. רוצים להוציא קרקע לאלפי יחידות דיור בקרית גת, אבל שם אין ביקוש. צריך לעודד אנשים ללכת לשם, כמו שעשו בחריש, על ידי מענקים. בחריש המדינה הבטיחה מענק ואנשים באו. אם אנשים יקנו דירות במעגל השני והשלישי במקום במרכז, המחירים יירדו. המהלך של חריש היה נכון, למרות שהיה מיועד בהתחלה רק לחרדים, אבל כל עם ישראל הרוויח".

לא סתם מביא זעירא את חריש כדוגמא. חברת באמונה אחראית לגיבוש קבוצות רכישה ביישוב החדש בהיקף שלא נראה כמותו. לדבריו, המענקים היו אלו שהובילו את גל הרכישות הגדול ואנשים כמהים לדירות זולות שלא ניתן למצוא כמעט בשום מקום אחר. אבל גם בחריש המצב אינו פשוט, מאחר שאותם מענקים שהביאו רוכשים ליישוב בוטלו על ידי המדינה לפני חודשים אחדים, מה שגרר עתירה לבג"ץ בנושא. "האוצר עשה טעות גדולה ואני מקווה שבג"ץ יתקן אותה. אי אפשר למשוך את השטיח מתחת ליישוב", אומר על כך זעירא.

בינתיים, הוועדה המיוחדת של חריש התחילה להנפיק היתרים והקבוצות מחפשות עכשיו את הבנק שילווה אותן, מה שמסתבר כעוד משימה לא פשוטה. "הבנקים אוהבים סולידיות וקשה לנו לסגור איתם. הם לא ממהרים לתת ליווי לקבוצות ענק אבל בסופו של דבר יאשרו. המפקח על הבנקים החליט להרוג קבוצות רכישה ספקולטיביות, הוא כיוון לקבוצות במרכז שרוכשות קרקע בסכומי עתק, אבל הטיל מגבלות על כולם. הוא שפך את התינוק עם המים והרס גם את הקבוצות של העניים והמעמד הבינוני. סוף סוף יש מקום שיש בו דירות ב-600 אלף שקל והבנק הטיל מגבלות ללא אבחנה. גם שר השיכון אמר לנו שאנחנו צודקים אבל ידיו כבולות. המפקח על הבנקים רוצה לצנן את השוק אבל פוגע בדרך בזוגות הצעירים. צריכה להיות כאן התערבות של משרד ראש הממשלה".

- רבים מעריכים שחריש תהיה חרדית למרות הכל. רבים מהרוכשים הם משקיעים שבנו בדיוק על זה.

"רוב הרוכשים שלנו באו לגור במקום, לא כהשקעה. יש מצוקת דיור אמיתית לכולם וחריש הוא מקום טוב עם מחירים סבירים. אני לא רואה מצב של עיר חרדית בחריש. גם כל הקבלנים שעומדים להתחיל את השיווק בקרוב מכוונים לקהל החילוני והדתי לאומי. הכל מסיבות עסקיות, לא משום סיבה אחרת. גם החרדים האשכנזים כבר נטשו את העיר, הם לא מעוניינים בעיר מעורבת. הקביעה שחריש תהיה חרדית הייתה נכונה לפני שנה, לא היום".