אזרח בלגי-איראני נעצר בת"א בחשד לריגול לטובת איראן

הותר לפרסום: החשוד הודה בחקירתו בשב"כ בריגול מטעם טהרן

השב"כ התיר הבוקר (א') לפרסום כי אזרח בלגי ממוצא איראני נעצר ב-11 בספטמבר בנמל התעופה בן גוריון בחשד שהופעל על ידי משמרות המהפכה האיראניים. על פי החשד, הוא ריגל לטובת איראן במהלך שהותו בארץ, אסף תצלומים על מטרות ישראליות ואמריקאיות והתכוון ליצור קשרים עסקיים עם אזרחים ישראלים. על פי הודאת החשוד, תמורת הריגול הובטחו לו כמיליון דולר.

החשוד נכנס לארץ כאיש עסקים עם דרכונו הבלגי תחת השם אלכס מאנס. בחקירת השב"כ הסתבר כי שמו המקורי הוא עלי מנצורי, בעל אזרחות בלגית ואיראנית, שנולד באיראן ב-1958. בשנת 1980 עזב מנצורי את ארצו לטורקיה, שבה חי עד שנת 1997, אז קיבל ויזה לבלגיה, שאליה העתיק את מגוריו ועסקיו. ב-2006 קיבל אזרחות בלגית והמשיך להתגורר ולפעול בבלגיה, בטורקיה ובאיראן לסירוגין.

"תמונה מורכבת מכפי שמצטייר"

בחקירתו הודה מנצורי כי בתחילת 2012 הוא קיבל הצעה מהממשל האיראני לפעול לאיסוף מודיעין על ישראל, ובתמורה הוצעו לו כמיליון דולר. מיד אחר כך הוא הופעל על ידי כוח קודס של משמרות המפכה, ובהוראת מפעיליו הוא החל ליצור קשרים עסקיים עם גורמים בישראל.

מנצורי שהה בישראל שלוש פעמים בשנה החולפת - ביולי 2012, בינואר 2013 ובספטמבר 2013 - אז נעצר. בחקירתו סיפר מנצורי כי בביקוריו בארץ הוא נפגש עם אנשי עסקים בתל אביב, הציג את עצמו כסוחר חלונות וקירוי למסעדות, וניסה ליצור קשרים עסקיים ארוכי טווח. במקביל, הוא צילם תמונות של מטרות אסטרטגיות, ובעת מעצרו אף נתפסו ברשותו תצלומים של שגרירות ארה"ב ברחוב הירקון בתל אביב, של בית הנתיבות בנתב"ג ושל אתרים נוספים.

לאחר כל ביקור בארץ הגיע מנצורי לאיראן כדי למסור מידע למפעיליו ולקבל מהם הוראות, ובחקירתו אף פירט איך הונחה לטשטש את נתיב נסיעתו לטהרן.

מנצורי אף מסר בחקירתו את שמות מפעיליו בכוח קודס, בהם חאג'י מצטפא, ששימש כמפעילו, חאג'י חמיד נעמתי, שהיה איש הקשר המרכזי בין מנצור למפעיליו בכוח קודס, ומהדי חנבבאי, שהנחה את מנצורי במשימותיו בשטח ישראל.

שעות ספורות לאחר היוודע דבר מעצרו של מנצורי, טענו פרקליטותיו, עורכות הדין מיכל עורקבי וענת יערי מהסנגוריה הציבורית, כי על פי הידוע להן, "מדובר באיש עסקים בלגי שאינו מונע מאג'נדה אנטי-ישראלית או פרו-איראנית". לדבריהן, "התמונה מורכבת בהרבה מזו שמצטיירת כעת".