הכנסת מנסה להפחית צריכת הבשר: "שני ללא בשר" במזנון

ח"כ הרב דב ליפמן הקים את שדולת "יום שני ללא בשר", יחד עם מנהלת עמותת "יום שני ללא בשר", מיקי חיימוביץ' ■ קמפיין ימי שני ללא בשר קיים היום ב-23 מדינות ■ ישראל נמצאת במקום ה-12 בעולם בצריכת הבשר לנפש

על רקע העלייה במודעות לנזקים הסביבתיים והבריאותיים והסבל לבעלי החיים שצריכה של בשר גורמת, הכנסת מקדמת כעת הפחתה של צריכת הבשר. ח"כ הרב דב ליפמן (יש עתיד) הקים את שדולת "יום שני ללא בשר", יחד עם מנהלת עמותת "יום שני ללא בשר", מיקי חיימוביץ'.

עם תחילת מושב החורף יתקיים בכנסת דיון משותף ורחב שיכלול חברי כנסת מכל סיעות הבית, במטרה לחנך על היתרונות של צמצום צריכת הבשר מבחינה סביבתית. בנוסף, מתכוון ח"כ ליפמן לנסות ולשלב את "ימי שני ללא בשר" במזנון הכנסת - פעולה שתביא למבחר צמחוני עשיר יותר בימי שני.

ח"כ ליפמן אמר כי "מתוך ראייה ארוכת-טווח, ומתוך ההבנה כי חובה עלינו לפעול בתחום ביטחון הסביבה, החלטתי להקים את שדולת 'ימי שני ללא בשר'. כידוע, משאבי כדור-הארץ מוגבלים, ועל כן מחובתנו לשמור עליהם למען הדורות הבאים. יום אחד ללא בשר אולי לא נשמע הרבה, אבל ביחד נוכל לעשות שינוי גדול ומשמעותי".

"יום שני ללא בשר" (Meatless Monday) הוא חלק מקמפיין רחב יותר, שמטרתו להפוך את ימי השני (היום הראשון של שבוע העבודה במרבית מדינות העולם) ליום לקידום ענייני בריאות, בין היתר באמצעות יום ללא בשר, יום להפסקת עישון, יום להתחלת פעילות ספורטיבית, יום בישול לילדים וכיו"ב.

יוזמה זו, של יום שני ללא בשר, נחנכה בשנת 2003 ונועדה לשפר את איכות הסביבה ובריאות הציבור. יוזמה זו היא ציבורית, בריאותית וללא מטרות רווח, והיא זוכה לתמיכה מבתי-ספר לבריאות ציבורית באוניברסיטאות מרכזיות בארה"ב (כגון ג'ונס הופקינס, סירקיוז וקולומביה).

קמפיין ימי שני ללא בשר קיים היום ב-23 מדינות (כולל ישראל). ישראל, עם צריכת בשר ממוצעת של 18 ק"ג לאדם בשנה, נמצאת במקום ה-12 בעולם בצריכת הבשר לנפש.

בישראל יצא השר להגנת הסביבה, ח"כ גלעד ארדן, נגד המלצות ועדת קדמי להפחתת המכס על יבוא בשר, בטענה כי הדבר יגרום לצריכה מוגברת של בשר שתפגע בסביבה, בבריאות הציבור וגרימת צער בעלי חיים.

לדברי ארדן, במכתב שכתב לשר האוצר בתאריך 29 באפריל 2012: "מזון מן החי ובעיקר בשר בקר וצאן הוא אחד הגורמים העיקריים לפגיעה מעשה ידי אדם בסביבה, יותר מרוב הפעילות האנושית ובכלל זה תחבורה, תעופה או ייצור חשמל".

"על-פי הערכות האו"ם, מ-2006 תעשיית הבשר, ומתוכה תעשיית הבקר, אחראית על 18% מכלל פליטות גזי החממה הנגרמים מפעילות אנושית. על כן עידוד היבוא והצריכה של בשר בקר יש בו כדי לתרום לאפקט החממה ולהגדיל במידה משמעותית את טביעת הרגל הפחמנית של מדינת ישראל.

"בנוסף, קרוב לשליש משטח היבשה של כדור-הארץ מוקדש לגידול בשר בקר וצאן לצרכי מזון. על כן, תעשייה זו מהווה את הגורם המשפיע ביותר על הרס בתי גידול, הכחדת מינים, אובדן מגוון ביולוגי, בירוא יערות ומדבור".