פער ההכנסות בין אשכנזים לספרדים צנח מ-40% ל-27%

זאת, על פני תקופה של 15 שנה ■ הסיבה העיקרית: עלייה ברמת ההשכלה ■ למרות השיפור, הפער בהכנסות ובשכר עדיין ניכר

פער ההכנסות נטו בין משקי בית אשכנזים (אירופה/אמריקה) לבין מזרחים (אסיה/אפריקה) צנח מ-40% ל-27% בלבד ב-15 השנים האחרונות (1995-2011), כך עולה ממחקר חדש שמפרסם פרופ' מומי דהן, ראש ביה"ס למדיניות ציבורית וממשל באוניברסיטה העברית ועמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה. עם זאת, דהן מציין כי למרות השיפור, הפער בהכנסות ובשכר עדיין ניכר (כ-25%), במיוחד על רקע מרחק הזמן שעבר מאז קליטת העלייה הגדולה.

עוד עולה מהמחקר כי חל שיפור ניכר בייצוגיות של קבוצת המוצא המזרחי לאורך שלושת העשורים האחרונים: אם ב-1979 קבוצת המזרחים היוותה כמחצית מן העשירון התחתון ומשקלה באוכלוסייה עמד על כ-46%, 3 עשורים מאוחר יותר, צנח חלקם של המזרחים בעשירון התחתון ל-11% לעומת 27% מהאוכלוסייה. לשם בדיקת משקל האוכלוסייה המזרחית בכל עשירון, בנה דהן "מדד ייצוג": היחס בין משקל בעשירון ההכנסה חלקי המשקל באוכלוסייה.

מדד הייצוג של המזרחים בעשירון התחתון צנח מ-1.1 ל-0.41 בלבד. גם בכיוון ההפוך חל שיפור: ב-2010-2011 השתווה, לראשונה, חלקם של המזרחים בעשירון העליון לחלקם באוכלוסייה (מדד ייצוג של 1). השיפור היחסי במצבם של המזרחים התבטא גם בהתרחבות ניכרת של חלקם במעמד הבינוני הגבוה של החברה הישראלית.

אחת הסיבות העיקריות לצמצום הפער בין המוצאים היא העלייה ברמת ההשכלה של ילידי ישראל ממוצא מזרחי, שהייתה מהירה משל ילידי ישראל ממוצא אשכנזי. זאת, כתוצאה מהגידול בתשואה להשכלה הגבוהה.

הזינוק בהשכלת ילידי המזרחים הביא לכך שהפער בשכר בין גברים ממוצא מזרחי לעומת אשכנזי - שנע בין 30% ל-40% מסוף משנות ה-70 לתחילת שנות האלפיים - רשם ירידה כמעט מתמדת מאמצע שנות ה-90.

סיבה נוספת היא צמיחת האישה המזרחית. בתקופה הנחקרת (1979-2011) מחקו הנשים המזרחיות את הפער בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה לעומת נשים אשכנזיות, שעמד לפני 3 עשורים על קרוב ל-25%. שיעור ההשתתפות של נשים מזרחיות עלה בצורה חדה מ-54% ב-1979 ל-85% ב-2011. לדברי דהן, התפתחות זו מרשימה במיוחד כי פער ההשכלה בין נשים משתי קבוצות המוצא, שמשפיע על הנטייה להשתתף בכוח העבודה, לא נסגר בתקופה זו.

באופן פרדוקסלי, מסביר דהן, האי שוויון בין מזרחים לאשכנזים הוחלף בידי אי שוויון בין משכילים ללא משכילים, שכן העלייה בתשואה להשכלה גבוהה יצרה מוטיבציה גדולה יותר בקרב בעלי השכלה נמוכה (יוצאי מזרח) להשקיע בהשכלה.

מדד הייצוג של הספרדים
 מדד הייצוג של הספרדים