לראשונה מזה 17 שנה: הממשל בארה"ב הודיע על שיתוק

(עדכון) - ‎‎ב-1995-1996 נסגר הממשל האמריקאי לכ-3 שבועות, והדבר הסב נזקים בתחומים רבים ‏‎‎‏■ אתגר נוסף לאובמה: כיצד לפתור את משבר תקרת החוב ולמנוע חדלות פירעון ראשונה בהיסטוריה של ארה"ב

הממשל האמריקאי נכנס הבוקר (ג') רשמית לשיתוק (shutdown) לאחר שהלילה לא הושגה פשרה בין הרפובליקנים לדמוקרטים בעניין התקציב. המשמעות היא שמהבוקר נסגרו שירותים רבים הקשורים לממשלה הפדרלית בארה"ב.

800 אלף עובדי ממשל יצאו מהבוקר לחופשה ללא תשלום, כאשר רק שירותים חיוניים עדיין פועלים, כמו למשל בתי המשפט והנמלים. חיילים ואנשי קבע בצבא ארה"ב עדיין עובדים, אולם אזרחים עובדי צבא נשלחו הביתה.

דבר דומה כבר קרה בסוף שנת 1995. גם אז היה הדבר על רקע מאבק פוליטי על התקציב בין שתי זרועות הממשל, אולם הפעם ישנו סיבוך שנובע מרצונם של הרפובליקנים לדחות את יישום חוק הבריאות של אובמה (obamacare). הבית הלבן, מצידו, הודיע שהחוק הזה אינו נתון למשא ומתן.‏ לפי שעה לא נקבע לו"ז להמשך המו"מ בין הדמוקרטים לרפובליקאים.

אם לא די בכך, בפני הנשיא ברק אובמה עומד אתגר גדול נוסף: כיצד לפתור את משבר תקרת החוב ולמנוע חדלות פירעון ראשונה בהיסטוריה של ארה"ב. כידוע, ב-17 באוקטובר תגיע ארה"ב לתקרת החוב שלה, 16.8 טריליון דולר, ובממשל אובמה שוברים את הראש כיצד להגיע להסכמות עם הרפובליקאים להעלות (שוב) את תקרת החוב.

ההשבתה החלקית של שירותי הממשל תסב לכלכלת ארה"ב נזק של 300 מיליון דולר ביום במונחי אובדן תוצר, לפי הערכת IHS. בבנק ההשקעות גולדמן זאקס מעריכים כי הנזק הוא 8 מיליארד דולר בשבוע. סך התמ"ג של ארה"ב עומד על 15.7 טריליון דולר.

כאמור, במקרה של שיתוק כזה של הממשל נסגרים שירותים רבים, ביניהם רשות ניירות ערך, ה-FDA, קבלנים, ספקים ממשלתיים, מס הכנסה וכמיליון עובדי מדינה שיישלחו לחופשה ללא תשלום. עובדים שיישארו לעבוד הם אלו שאחראים לבטיחות הציבור, כולל משמר החופים או מפקחי בשר, או לוחמים וסוהרים. אמריקאים שתלויים בגמלאות של הביטוח הלאומי או ביטוח רפואי של מדיקייר לא ייפגעו.

הפעם הקודמת שבה שותק הממשל הייתה בין ה-16 בדצמבר 1995 ל-6 בינואר 1996, כאשר הנשיא ביל קלינטון נאבק בבית נבחרים רפובליקני, בדומה למצב כיום. הסגירה של 1995-1996 מנעה מ-200 אלף אמריקאים קבלת דרכונים לנסיעות לחו"ל ועצרה הנפקות מניות ואג"ח.‏ פארקים לאומיים ברחבי ארה"ב ומוזיאונים בוושינגטון נסגרו. השיתוק של הממשל הסב לעסקים שתלויים בתיירות נזקים בהיקף מיליוני דולר. העלות לממשל הפדרלי לבדו הגיעה ל-1.4 מיליארד דולר.