כתב אישום נגד עובדי "אדום אדום" בעקבות תחקיר "כלבוטק"

‎פרשת ההתעללות בבעלי חיים בבית המטבחיים של תנובה בבית-שאן, שנחשפה ב"כלבוטק", מגיעה לביהמ"ש: אחראי קו השחיטה, סגנו ושני עובדי קבלן מואשמים בפגיעה והתעללות בחיות באמצעות שוקר חשמלי ומכות במקלות - ללא תכלית

הם השתמשו בשוקר חשמלי נגד חיות חסרות ישע, היכו אותן וגרמו להן צער, סבל וכאב - וכעת הם ייתנו את הדין. פרשת ההתעללות בעגלים ובכבשים במפעל "אדום אדום" של חברת תנובה, שזיעזעה את המדינה לפני כשנה, מגיעה לבית המשפט.

פרקליטות מחוז צפון, בשיתוף משרד החקלאות, הגישה הבוקר (ג') לבית המשפט השלום בנצרת שני כתבי האישום נגד ארבעה מעובדי מפעל "אדום אדום" בבית-שאן, בגין התעללות בבעלי חיים והיזק לחיה. זאת, בעקבות תחקיר "כלבוטק" שחשף במצלמות נסתרות את ההתעללות.

מאחורי חשיפת "כלבוטק", ששודרה לפני כמעט שנה בערוץ 2, עומדת חקירה סמויה שהתקיימה בבית-המטבחיים "בקר תנובה" ("אדום אדום") בבית-שאן. רונן בר, עיתונאי ופעיל בעמותת "אנונימוס" לזכויות בעלי חיים, התקבל כעובד במשחטה ותיעד במצלמה נסתרת את ההתעללות בעגלים ובכבשים.

החקירה הסמויה חשפה התעללות קשה, שיטתית וגלויה בבקר ובעגלים, תוך הפרת החוקים, התקנות והסטנדרטים לטיפול בחיות. בין היתר תועדו עובדים בבית המטבחיים כאשר הם מחשמלים עגלים באמצעות שוקר חשמלי, מכים בעלי חיים, עומדים עליהם, גוררים עגל ברגלו באמצעות מלגזה ועוד.

הנאשמים שנגדם הוגשו כתבי אישום הם האחראי על קו השחיטה במפעל, אליהו בן-מחלוף (45), תושב בית-שאן; ממלא-מקומו, באהא בן-חליל דרבאשי (33), תושב מוקייבלה; ושני עובדי קבלן בקו השחיטה - פאדי חדיירי (34) מכפר סולם וסאלח פודי (23) מכפר טייבה זועבייה.

הכאה בצינורות

כתבת "כלבוטק" הצליחה לזעזע ולהסעיר את המדינה, והצילומים בה לא הותירו מקום לספק באשר להתעללות ולסבל שעברו החיות. בכתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד שירי שחף-אופק, מפורטים כל המקרים שתועדו ונחקרו בפירוט מצמרר.

מכתב האישום עולה כי מנהל קו השחיטה סיפק לעובדים שוקר חשמלי לשם זירוז בעלי החיים והובלתם אל השחיטה. "העובדים עשו שימוש בשוקר, בידיעתם ובאישורם של הנאשמים, ללא תכלית ראויה ובאופן שגרם כאב וסבל לעגלים, וחישמלו את העגלים בעת הולכתם ממקום למקום באמצעות השוקר, בכך שהצמידוהו לחלקים שונים בגופו של העגל, לרבות אזורים רגישים, כגון אשכים, אחוריים, בטן, חזה, צוואר, ראש ופנים", נכתב באישום.

עוד נכתב כי "לעתים עשו העובדים שימוש בשוקר כלפי עגלים שרבצו או קרסו בשל מעידה, החלקה או חרדה, אף במקרים בהם לא הייתה לעגלים יכולת פיזית לקום ממקומם, ותוך גרימת כאב וסבל מיותרים. בנוסף, במספר הזדמנויות, היכו נאשמים את בעלי החיים במקלות מעץ ובצינורות פלסטיק בחלקים שונים בגופם, לרבות על גביהם וראשיהם; חלק מהמקרים נעשו בידיעת הממונים ובהנחייתם".

התאכזרות ללא תכלית

בנוסף, על-פי כתב האישום כנגד פאדי חדיירי וסאלח פודי, בהזדמנויות שונות השניים "התאכזרו לצאן שהתקבל במפעל לשם שחיטה, בכך שאחזו באחת מרגליו הקדמיות של הטלה, הפילוהו על רצפת הרכב וגררוהו אל מחוץ לרכב לאורך חצר ההמתנה". זאת, צוין שוב, "ללא תכלית ותוך גרימת כאב וסבל לצאן", ובידיעת הממונים עליהם.

כתב האישום הינו תולדה של שיתוף-הפעולה בין הרשויות בטיפול בעבירות התעללות בבעלי חיים ומהווה נדבך נוסף במימוש המדיניות המחמירה של היועץ המשפטי לממשלה בתחום, והנחייתו לחתור לרף ענישה גבוה בעבירות אלה.

כחלק ממדיניות זו גם מונתה בפרקליטות המדינה רפרנטית, שמתאמת בין הגורמים העוסקים בנושא. בפרשה זו, בדומה לפרשות דומות, קיבל היועמ"ש יהודה וינשטיין עדכונים על החקירה.

תנובה: "העובדים המתעללים הורחקו; הנוהלים שופרו"

מתנובה נמסר בתגובה להגשת כתב האישום בפרשת "אדום אדום" כי "'אדום אדום' מוקיעה התנהגויות של התעללות בבעלי חיים וגינתה את המעשים החריגים מיד כשנתגלו. נחזור ונדגיש כי מאז חשיפת המקרים המצערים ננקטו ב'אדום אדום' צעדים משמעותיים, וביניהם סיום תפקידו של מנהל המפעל, הפסקת עבודתם של עובדי הקבלן שצולמו בכתבה, חידוד ושיפור נוהלי העבודה ועוד - כדי למנוע הישנות מקרים דומים.

"טיוטת כתב האישום התקבלה אצל 'אדום אדום', והיא נלמדת ביסודיות. שני העובדים האמורים הוצאו לחופשה, ובכל מקרה לא יחזרו לעבוד עם בעלי חיים. 'אדום אדום' תמשיך לחרוט על דגלה מצוינות תפעולית והבטחת איכות מעולה של מוצריה לצרכנים".

כתבי האישום התקבלו בשמחה בקרב ארגוני זכויות החיות בארץ ואוהבי החיות באשר הם, ואולם יש מי שדורש כי הפרשה תמשיך להיחקר, ועוד אשמים בהתעללות ובמחדל יועמדו לדין.

תנו לחיות לחיות: תנובה ומשרד החקלאות טרם שילמו את המחיר

כך, עמותת "תנו לחיות לחיות", שהגישה יחד עם "אנונימוס" תביעה כנגד מפעל "אדום אדום" בעקבות התחקיר ב"כלבוטק", מסרה בתגובה לכתבי האישום כי "עם כל הסיפוק מכך שארבעה מתוך המתעללים עומדים לדין, האשמים המרכזיים - שהם תנובה ומשרד החקלאות, שאמור היה לפקח עליה - טרם שילמו את המחיר על ההתעללות הנפשעת בבית המטבחיים.

"עובדי משרד החקלאות ביצעו פיקוח על המפעל גם לפני החשיפה ב'כלבוטק' ולא מנעו את ההתעללות. גם כיום מסרב משרד החקלאות להטיל פיקוח אפקטיבי על משחטות. למרות פנייה של 'תנו לחיות לחיות', סירב משרד החקלאות לחייב משחטות של עופות להתקין מצלמות בשטחן ולצפות באופן שוטף בתמונות מצלמות שהותקנו במשחטות של עגלים וטלאים.

"הרג של בעלי חיים הוא תמיד אכזרי, ובמצב הנוכחי לא יכול להיות ספק שלהרג מתלווים מעשי אכזריות נוספים".