מהן המניות והאג"ח המומלצות של דקל קוטלר מאילים?

קוטלר, מנהל השקעות וסמנכ"ל באילים קרנות נאמנות, מזהיר מסדרות אג"ח שנסחרות במחירים גבוהים מדי, ונוקט גישה שמרנית בכל הקשור לאג"ח ממשלתיות

ירידה במתיחות הביטחונית והאווירה העולמית התומכת מסייעות לבורסה המקומית לגלות סימני אופטימיות. בתקופה האחרונה המעו"ף רחוק רק 5% מרמת השיא שלו, אחרי שהתחזק בכ-7% מתחילת השנה.

במבט קדימה דקל קוטלר, מנהל השקעות וסמנכ"ל באילים קרנות נאמנות, מעריך כי "אם לא תהיינה התפתחויות חריגות, שנת 2013 תסתיים כשנה חיובית נוספת בשוק ההון. האפיקים העיקריים - מניות, אג"ח ממשלתיות ואג"ח חברות - כולם חיוביים".

בבואו לבחון את גל העליות האחרון מציין קוטלר כי "מדדי המניות הקטנים, כמו גם מדדי היתר, הביומד והנדל"ן, הניבו השנה תשואה פנומנלית של 25%-35%". לצידם הוא מזכיר גם את מדד התקשורת שהתחזק ב-38%.

בסך הכול מקצה קוטלר 20% מתיק ההשקעות שלו לרכיב המנייתי. בבחינת השקעות אטרקטיביות על רקע מצב השוק הנוכחי, הוא מציין מניות מתחומי הביוטכנולוגיה, השקעות וחיפושי נפט וגז.

אחת מהן היא מנייתה של החברה לישראל, שנחלשה מתחילת השנה ב-23%, על רקע החדשות השליליות במניית החברה הבת יצרנית הדשנים כיל. "נוכח הפסימיות במניית כיל בחודשים האחרונים, ובשל הנחות העבודה הפסימיות של רוב המשקיעים, אני מזהה שזהו זמן כניסה נוח לרכישת מניות החברה".

עוד הוא מזהה תמחור נמוך במניית מבטח שמיר, וביחידות ההשתתפות של דלק קידוחים.

בתחום הביומד, קוטלר מזכיר את מניית קמהדע, שצפויה לסיים עד סוף השנה ניסוי קליני. אם התוצאות יהיו טובות, החברה תיכנס "לשוק של כ-600 מיליון דולר עם מוצר עדיף"; ואת מניית מזור רובוטיקה, שמפתחת רובוט המסייע לרופאים בעת ניתוחי גב, וזינקה ב-260% מתחילת השנה. "רק בשנה האחרונה החברה הפנימה את הצעדים הנדרשים כדי להגביר את המכירות", הוא אומר, "לאור הגברת קצב המכירות של החברה בתקופה האחרונה, אני מאמין שהיא נמצאת בתחילתה של פריצת דרך עסקית".

"קשה לקבל החלטות מאקרו קיצוניות"

40% מתיק ההשקעות מקצה קוטלר לאג"ח ממשלתיות, אולם מציין כי המצב הסבוך של הכלכלה הישראלית "מקשה מאוד לקבל החלטות מאקרו קיצוניות. לכן, בשלב זה, אני ממליץ לנקוט גישה שמרנית בכל הנוגע לאג"ח ממשלתיות. ציפיות האינפלציה נעות סביב 1.8%-2%, זהו טווח הגיוני שנמצא באמצע הטווח של בנק ישראל, ולכן אין כרגע טעם לקחת פוזיציה שקלית או מדדית".

קוטלר בחר בחלוקה שווה בין האפיק השקלי לצמוד המדד, במח"מ קצר של שנתיים בלבד, כשהוא מקצה את רוב הכסף לסדרה קצרה מאוד, וחלק קטן ממנו בסדרה ארוכה מאוד.

לגבי הרכיב הקונצרני המקומי, שלו מקצה קוטלר 30% מהתיק, הוא אומר כי "בשנתיים האחרונות נכנס לא מעט כסף לאג"ח הקונצרניות, מרווחי התשואה ירדו וכיום אנו רואים סדרות רבות שנסחרות במחירים גבוהים מערכן הכלכלי. בתקופות כאלו, כשהמרווחים קטנים כל כך, כדאי לצמצם חשיפה ולהמתין בסבלנות להזדמנות. תקופה זו מלווה בהרבה הנפקות אג"ח של חברות מהשורה השנייה והשלישית, רובן ללא ביטחונות, או בעלות ביטחונות חלשים ולא ראויים. לא משנה מהיכן יגיע המשבר הבא, סביר שמבין החברות שהנפיקו בשנתיים האחרונות תהיינה כאלו שידרדרו ויפנו להסדר חוב".

קוטלר סבור כי כיום קשה למצוא מציאות במדדי התל-בונד, שמורכבים בעיקר מסדרות של בנקים וחברות נדל"ן מניב. "על מנת לאתר סדרות אג"ח שיהיו גם בעלות תשואה נאה וגם במצב עסקי טוב, יש לעשות בחינה מדוקדקות של הפירמות בשוק", הוא מציין, "אין הרבה סדרות כאלו, והכמות שלהן אף הולכת ומתמעטת".

עוד הוא אומר כי "משקיעים מתוחכמים יכולים לפתוח פוזיציות שורט על אג"ח שנסחרות מעבר לשוויין הכלכלי". כדוגמה לסדרות שנסחרות ביוקר, לראייתו, הוא מזכיר את בזק 6, נייר חדרה 6 ושטראוס ד'. קוטלר מקצה 10% מהתיק לאג"ח גלובליות, ואומר כי "פיזור על פני איגרות חוב של מדינות שונות על מטבעות שונים הוא חשוב מאוד".

לסיכום ממליץ קוטלר על "השקעה בשווקים מוטי ייצוא, בעלי נתוני מאקרו חזקים ומדיניות מוניטרית יציבה", ומזכיר את קוריאה, אוסטרליה, שבדיה, פולין ואקוודור.

*** הכותבים במדור "תיק אישי" עשויים להשקיע בניירות ערך, לרבות אלו שמוזכרים בו. הדברים אינם מהווים ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, ו/או תחליף לכך

ההמלצות של דקל קוטלר
 ההמלצות של דקל קוטלר