המדינה לבג"ץ: החלטת ביה"ד לחייב הידברות עם עובדי הנמלים - שגויה

בבקשה דחופה שהוגשה היום לבג"ץ, קובלת המדינה על דרישת ביה"ד לעבודה לחייב את המדינה לנהל "הידברות אינטנסיבית בתום-לב" עם עובדי הנמלים

בית הדין הארצי לעבודה הבהיר בשבוע שעבר כי למדינה יש זכות להקים נמלים פרטיים בלי לקבל את הסכמת העובדים, ואף נמנע מהקפאה נוספת של מהלך הרפורמה בנמלים. אבל את המדינה זה כנראה לא מספק, אפילו שבית הדין מנע בינתיים מהעובדים לשבות.

בבקשה דחופה שהוגשה היום (ג') לבג"ץ, אשר הגיעה לידי "גלובס", קובלת המדינה על דרישת בית הדין לעבודה לחייב את המדינה לנהל "הידברות אינטנסיבית בתום-לב" עם עובדי הנמלים, לגבי ההשלכות שעשויות להיות לרפורמה על עתיד הנמלים הקיימים ועובדיהם.

במסגרת הבקשה, בג"ץ נדרש לעכב את ביצוע החלטת בית הדין לעבודה, שקבע כי על הצדדים לדווח לו על התקדמות השיחות עד 10 באוקטובר. המדינה דורשת כעת דיון דחוף בעתירה שהוגשה לפני כחודש וחצי, במסגרתה נמנע בג"ץ מהתערבות בהליך שמתנהל בבית הדין לעבודה.

"בהחלטת בית הדין הארצי נפלו טעויות משפטיות מהותיות שהצדק דורש את תיקונם", נאמר בעתירת המדינה לבג"ץ. "גם המסקנה האופרטיבית אליה הגיע בית הדין הארצי, לפיה יש לחייב לאלתר את המדינה לנהל הידברות שמשמעה משא-ומתן עם ארגון העובדים בכל הנוגע להשלכות החלטת הממשלה על הקמת נמלים פרטיים לגבי זכויותיהם תנאי עבודתם וביטחונם התעסוקתי - היא שגויה", נכתב בבקשה.

המדינה טוענת בבקשתה כי קיימת סתירה לכאורה בהחלטת בית הדין לעבודה: מחד הוא קבע כי לעובדי הנמלים קיימת עילה לשביתה המכונה "מעין פוליטית", ומנגד קבע כי מחובת המדינה לנהל עם העובדים משא-ומתן.

לטענת המדינה, על בית הדין היה לציין כי שביתה "מעין פוליטית" אמורה להוות שביתה קצרה למשך כמה שעות בלבד כאות מחאה - ולא רק שבית הדין לא עשה זאת, אלא הוא חייב את המדינה כאמור במשא-ומתן לכל דבר.

בפועל, שופטי בית הדין לעבודה קבעו כי לעובדי הנמלים קיימת זכות לשביתה כלכלית או "לכל הפחות מעין פוליטית", תוך הדגשה כי המדינה במקרה של הנמלים לא משמשת רק כ"ריבון" שמקבל החלטות כרגולטור, אלא גם כמעסיקה של העובדים הלכה למעשה - כמי שמנהלת מאז ומתמיד משא-ומתן על שכר העובדים ומפקחת על תנאי העסקתם.

איך אפשר לקיים הידברות "בתום-לב" בזמן שמבקשים מבג"ץ למנוע את ההידברות הזו? כנראה שאי -פשר. מחד קבעו נציגי המדינה פגישות משא-ומתן לימים חמישי וראשון הקרובים, אולם כתבו באופן חד-משמעי בעתירה: "המדינה סבורה כי יש קושי אמיתי ומהותי לקיים את החלטת בית הדין הארצי בכל הנוגע לקיום המשא-ומתן עם העובדים, כל עוד לא התבררה העתירה התלויה ועומדת, ולא ניתנה בה הכרעה".

לאור העובדה כי בית הדין הארצי כבר מתח ביקורת על כך שהמדינה הפרה הלכה למעשה את החלטתו הראשונה מסוף חודש יולי האחרון בדבר קיום הידברות בתום-לב עם העובדים, לפי רוב ההערכות, הפעם יאפשר בית הדין לעבודה לעובדי הנמלים לפתוח בשביתה, כדי להגביר את הלחץ על המדינה לנהל הידברות.

את המדינה מייצגות בהליך עורכות הדין יעל בר-לב ומיכל לייסר, ואת ההסתדרות הכללית מייצג עו"ד שי תקן ממשרד פישר בכר ושות'.