השפים למען המלחמה בסרטן השד: קבלו כמה מנות ורודות

החודש הזה תלבשי ורוד, תאכלי ורוד, תאפי ורוד: אוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן השד, וגם שפים וקונדיטורים נרתמים ויוצרים מנות בצבע שהפך לסמלו של המאבק במחלה

כמו בקמפיינים חברתיים רבים שנערכו לאחרונה בישראל, גם לקידום המלחמה בסרטן השד גויסו שפים, והם נענו מיד. תחת הכותרת "מנה בוורוד" התבקשו שפים מובילים בארץ להרכיב מנה מיוחדת בצבע ורוד, שתימכר במסעדות שלהם במהלך אוקטובר, הוא חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד. מטרתן של המנות במסעדות היא אחת - והיא החשובה מכול: להזכיר לנשים שבדיקה מוקדמת מצילה חיים.

"כשהתבקשתי להכין מנה בוורוד זה לקח אותי, מבחינת חומרי הגלם, למקומות מאוד טבעיים לי, מחוזות ילדותי בגרמניה, שבהם הסלמון או הפורל הוורוד, הסלק ופירות היער האדומים הם חומרי גלם בסיסיים", אומר תום פרנץ, זוכה מאסטר שף. המנה בוורוד של פרנץ היא מוס יוגורט ופירות אדומים במילוי טראפלס שוקולד, על מצע של עוגיית חמאה פריכה. "היה לי חשוב לייצר מנה 'נשית', עם אמירה נשית חזקה - הן בצבע, הן בטעם והן בצורה הפיזית שלה", הוא אומר. "יש לה קימורים נשיים ורכות אינסופית, ועם זאת, גם משהו נוקשה (העוגייה הפריכה שבבסיס הקינוח מזכירה לי שהנשים הן המין החזק, שנושא על כתפיו הרבה) ואיזו הפתעה פנימית שמזכירה לי שבנשים יש הרבה מעבר למה שרואים מבחוץ. אני מאוד אוהב ומחובר לתוצאה".

השף מאיר אדוני יצר מנה בשם "יצרים בסגול". "היה לי חשוב, שמלבד הצבע הוורוד, זאת גם תהיה מנה טובה", מספר אדוני על תהליך יצירת המנה. "מכיוון שלא מצאתי חומרי גלם ורודים שעניינו אותי למנה, החלטתי ללכת על סלק, שהוא יותר סגלגל". זאת מנה נשית מאוד, בטח באסתטיקה שלה. יש בה משיחות סלק עדינות שנראות כמו סרטים ורודים ומעין זר פרחים, שמזכיר מעט מלמלה. "מצד אחד, יש בה עדינות רומנטית של אישה, ומצד שני היא פראית, ייצרית ומטורפת", הוא אומר. "ובכלל, היא כמו אישה שמגלים לאט-לאט. בכל ביס שלוקחים ממנה נפתח משהו אחר בפה".

הפרויקט, שצולם על-ידי דן לב (סטיילינג דלית רוסו), הוא חלק מקמפיין עולמי של קבוצת החברות אסתי לאודר. את הקמפיין הקימה לפני 21 שנה אוולין ה. לאודר המנוחה, שהייתה שותפה גם ליצירת הסרט הוורוד, סמלו של המאבק בסרטן השד, ולהקמת הקרן לחקר סרטן השד (BCRF). הקמפיין פועל ביותר מ-70 מדינות וגייס כ-48 מיליוני דולרים לתמיכה במחקר, בחינוך ובשירותים רפואיים ברחבי העולם. בישראל פועלת הקבוצה, בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן, כבר 12 שנה.

במסגרת הפרויקט המשותף הוארו בשנים האחרונות בוורוד, מדי חודש אוקטובר, אתרים שונים בישראל, ובהם יפו העתיקה, גשר המיתרים בירושלים, מגדלי עזריאלי בתל אביב, מגדל דוד בירושלים, היכל הספר בירושלים, אוניברסיטת חיפה ועוד. "הפרויקט השנה מקדם את הנושא דרך האוכל. אנחנו בטוחים שהפעילות תעשה פלאים בהעלאת המודעות לבדיקה המוקדמת", אומר אורן רווח, מנכ"ל קבוצת החברות אסתי לאודר בישראל, שמקווה להפוך את הפרויקט למסורת. מחירן של המנות בוורוד זהה בכל המסעדות: 48 שקלים. 15 שקלים ממכירת כל מנה ייתרמו לאגודה למלחמה בסרטן ויוקדשו למחקר.

השפים והמסעדות המשתתפים: אבי ביטון (אדורה), אביב משה (מסה), אביבית פריאל (אוזריה), אוראל קמחי (פופינה), אורן בקר (אורן בקר בוטיק וסדנאות שף), אסף גרניט (מחניודה), גיא גמזו (אריה), דיוויד פרנקל (פרונטו), חיים טיבי (מצפה הימים, מוסקט), ויקטור גלוגר (קלואליס), חיים כהן (יפו תל אביב), יונתן רושפלד (עלמה לאונג', הרברט סמואל, טאפס), מאיר אדוני (מזללה, בלו סקיי), שאול בן אדרת (התרנגול הכחול), שלום קדוש (מלון ליאונרדו ירושלים), שגב משה (שגב), תום פרנץ (מלון קראון פלזה, תל אביב על המים), תמר כהן צדק (קוצי'נה תמר). פרטים נוספים באתר הפרויקט: www.Israelpinkdish.co.il

העוגייה הוורודה שלי | גם הקונדיטורים מתגייסים

עמותת "אחת מתשע", בהובלת אשת הקולינריה פאולין שובל, משיקה לחודש המודעות לסרטן השד את פרויקט "העוגייה הוורודה שלי". במסגרת הפרויקט פנתה שובל, שאמה חלתה בסרטן השד לפני כשנתיים, לקונדיטורים הבכירים בישראל, וביקשה מהם לייצר עוגיות ורודות.

העוגיות יימכרו במהלך אוקטובר בסטנד מיוחד שיוצב בקונדיטוריות המשתתפות בפרויקט. בין המשתתפים: ערן שוורצברד (קייטרינג בוטיק), אורן בקר (אורן בקר בוטיק), מיקי שמו (קונדיטורית שמו), רביבה אפל (רביבה וסיליה), דודו אוטמזגין (קונדיטורית אוטמזגין), נעמה יצחק (אידלסון 10), רוסלה יונה (ביסקוטי), אור אוחנה (לחמים), ליאת קול (לאביט), עופר גל (בוטיק סנטרל). 50% מהכנסות הפרויקט יועברו לעמותת אחת מתשע.

פיננסייר פטל

חומרים (לכ-40 יחידות בתבניות סיליקון): 150 גרם חמאה, 60 גרם (6 כפות) אבקת שקדים, 170 גרם (כוס ו-2 כפות) אבקת סוכר, 60 גרם (6 כפות) קמח, 150 גרם חלבון (4 חלבונים), כפית תמצית וניל, 100 גרם (חצי כוס) פטל/פירות יער קפואים קצוצים. לקישוט: 60 גרם שוקולד לבן, טיפה צבע מאכל ורוד.

הכנה: ממיסים את החמאה בסיר קטן על להבה נמוכה עד שהיא מזהיבה ומעלה ניחוח אגוזי חזק. מצננים לטמפרטורת החדר. מכניסים למיקסר עם וו גיטרה את אבקת השקדים, הקמח ואבקת הסוכר, מערבלים קלות, מוסיפים את החלבונים ואת תמצית הווניל ומערבלים באיטיות. מוסיפים את החמאה המומסת ומערבלים יחד לקבלת מרקם אחיד.

מעבירים את התערובת למקרר לשעתיים לפחות (ניתן לשמור את התערובת במקרר בכלי סגור עד ארבעה ימים). מחממים תנור ל-170 מעלות. מעבירים את התערובת לשק זילוף ומזלפים לתבניות משומנות. מפזרים מעל פטל קפוא קצוץ. אופים כ-10 דקות עד שהעוגיות זהובות.

קישוט: ממיסים את השוקולד הלבן במיקרוגל. מוסיפים טיפה צבע מאכל, מערבבים ומקשטים.

מתכון של ליאת קול, לאביט

מתכונים

סשימי סלמון ורוד

חומרים (ל-4 מנות): 400 גרם סלמון (24 פרוסות סשימי), 2 סלקים גדולים קלופים וחתוכים לקוביות גדולות, 1 כוס שמנת מתוקה, 1 גביע שמנת חמוצה, חופן פיסטוקים קלויים קצוצים, 4 כפות שמן זית, 2 כפות מיץ לימון, מלח ופלפל שחור גרוס, חופן עלי מיקרו בזיליקום לקישוט (או בזיליקום רגיל קצוץ).

הכנה: קרם סלק: מבשלים בסיר קטן את הסלק עם השמנת המתוקה, המלח והפלפל. לאחר כחצי שעה, כשהסלקים רכים והשמנת הצטמצמה כמעט לגמרי, טוחנים ומסננים. מקציפים מעט עם מטרפה את השמנת החמוצה ומערבבים לתוכה את נוזל הסלק הקר לקרם אחיד.

מסדרים בתחתית הצלחת את קרם הסלק, מעליו את סשימי הסלמון, ומעל כל פרוסת סשימי בוזקים מעט מלח. מערבבים את שמן הזית עם הלימון ומניחים מעל את פרוסות הסשימי. מפזרים מעל את הפיסטוקים ומקשטים במעט עלי מיקרו.

מתכון של השף אוראל קמחי, פופינה

מוסר ים צרוב על חמאת סלק

חומרים (ל-4 מנות): 2 סלקים מבושלים במים עד לריכוך, 3/4 כוס מים מנוזלי הבישול של הסלק, 50 מיליליטרים שמנת מתוקה, 70 גרם חמאה, 1 כפית סוכר, מלח גס, 800 גרם פילה מוסר ים נקי מעצמות, שמן זית לטיגון.

הכנה: טוחנים את הסלק עם נוזלי הבישול, השמנת והחמאה למחית חלקה ומתבלים במעט מלח. מסננים ושומרים במקום חמים. יוצקים מעט שמן זית על מחבת כבדה וצורבים את הדג משני צדיו, 3 דקות מכל צד. מניחים את הדג על קרם הסלק ומגישים.

מתכון של השף אבי ביטון, אדורה

לא רק בוורוד

גם חוות תקוע, המשווקת פטריות, התגייסה לטובת המלחמה בסרטן השד. במהלך חודש אוקטובר, תתרום חוות תקוע מרווחי מכירת הפטריות שהיא משווקת לאגודה למלחמה בסרטן. מחקרים מוכיחים כי לפטריות מאכל (מסוגים מסוימים, דוגמת השיטאקי והמאי טאקי) יש תכונות התורמות למניעת סרטן, מעכבות את התפתחות התאים הסרטניים ואף מקלות על ההתמודדות עם המחלה.