המחיר הממוצע ברכישת דירה ראשונה חדשה ירד ב-16%

במקביל, רוכשי הדירה להשקעה ורוכשי דירות מחו"ל משלמים הרבה יותר על הדירות החדשות לעומת דירות יד שנייה

"המחיר הממוצע של עסקה בדירה חדשה ירד ברבעון השני בקרב כל קבוצות הרוכשים, הירידה בולטת בקרב רוכשי דירה ראשונה שם מעידים הנתונים על ירידה של כ-16% בהשוואה לרבעון הקודם". כך עולה מנתונים שפרסם היום אגף מידע וניתוח כלכלי במשרד הבינוי והשיכון שבחן ביקוש לעסקות בדירות מגורים לפי מאפייני רוכשים. הנתונים נותחו לפי רבעונים במחצית הראשונה של 2013 ובמחצית השנייה של 2012.

העיבוד בוצע על בסיס נתוני רשות המיסים. חשוב לציין כי עיון מעמיק בנתונים מגלה כי בעוד ירידה נרשמה בין שני הרבעונים האחרונים, בלא מעט מקרים המחירים עדיין גבוהים לעומת הרבעונים שקדמו להם.

לאחר שבסקירה האחרונה שפרסם משרד הבינוי והשיכון הנוגעת למחירי הדירות ברבעון השני של 2013 ציינו עורכי הסקירה כי ייתכן והציבור מתקרב לקצה היכולת לשלם את המחירי הדירות הגבוהים, נתונים אלו המפורסמים היום מסבירים את הבסיס להתבטאות חריגה זו של הדרג המקצועי במשרד. מאידך, חשוב לציין שכל הנתונים המנותחים כוללים מחירים ולא שטחי דירות, מיקום או פרמטרים חשובים אחרים. מסיבה זו לא ניתן לדעת האם השינוי במחירים נובע מירידה במחיר הדירות או שמא בשינוי העדפות הרוכשים שבשל המחירים הגבוהים פונים לדירות קטנות יותר ורחוקות יותר מהמרכז מה שמשפיע באופן ישיר גם על מחיר העסקאות הממוצעות.

עוד על פי נתוני סקירת משרד השיכון, בקרב רוכשי דירה ראשונה, אין הבדל משמעותי בין מחיר הרכישה של דירה חדשה ובין מחיר הרכישה של דירת יד שנייה ברבעון האחרון שנסקר. כך, ברבעון השני של 2013, עמד המחיר הממוצע ששילמו רוכשי דירה ראשונה חדשה על 1.09 מיליון שקל לעומת מחיר ממוצע של מיליון שקל על דירת יד שנייה. נתון זה אגב שונה ברבעונים הקודמים אז דווקא היה פער גדול יותר בין המחירים וגובה העסקאות בדירות חדשות היה גבוה יותר.

באותו הזמן, רוכשי הדירה להשקעה ורוכשי דירות מחו"ל משלמים הרבה יותר על הדירות החדשות לעומת דירות יד שנייה. כך, תג המחיר הממוצע של רוכשי דירה חדשה להשקעה ברבעון השני של 2013 עמד על 1.535 מיליון שקל וזאת לעומת המחיר הממוצע של רוכשים אלו בדירות היד שנייה שעמד על מיליון שקל בלבד. נתון זה אגב, מעיד פעם נוספת כי המשקיעים ורוכשי הדירה הראשונה מבצעים עסקאות על אותו פלח השוק מבחינת המחירים מה שמחריף את היצע הדירות הקטנות והזולות.

כאמור, גם רוכשי דירות מחו"ל משלמים הרבה יותר על דירות חדשות. על פי נתוני משרד השיכון, ברבעון השני של 2013 עמד המחיר הממוצע של עסקאות פלח שוק זה בדירות חדשות על 2.36 מיליון שקל לעומת 1.8 מיליון שקל שהוא המחיר הממוצע של העסקאות ביד שנייה. נתון זה מעיד כי שוק תושבי החוץ נמצא מדרגה אחת מעל כל רוכשי הדירות האחרים מבחינת המחיר כך שלמעשה הם אינן מתחרים עם רוכשי הדירות ה'מקומיים', לא בשוק היד שנייה וגם לא בדירות החדשות. כך, הנתונים מעידים כי תושבי חו"ל רוכשים דירה חדשה במחיר ממוצע הגבוה ביותר מכפול מרוכשי דירה חדשה ראשונה.

נתוני משרד השיכון מעידים גם על שינוי בתג המחיר של עסקאות של משפרי דיור בהשוואה בין הרבעונים האחרונים. ברבעון השני של 2013 המחיר הממוצע של עסקאות שביצעו משפרי דיור שרכשו דירה חדשה עמד על כ-1.55 מיליון שקל, ירידה של 2% לעומת הרבעון הראשון של השנה. באותו הזמן, למרות הירידה השולית, המחיר הממוצע ששילמו משפרי הדיור ברבעון השני של 2013 ( 1.546 מיליון שקל) עדיין גבוה יותר מהמחיר של דירה חדשה ששילם קהל זה ברבעון האחרון של 2012 (1.536 מיליון שקל). מצב זהה ניתן לראות גם במחיר הממוצע של עסקאות משפרי הדיור בשוק היד שנייה. גם שם ירד המחיר בהשוואה לרבעון הקודם בכ=2%, אך הוא עדיין גבוה בצורה משמעותית מהמחיר שנרשם ברבעון האחרון של 2012.