היי-טקיסט מחליף גלגל

היה כבר חושך כשיצאתי, ואז גיליתי שהתוכניות להמשך הערב השתנו

אלקטל-לוסנט ישראל חנכה השבוע את משרדיה החדשים בכפר-סבא, באירוע יפה אותו כיבדו בנוכחותם ראש העיר יהודה בן-חמו, מנכ"ל אלקטל-לוסנט העולמית מישל קומס, שגריר צרפת בישראל וכמובן רבים מבכירי ההיי-טק הישראלי וביניהם זהר זיסאפל, אייל וולדמן, יוסי ורדי, ארנה ברי, משקיעי הון סיכון ואחרים.

חיים טייכהולץ, היזם של חברת מוביליטק שנמכרה ללוסנט בשנת 2006, אירח את הנוכחים בתפקידו הנוכחי כמנכ"ל אלקטל-לוסנט ישראל.

כשיצאתי מהאירוע היה כבר חושך בחוץ. סקירה מהירה של הרכב גילתה לי שהתוכניות להמשך הערב השתנו. הגלגל הקדמי היה מחוסר אוויר לחלוטין. "פנצ'ר", אבל מהסוג המעצבן ביותר. נסעתי לתחנת הדלק שבכניסה לרחוב עתיר ידע, כמה מאות מטרים משם. בתור איש היי-טק ותיק ובעל תושיה מצאתי את עצמי תוך מספר דקות עם כלי עבודה ביד, עמל קשות על פתיחתם של מספר אומים סוררים, הנועלים את הגלגל ומסרבים בעקשנות להיפתח.

הערכת מצב זהירה, לאחר כחצי שעה של ניסיונות עקרים, הובילה להכרה שעם כל הכבוד לנחישותי, לניסיוני במערכות הפעלה ובתקשורת נתונים, את הגלגל הזה לא אוכל לנצח לבדי.

"אני לא לוקח ממך כסף"

עיון מהיר במנועי חיפוש הוביל אותי ל"טומי שירותי רכב". טומי בכבודו ובעצמו ענה לטלפון ווידא איתי שהמצב אכן חמור ומצדיק התערבות מומחה. "תכין מאה חמישים שקל, אני עוד חצי שעה אצלך", הודיע לי טומי בטון המרגיע של מי שראה כבר אלפי מקרים נואשים כמוני. כשהגיע מצא אותי עדיין נלחם על כבודי האבוד מול הגלגל הסורר. החולצה החגיגית היתה כבר מזמן מחוץ למכנסיים ומוכתמת כראוי, הידיים מושחרות היטב ואגלי הזיעה נוטפים סביבי.

"מה יהיה אתכם, היי-טקיסטים? לא יודעים להחליף גלגל?", אמר. לא התעקשתי ללחום על כבודו האבוד של ההיי-טק הישראלי ועבדתי לידו בשתיקה צנועה. חצי שעה לאחר מכן הצלחנו, במאמצים משותפים ובאמצעות כליו המתוחכמים של טומי המחלץ, להחליף את הגלגל התקול.

הודיתי לטומי על העבודה המדויקת והאדיבה ופניתי לשלם לו אבל הוא הסתכל עלי בשקט, הרים את ידו והניח אותה על הכתף שלי. "תקשיב לי, יש לי משהו להגיד לך. שנים אני מסתובב בכבישים ומחלץ אנשים כמוך. כשאני מגיע לרכב התקוע אני מוצא חבר'ה יושבים במזגן ומדברים בטלפון. רק מחכים שאני כבר אגיע ולא יצטרכו חס וחלילה ללכלך את הידיים או להתאמץ. היי-טקיסטים כאלה, אתה יודע. אבל אתה ריגשת אותי הערב, כי באמת התאמצת ואפילו עבדת איתי ביחד. אז אתה יודע מה? אני לא לוקח ממך כסף בשום אופן".

לא עזרו התלונות, התחינות והאיומים. טומי התמיד בסירובו. אחרי כמה דקות של משא ומתן עקר, נפרד ממני טומי לשלום ויצא לדרכו, לחלץ עוד מישהו שנתקע לו אי שם בדרכים. בדרך הביתה, נרגש משהו, תהיתי לעצמי האם יש מקום כלשהו בעולם, חוץ מאצלנו, אומת הסטארט-אפ, שבו סיפור כזה יכול לקרות. אני לא בטוח.

ishay@canaan.com

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל