גולדמן זאקס: משבר התקציב ייפתר עד ה-17 באוקטובר

הכלכלן אלק פיליפס מעניק סבירות של 66% שהשיתוק יסתיים ותקרת החוב תעלה עד ה-17 באוקטובר ■ תרחיש נוסף: תקרת החוב תעלה, השיתוק יימשך ■ הבנק המרכזי של יפן: חשש מזעזוע בשווקים ■ אובמה ביטל ביקור באסיה

יום נוסף של שיתוק בממשל האמריקאי והיום (ו') וול סטריט נפגעת ישירות כיוון שעובדי הממשל לא הפיקו את דוח התעסוקה החודשי שהיה אמור להתפרסם היום. מדובר אולי בנתון החשוב ביותר של החודש אשר לו השפעה ישירה על המדיניות המוניטרית של הפדרל ריזרב. בבנק ההשקעות גולדמן זאקס מעריכים כי בשבוע הבא ייכנס המו"מ בין הרפובליקאים לדמוקרטים להילוך גבוה, ולאחר פתרון פלונטר התקציב ייוותר מספיק זמן לפתור את סוגיית תקרת הגירעון עד הדד-ליין ב-17 באוקטובר.

אלק פיליפס, כלכלן בגולדמן זאקס, הוציא היום סקירה למשקיעים בה הוא כתב כי התרחיש הסביר ביותר, לו הוא מעניק סבירות של 66%, הינו כניסה למו"מ אינטנסיבי בקונגרס בשבוע הבא: "אם השיתוק יימשך אל תוך השבוע הבא, שתי המפלגות יסכימו לפשרות. זה הגיוני כי הגעה לפתרון והעברת חקיקה יימשכו כשבוע, כולל ההתנגדויות בסנאט, מה שיותיר מספיק זמן לפתור את משבר תקרת החוב עד הדד-ליין ב-17 באוקטובר".

ב-17 באוקטובר תגיע ארה"ב לתקרת הגירעון - 16.7 טריליון דולר - ואם הרפובליקאים והדמוקרטים לא יסכימו על העלאת תקרת הגירעון, הכלכלה הגדולה בעולם תגיע לחדלות פירעון. הבנק המרכזי של יפן הזהיר היום מהשלכות השיתוק בממשל האמריקאי על הכלכלה הגלובלית וסירב להתייחס לתרחיש בו ארה"ב חדלת פירעון, אולם ציין כי ההשלכות יהיו "חמורות".

"אם השיתוק יימשך הרבה זמן זה עלול לזעזע את השווקים הפיננסיים ולדרדר את הסנטימנט", מסר נגיד הבנק המרכזי היפני. הוא הוסיף כי הבנק המרכזי מוכן להגיב לכל תרחיש.

נשיא ארה"ב ברק אובמה ביטל לחלוטין את מסעו לאסיה כדי להיות מעורב באופן אישי בפתרון משבר התקציב. "ההחלטה לבטל את הטיול היא תוצאה נוספת של החלטת הרפובליקאים בבית הנבחרים לכפות שיתוק על הממשל. ניתן להימנע מהשיתוק והוא מכביד עלינו ביצירת מקומות עבודה, עידוד היצוא וקידום האינטרסים של ארה"ב בעולם", נכתב בהודעת הבית הלבן.

בסקירתו היום מתאר פיליפס תרחיש נוסף, לו הוא מעניק סבירות של 30%: תקרת החוב תורם לפני הדד-ליין ב-17 באוקטובר, אך השיתוק יימשך. לדבריו, "לא הדמוקרטים ולא הרפובליקאים רוצים שלמשרד האוצר ייגמר הכסף. ייתכן שהצדדים לא יצליחו לפתור את בעיית השיתוק עד ה-17 באוקטובר. במצב כזה, הצדדים עשויים להעביר הצעת חוק להעלאת תקרת הגירעון אך משבר השיתוק יימשך בשל עמדת הבית הלבן שלא להתפשר".