עוד רכישה של וורן באפט בישראל: רוכש את Ray-Q מלוד

החברה הוותיקה, העוסקת בהפצת רכיבים אלקטרוניים לשוק הביטחוני, צפויה להמשיך את פעילותה בישראל ■ הערכות: היקף העסקה עומד על כמה עשרות מיליוני דולרים

חברת האלקטרוניקה מלוד, Ray-Q, עוברת לידיים של וורן באפט: בתום משא ומתן שנמשך כשנה, הודיעה בסוף השבוע חברת הבת של ברקשייר הת'אווי שבבעלות באפט, TTI, כי תרכוש את החברה מלוד שעוסקת בתחום ההפצה של רכיבים אלקטרוניים וחשמליים לשוק הביטחוני. סכום העסקה לא דווח, אך גורמים שמקורבים לה העריכו את היקפה ב"כמה עשרות מיליוני דולרים".

החברה הוקמה ב-1969 ופועלת כיום בקריית שדה התעופה שליד לוד. המנכ"ל שלה, יגאל פונט, מנהל אותה משנת 1976, ומחזיק 49.8% ממנה. ביתרה מחזיקים המנהל הטכני של החברה, אבנר גילת, ומנהל המכירות שלה, עזרא כרמל. הלקוחות המרכזיים של Ray-Q הן חברות ביטחוניות מרכזיות שפועלות בישראל ובחו"ל. בין החברות הישראליות: אלביט מערכות, רפאל, התעשייה האווירית והתעשייה הצבאית. בין הרכיבים שהיא מספקת לחברות הישראליות גם כאלה המשמשים לתוכניות פיתוח וייצור של אמצעים מרכזיים המשמשים את מערכת הביטחון, ובהם מערכת יירוט הרקטות כיפת ברזל; תוכנית הטיל נגד טילים חץ; ומערך המטוסים הבלתי מאוישים של חיל האוויר.

"נוכל לפנות לשווקים חדשים"

פונט אמר היום (א') ל"גלובס", כי "ב-TTI מאוד אהבו את המודל העסקי שלנו, שנחשב ייחודי בזכות המעורבות של החברה בשלבים הראשוניים של התכנון והפיתוח של מערכות, תוך התאמת הרכיבים הנחוצים לייצורם. כל החברות הביטחוניות בארץ עובדות אתנו, והעסקה החדשה תאפשר לנו הזדמנות טובה להתפתח ולעשות במהירות עד מה שעשינו עד כה בקצב איטי יחסית. מבחינתנו, זה תדלוק מהיר. כעת נוכל לפנות לשווקים חדשים ולהתבסס למשל בשוק האמריקאי, שם פעלנו עד כה בהיקף מאוד קטן. אחרי פעילות של 40 שנה, עסקה כזאת מבטאת הכרה במה שעשינו ונעים לראות כיצד הבייבי שלי תופס גובה במהירות".

לדברי פונט, "אנחנו לא שמענו מבאפט שום דבר במסגרת הדיבורים שקדמו לעסקה. אחרי הכל, אנחנו אצלו רק נקודה קטנה על המכ"ם".

כ-100 עובדים מועסקים ב-Ray-Q, רובם הגדול בישראל. לדברי המנכ"ל והבעלים שלה, פעילות החברה בארץ תישמר גם אחרי רכישתה בידי TTI ואף סביר שבקרוב ייקלטו לשורותיה עובדים נוספים. "פרטים נוספים בנוגע לזה ייסגרו בשבוע הבא, כשנציגי TTI יגיעו לארץ כדי לדון בדברים", אמר פונט. מלבד הפעילות בישראל, החברה מקיימת פעילות גם בהודו ובטורקיה. חלק מהפעילות בהודו קשורה לחוזים שחתמה בשנים האחרונות התעשייה האווירית עם משרד ההגנה ההודי על אספקה של מערכות נשק שונות.

המייסד והמנכ"ל של TTI, פול אנדרס, התייחס לעסקת הרכישה של החברה, ומסר כי "הרקורד של Ray-Q מדבר בעד עצמו ואני שמח שמצטרפת אלינו חברה שמעמידה במרכז העשייה שלה התמודדות אתית ואחראית עם לקוחות, ספקים, עובדים ועמיתים".

את העסקה קידמו מטעם Ray-Q עורכי הדין אסתר קורן ואיל דיסקין. הם מסרו היום, כי השלמתה כפופה לאישורים של הרגולטורים בישראל. השניים הוסיפו כי "רכישה זו היא תעודת כבוד נוספת לתעשיית האלקטרוניקה הישראלית, ושילוב הכוחות בין החברות יאפשר להן להגדיל את עסקיהן המשותפים ואת מגוון השירותים שמוצעים על ידן".

לפני כ-3.5 שנים TTI כבר רכשה חברה ישראלית, Net-aye, שעוסקת בפיתוח מערכות חשמליות. אולם הרכישה המשמעותית ביותר של באפט בישראל, הייתה של חברת ישקר מידי התעשיין סטף ורטהיימר: באמצע 2006 הוא רכש 80% מהחברה בתמורה לכ-4 מיליארד דולר ובחודש מאי האחרון הוא רכש את 20% הנוספים ביותר מ-2 מיליארד דולר.