אולמרט: "פניתי למוטי זיסר שיעזור, לא לשמואל דכנר"

ראש הממשלה לשעבר בהמשך עדותו במשפט פרשת הולילנד: "יש הבדל מהותי בין לפנות לאדם שיש לו עסקים בירושלים ושתלוי בהחלטות שלי, שזה דגל אדום עבורי - לבין לפנות לאדם כמו מוטי זיסר שיש לו עסקים בבולגריה"

בבית המשפט המחוזי בתל-אביב נמשכה היום (א') עדותו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, במשפט פרשת הולילנד. אולמרט מואשם כי בעת שהיה ראש העיר ירושלים ושר התמ"ת, הוא לקח שוחד בסך מאות אלפי שקלים מיזמי פרויקט הולילנד וחברת הזרע, בתמורה לתמיכתו בפרויקטים שלהם.

עיקר חקירתו של אולמרט היום הוקדשה לפרשת חברת הזרע. אולמרט וראש לשכתו לשעבר, שולה זקן, מואשמים בסעיף אישום זה כי בהמשך למערכת היחסים המושחתת שלהם עם עד המדינה המנוח, שמואל דכנר, שנרקמה סביב פרויקט הולילנד, הם קידמו, לבקשתו, גם את ענייניה של חברת הזרע.

לפי האישום, במהלך כהונתו כשר התמ"ת והממונה על מינהל מקרקעי ישראל לקח אולמרט שוחד בסך עשרות אלפי שקלים מדכנר, ובתמורה פעל לקידום ענייניה של חברת הזרע להשבחת קרקעות שבבעלותה מול המינהל.

במהלך עדותו התבקש אולמרט להסביר מדוע ימים ספורים אחרי שנכנס לתפקיד שר התמ"ת במארס 2003, הוא פגש את דכנר ושוחח איתו על נושאי חברת הזרע. "למה אתה מזמן את דכנר אליך לפגישה? זה מה שיש לך לעשות 10 ימים אחרי שנכנסת לתפקידך כשר, להיפגש עם ה'מאכער' שמואל דכנר?" הטיח השופט דוד רוזן באולמרט.

אולמרט השיב: "10 הימים האלה הספקתי גם להיות בלונדון, גם להיפגש עם התעשיין סטף ורטהיימר ועם אחרים, אז נפגשתי גם עם שמואל דכנר. נפגשתי עם הרבה אנשים".

בהמשך עימתה הפרקליטות את ראש הממשלה לשעבר עם העובדה שדכנר תיקן פרוטוקולים מפגישות שקיים אולמרט כשר התמ"ת עם יעקב אפרתי, מנהל מינהל מקרקעי ישראל, בענייני חברת הזרע. התביעה אף הגישה לשופט רוזן פרוטוקול שתיקן לכאורה דכנר ויצא ממשרד התמ"ת.

"התביעה תראה בזה את אחד העוגנים המרכזיים שלה", הטיח השופט רוזן באולמרט. "לתביעה יש הוכחות כי ראש לשכתך, שולה זקן, קיבלה כספים מדכנר. אולי אדוני יעזור לי לפתור את התעלומה (של הפרוטוקול - ח"מ)".

אולמרט התקשה להסביר את הדברים. "אני לא ידעתי על המסמך הזה", אמר. "לא ידעתי שדכנר עשה תיקונים בפרוטוקול. מאוד יכול להיות שבמשרד הוגש לי הפרוטוקול עם כל מיני הערות. דכנר איננו בתודעה שלי בעניין הזה. אני לא יודע מה בדיוק היה שמה, האם שולה העבירה את המסמכים. האם אחד מהעוזרים שטיפל בעניין אמר לשולה שהוא מעביר את זה. אני לא יודע".

השופט הקשה: "אם שולה זקן תבוא לכאן להעיד ותאמר: שילמו לי כסף, וסיפקתי את הסחורה - אז בסדר, אבל זה הרי לא יקרה, וכל הסבר אחר שזקן תיתן, אז לאדוני (לאולמרט - ח' מ') תהיה בעיה".

אולמרט השיב: "התביעה לא מראה שאני באופן אישי עסקתי בעניין. גם זקן אמרה בחקירות על הרבה דברים 'אולמרט לא ידע'. מה אני צריך לעשות? להגיד: 'זקן עשתה, זקן פעלה?' אני לא יכול לומר את זה, כי אני לא יודע. אני יכול להגיד רק דבר אחד - אני לא ידעתי על כך, ובשום מקרה לא הובא לידי פרוטוקול עם כתב-ידו של דכנר והוריתי על הדפסתו מחדש עם התיקונים".

עוד אמר אולמרט בעדותו: "פניתי למוטי זיסר שיעזור, לא לשמואל דכנר; יש הבדל מהותי בין לפנות לאדם שיש לו עסקים בירושלים ושתלוי בהחלטות שלי, שזה דגל אדום עבורי - לבין לפנות לאדם כמו מוטי זיסר שיש לו עסקים בבולגריה".

פגישה עם שרון

עוד טענה היום הפרקליטות בבית המשפט כי בדצמבר 2002, וכחלק מיחסי ה'תן וקח' שבינו לבין דכנר, שוחח אולמרט על ענייני חברת הזרע עם ראש הממשלה דאז, אריאל שרון, ואף דיווח על כך לדכנר. אולמרט נשאל על-ידי הפרקליטות ועל-ידי השופט מדוע הוא מוצא לנכון לעדכן את דכנר על פגישות עם שרון.

בתגובה ציין אולמרט כי הוא אינו זוכר שעידכן את דכנר בדברים, אך הוסיף: "אני מניח שאם דכנר ידע על הפגישה שלי עם אריק, אז הוא שאל מה היה שם, ונתתי לו תשובה כללית. מה העניין? מה קרה? גיליתי סוד מדינה? יכול להיות שעניתי באופן כללי שאין סיכוי לפרויקט הזה, נקודה".

בשעות אחר-הצהריים החלה גם זקן, הנאשמת בפרשה בלקיחת שוחד ובהלבנת הון, למסור את עדותה. את עדותה פתחה זקן בהצהרה/וידוי. "יהיה לי קשה לדבר אחרי אמן דיבור כמו אהוד אולמרט שהעיד לפניי", אמרה. "אפשר לראות בעדויות שלי במשטרה שהדיבור הוא לא הצד החזק שלי".