מלחמת פלאטיני בבלאטר: אופ"א תצרף את ברזיל וארגנטינה ליורו 2020?

"האינדיפנדנט": יועציו של נשיא אופ"א העלו בפניו תוכנית במסגרתה יכללו נבחרות מחוץ ליבשת אירופה בטורניר

ההתכתשויות הפוליטיות האחרונות בין מישל פלאטיני לספ בלאטר עולות מדרגה נוספת. "האינדיפנדנט" מפרסם כי באופ"א דנים לאחרונה ביוזמה חדשה במסגרתה ייפתח טורניר יורו 2020 להשתתפות של נבחרות מחוץ ליבשת אירופה, כשבין היתר הועלו שמותיהן של נבחרות ברזיל, ארגנטינה, מקסיקו ויפן. כזכור, יורו 2020 אמור להיערך ב-13 ערים שונות ברחבי אירופה.

אחד מיועציו הבכירים של פלאטיני צוטט ב"אינדיפנדנט" כאומר: "בדרום אמריקה עושים את זה כבר במשך מספר עשורים, כשהם מזמינים נבחרות מחוץ ליבשת כדי ליטול חלק בטורניר הקופה אמריקה. אז למה שאירופה לא תעשה את זה?".

מאז 1993 משובצות דרך קבע שלוש נבחרות ממרכז וצפון אמריקה - ארה"ב, מקסיקו וקוסטה ריקה - בטורניר הכדורגל הבינלאומי של יבשת דרום אמריקה. בנוסף, פעם אחת אף שיחקה בטורניר נבחרת מחוץ לאמריקה (יפן ב-1999).

עם זאת, אין לראות את העיתוי שבה עלתה היוזמה הנוכחית כמנותק מהלך הרוח הקרבי השורר כיום בין נשיא אופ"א לנשיא פיפ"א בלאטר. בין השניים קיימת בשנה האחרונה מחלוקת פוליטית גדולה, בין היתר על רקע הבחירות לראשות פיפ"א בשנת 2015 - פלאטיני נחשב לאחד מהמועמדים לרשת את מקומו של בלאטר בראש ארגון הכדורגל העולמי, בעוד שבלאטר, 77, החל בחודשים האחרונים לרמוז על כך שהוא ירוץ לקדנציה נוספת - החמישית שלו - בראש הארגון. גם ב"טיימס" פורסם היום (א') כי בלאטר נוטה להעמיד את עצמו למועמדות נוספת לתפקיד.

במסגרת הקרבות בין פיפ"א לאופ"א, טוענים באופ"א כי בלאטר מנסה להפחית את כוחה של אופ"א בכדורגל העולמי, בין היתר באמצעות הקטנת מספר הנציגות האירופיות של אופ"א במונדיאל שעומד כיום על 13 נבחרות (מתוך 32), ובנוסף הקטנות מספר הנציגים של אופ"א בועד הפועל של פיפ"א העומד כיום על שמונה נציגים (מתוך 24). במסגרת המחלוקות האחרונות האשים בלאטר את אופ"א ואת פלאטיני בבחירה השגויה בקטאר לאירוח משחקי המונדיאל ב-2022, וטען כי נציגי אופ"א הצביעו עבור קטאר מתוך מניעים כלכליים ואינטרסנטיים.