בקרוב - סופרמרקט שיתופי בת"א: "אנחנו לא חיים בלה-לה-לנד"

לא רק במצפה רמון, גם בתל-אביב הולכת ומתגבשת קבוצת צרכנים שהחליטה לקחת לידיה את האחריות ■ מייסדי קואופרטיב "שלנו": "יש לנו תוכנית עסקית"

לא רק במצפה רמון, גם בתל-אביב הולכת ומתגבשת קבוצת צרכנים שהחליטה לקחת לידיה את האחריות ולהקים סופרמרקט שיתופי. לאחרונה נחתם הסכם שכירות למבנה בשכונת ביצרון התל-אביבית, ובסוף השבוע האחרון התקיים כנס ההקמה.

500 חברים, 60% מהם תל-אביביים, קנו יחידות חברות בסופרמרקט "שלנו" , כשמחירה של יחידה כזו הוא 1,000 שקל באופן חד-פעמי.

"עשינו הרבה מאוד עבודה והסכמי סחר. שולי הרווח הם כאלה שאסור לעשות טעויות, וצריך היה לוודא היתכנות", מספר ישי סקלי, חבר ועד קואופרטיב "שלנו".

סקלי, שאת רוב זמנו מבלה כרופא מתמחה, מודע לציניות ולספקנות שבהם עשוי להתקבל מיזם כזה בציבור, אך הוא מדגיש כי הקבוצה עומדת עם שתי רגליים על הקרקע: "הקואופרטיב מבקש בעצם להקים רשת חנויות קמעונאיות. החנות - שעובדים עליה קרוב לשנתיים - נבנתה במודל רב שכפול. אנחנו מבינים שצריך להגיע למסה קריטית. אנחנו לא חיים בלה-לה-לנד. יש לנו תוכנית עסקית שמראה שאפשר. זה פוגע ברווח, אבל החנות הזאת עובדת למען הלקוחות שלה. מה שצריך זה מקררים, מדפים, קופות, חשמל - ולהתחיל לעבוד", אומר סקלי.

היזמים מדגישים 3 עקרונות: ראשית, צרכנות נבונה, כך שלא יהיה ניסיון לעודד צרכנים לקנות מה שאינם צריכים (למשל, בקו הקופות לא יוצבו ממתקים שגרמו לוויכוחים בין ההורים לילדיהם); שנית, לתת שטח מדף ליצרנים קטנים ובינוניים "כדי לשבור את התפיסה ששטח המדף שמור לתאגידים גדולים"; ושלישית, העסקה הוגנת, כך שהעובדים לא יעבדו דרך חברות כוח-אדם אלא בהעסקה ישירה עם זכויות סוציאליות מההתחלה.

ומה לגבי המגוון? בקואופרטיב מבטיחים כי בחנות ניתן יהיה למצוא הכול: "בסניף של AM:PM יש בין 6,000 ל-9,000 פריטים. זה מיותר. אצלנו יהיה מספר קטן יותר, אבל כזה שנותן מענה למה שהלקוחות בסניף המקומי ירצו".

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988