כן, יש לנו פצצת אטום

הגיע הזמן להודות בגרעין הישראלי ולהכריז שבלעדיו אין לנו קיום

יש בעיה עם הגרעין האיראני, את זה אנחנו יודעים. אבל לאחרונה מתגבשת גם בעיה של הגרעין הישראלי, המתבטאת בטענה ש"לישראל אין זכות לבוא בדרישות לאיראן כי גם לה יש גרעין".

במשך שנות דור, כמה דורות בעצם, המדיניות של ישראל לגבי הכור בדימונה הייתה עמימות. לא מודים, לא מכחישים. הצנזורה עמדה על המשמר שהתקשורת הישראלית לא תדבר על הנושא במונחים של ודאות. כך נולד המשפט המפורסם "על-פי מקורות זרים". כלומר, מידע שמקור פרסומו אינו בישראל, אלא במקומות אחרים.

תופעות מכוערות

המדיניות הזאת יצרה כמה תופעות שליליות עד מכוערות. לי ידוע על יותר ממקרה אחד שבו עיתונאים ישראלים העבירו מידע שהיה בידם ל"מקורות זרים", כדי שיוכלו להעתיקו לארץ. חלקם עשו זאת בגלל התנגדות למדיניות הגרעין; אחרים כדי לחזק את קשריהם עם המקורות הזרים, כדי שאלה יגמלו להם בפרסום חיובי בעתיד; ויש עיתונאים המתנגדים לקיומה של צנזורה בכלל, וכל הפרה של הוראותיה נועדה להחליש אותה. לי ידועים המקרים הללו, וגם לשלטונות. הם גם מכירים היטב את השמות ואת הדרכים שבהן זה היה מתבצע, אבל לא עשו דבר בעניין, בעיקר מתוך חשש שכל טיפול בסוג זה של הדלפות, עשוי להתקבל כאישור לדברים שפורסמו, כלומר, לקיומו לכאורה, של נשק גרעיני בישראל.

למה לא הייתה הכחשה של הפרסומים? ראשית, כי זה מגוחך כאשר יש תצלומים ומדליפים לרוב ומרדכי ואנונו. הטעם השני: כל עוד לא מכחישים אי אפשר להשתמש במידע זה כעובדה. בכל אופן זו הייתה המחשבה. ובאשר ל"מקורות זרים", פרסום של אמצעי תקשורת זר אינו כמו פרסום ישראלי. דרגת האמינות שונה. או מכל מקום זו הייתה, אולי עדיין, המחשבה השלטת בעניין זה.

דימונה זו המדינה

עכשיו נמצא הגרעין הישראלי תחת מתקפה. לא רק של איראן, אלא גם של חלק ממדינות המערב. חייבת לעלות אצלנו השאלה אם המשך העמימות עדיין משרת אותנו. מכיוון שכל עוד ממשיכים לעמעם אי אפשר לומר את האמת, שהיא הכי ברורה ואמיתית שאפשר: שאנחנו המדינה היחידה בעולם המוקפת מכל צד במדינות וארגונים שהיו שמחים להביא את קיומנו כמדינה, יהודית ובכלל, לקץ מהיר; שאם לא הייתה דימונה הם כבר מזמן היו מנסים לעשות זאת. כלומר, דימונה היא המדינה. אין את האחת בלעדי השנייה. מצב כזה לא קיים אצל אף מדינה אחרת. אז שיפסיקו, הערבים וכל השאר, לעשות את ההשוואה חסרת השחר בין הגרעין שלנו לגרעינים אחרים.

לנוכח המגמה המתחזקת להפוך את הגרעין הישראלי לבעיה, אולי צריך עכשיו לשנות את מדיניות העמימות. לומר את האמת הפשוטה: כן, יש לנו גרעין, מכיוון שבלעדיו אין לנו קיום. שווה בדיקה.