תחזית האימים: כלכלת ארה"ב ושוקי ההון עלולים לקרוס

כלכלני גולדמן זאקס מעריכים בסקירה שפרסמו לאחרונה כי אם תקרת החוב לא תעלה ב-17 באוקטובר וארה"ב תיכנס למצב של חדלות פירעון, הפגיעה בתמ"ג עלולה להסתכם בכ-9% ולהוביל לירידה חדה ומהירה בפעילות הכלכלית

ה"שיתוק" הממשלתי בארה"ב, שנגרם כתוצאה מכישלון הקונגרס להגיע לעמק השווה בכל הנוגע לתקציב ולתוכנית הבריאות של אובמה, גרם לרבים לשכוח את הבעיה הגדולה יותר איתה תיאלץ כלכלת ארה"ב להתמודד - הגעה לתקרת החוב ב-17 לאוקטובר. אנליסטים מגולדמן זאקס, סבורים כי אם לא ימצא פיתרון וארה"ב תיכנס לחדלות פירעון, התמ"ג יירד בשיעור של 9% והכלכלה תיפגע בצורה קשה.

אומנם הנשיא אובמה, השמיע בסוף השבוע הצהרות אופטימיות לגבי האפשרות שהמחוקקים בקונגרס ימצאו את הפשרה שתוביל להעלאת תקרת החוב, אך קיימת הסכמה רחבה בין כלכלנים, אנליסטים ומחוקקים משני צידי המתרס, כי למצב של חדלות פירעון תהיה השפעה הרסנית על הכלכלה.

"אם תקרת החוב לא תעלה לפני שייגמרו לאוצר המזומנים, מצב זה יכריח את האוצר 'לחסל' את הגירעון התקציבי ע"י צמצום ההוצאות, במטרה להישאר בתקרת החוב", כך כתבו אלק פיליפס וכריס דאוסי, כלכלנים בבנק ההשקעות, במזכר שהפיצו לאחרונה ללקוחות. "אנו מעריכים כי הנסיגה הפיסקלית תסתכם ב-9% מהתמ"ג אם תרחיש שכזה יתממש, זה יוביל לירידה חדה ומהירה בפעילות הכלכלית".

שני הכלכלנים ציינו בנוסף כי דחייה של מספר ימים בהעלאת תקרת החוב, עלולה לגרור דחייה של תשלומים למספר התחייבויות של האוצר, עניין שעלול לגרום לזעזועים בשווקים הפיננסים. בתרחיש הקיצוני יותר, לפיו הדחייה תימשך מספר שבועות או יותר, האוצר יהיה חייב לבצע קיצוצים נרחבים כדי להישאר מתחת לתקרת החוב ולשלם את ההתחייבויות. בשני המקרים, כלכלני בנק ההשקעות מציינים כי כלכלת ארה"ב עלולה להיפגע באופן קשה, עניין שמעמיד את הצמיחה הרבעונית בסכנה.