לבני לא תמנה את אלשיך לתפקידים ציבוריים נוספים

שרת המשפטים החליטה לא לנקוט צעדים חריפים נגד אלשיך עקב הממצאים הקשים שהתגלו נגדה בשני מקרים, וזאת בשל החלטת אלשיך לפרוש מתפקידה

לשופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב ורדה אלשיך אין כל סיכוי להתמנות לתפקידים שיפוטיים או ציבוריים לאחר פרישתה מכס השיפוט בעוד כחודש - כך רומזת שרת המשפטים, ציפי לבני, בהתייחסות ראשונה לפרשת השופטת אלשיך.

ל"גלובס" נודע כי לבני החליטה שלא לנקוט צעדים חריפים כנגד אלשיך, נוכח הממצאים הקשים של נציב תלונות הציבור נגד השופטת בשני מקרים, לרבות פרשת "הפרוטוקול המשופץ" - אך ורק לאור מועד פרישתה הקרוב.

עמדתה של לבני הובעה במכתב תשובה שנשלח לעו"ד רפאל ארגז, שפנה בתלונות נגד אלשיך הן לשרת המשפטים, הן למבקר המדינה יוסף שפירא, ובשעתו גם לנציב תלונות הציבור על שופטים היוצא, אליעזר גולדברג.

ארגז הוא המתלונן הראשון בפרשה זו, שכן פרוטוקול הדיון שאותו "שיפצה" אלשיך לכאורה שוגר על-ידה, באמצעות הנהלת בתי המשפט, לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין, במטרה לפתוח בהליכים משמעתיים נגד ארגז.

בימים האחרונים השיבה לבני לדרישתו של ארגז להדיח את אלשיך כעת. דרישה זו נדחתה, בהתבסס על כך שאלשיך פורשת ממילא באמצע חודש נובמבר.

"במצב דברים רגיל הייתה שרת המשפטים בוחנת את הצעדים שבאפשרותה לנקוט בעקבות החלטת נציב תלונות הציבור על שופטים", נכתב מלשכת שרת המשפטים לעו"ד ארגז, "ואולם בטרם נודע לשרת המשפטים על התלונה השנייה נגד השופטת, הודיעה השופטת אלשיך כי ברצונה לסיים את כהונתה. לשופטת נותרו איפוא שבועות ספורים עד לסיום כהונתה, שברובם לא תשב בדין. שרת המשפטים אינה סבורה כי בהודעת השופטת אלשיך על פרישתה יש כדי לרפא את הפגמים שתוארו בהחלטות בעניינה, אך הודעתה של השופטת על פרישתה מייתרת את הצורך בנקיטת הליכים נוספים כנגדה".

עוד מסר ראש המטה של לבני, עו"ד יהושע גוטליב, בשמה של לבני, כי "אין ספק כי חומרתה של כל אחת מהחלטות הנציב, כמו גם הצטברותן יחד, יעמדו לנגד עיני השרה בעתיד, מקום בו יובא עניינה של השופטת ביחס למינויים שבתחום סמכותה של השרה".

פירוש הדבר: הדרך להמשיך ליהנות ממינויים וכיבודים שונים לאחר פרישתה חסומה בפני אלשיך.

שרת המשפטים היא בעלת הסמכות למנות שופטים בדימוס כ"שופט עמית" היושב בראש ועדות ערר שיפוטיות וטריבונלים שיפוטיים נוספים; וכן למנות שופטים בדימוס לוועדות ציבוריות שונות, למשל בתחום החקיקה או הדין, וכן לוועדות בדיקה ממשלתיות, בוררויות רשמיות ועוד.

עו"ד ארגז מסר ל"גלובס": "השארתה של השופטת אלשיך, שהוטל ספק חמור בטוהר מידותיה, על כס השיפוט ולו דקה אחת נוספת, היא מעשה בלתי אחראי".

מלשכת שרת המשפטים נמסר: "המכתב מדבר בעד עצמו".