רצים להנפיק: תור הזהב של חברות האינטרנט

לא פחות מ-10 חברות מקוונות פרטיות מישראל פועלות במרץ לקראת הנפקה או מיזוג עם חברה ציבורית

חברות המשתייכות לתעשיית האינטרנט הישראליות מעוררות לאחרונה עניין רב, תוך חשיפת שווי מרשים של מאות מיליוני דולרים בכל אחת מהן לצרכי הנפקה או מיזוג בחברה ציבורית נסחרת. לא פחות מ-10 חברות אינטרנט פרטיות פועלות כיום במרץ לקראת הנפקה (או מיזוג בחברה נסחרת כמו במקרים של קונדואיט שצפויה להתמזג עם פריון הציבורית, ואיירון סורס שתתמזג עם בבילון).

בנוסף לכך, ל"גלובס" נודע כי חברת הפרסום המקוון מרימדיה (Marimedia) שמנוהלת על ידי מאיה שירן ואריאל קבביה, בוחנת את האפשרות להנפיק את מניותיה, כשככל הידוע היא מתכננת לעשות זאת דווקא בבורסה בתל אביב.

בשנים האחרונות נעדרו חברות האינטרנט המקומיות מזירת ההנפקות מעבר לים, אך כעת נראה שהמומנטום השתנה. מה הביא לשינוי הזה, שגורם לרבות מהן לחמם כיום מנועים לקראת הנפקה? הסיבה לכך טמונה, בין היתר, בהתפתחויות האחרונות בוול סטריט ובאווירה השוררת שם לאחר אירועים כמו הזינוק של 100% בשווי מניית פייסבוק בתוך חודשיים, והנפקת טוויטר המתוכננת על פי הערכות לפי שווי של 12.8 מיליארד דולר, ומתקדמת בצעדי ענק.

רוכבים על ההייפ

ההייפ הזה בבורסות ניו יורק מיטיב גם עם יזמי הסטארט אפים הישראליים, שמן הסתם לא יוותרו על ההזדמנות לבצע אקזיט באמצעות שוק ההון.

אחת מהחברות הללו היא כאמור Wix, שפרסמה לאחרונה תשקיף לקראת גיוס של 100 מיליון דולר בבורסת ניו יורק. שווי החברה - שהוקמה ב-2006 ע"י האחים אבישי ונדב אברהמי (המנכ"ל וסמנכ"ל המו"פ, בהתאמה) וגיורא קפלן (סמנכ"ל הטכנולוגיות), ופיתחה פלטפורמה שמאפשרת לגולשים להקים בקלות אתר אינטרנט - צפוי לעמוד על כחצי מיליארד דולר אחרי הכסף.

עם בעלי המניות ב-Wix, שמעסיקה כ-406 עובדים - רובם המכריע בישראל והשאר בארה"ב - נמנות הקרנות בנצ'מרק, בסמר, מנגרוב ו-Insight. עד היום גייסה החברה כ-41 מיליון דולר.

כוונות דומות מפגינים גם בעלי השליטה באאוטבריין, שכבר בוחנות מול בנקאי השקעות את האפשרות לצאת להנפקה ב-2014. בחודש שעבר ביצעה החברה, שפיתחה מנוע המלצות על תוכן ובראשה עומד ירון גלאי, צעד משמעותי בדרך להנפקה, כשהודיעה על מינויו של ג'ף דייוויסון לסמנכ"ל הכספים החדש שלה.

אאוטבריין מתכננת הנפקה בוול סטריט לפי שווי של 700-800 מיליון דולר. מי שנבחרה לחברה המבטיחה של "גלובס" לשנת 2011, מתכוונת לגייס כ-200 מיליון דולר, ועל פי נתוני IVC הכנסותיה צפויות להסתכם השנה בכ-130 מיליון דולר.

חברת אינטרנט נוספת שנוסדה בישראל ושואפת להפוך לציבורית היא FiftyOne, בראשה עומד מייקל דה סימון. החברה, שהכנסותיה (נטו) עומדות על כ-60 מיליון דולר, גייסה עד היום כ-40 מיליון דולר. לאחרונה היא הגישה תשקיף לרשות ני"ע האמריקאית לקראת הנפקה בנאסד"ק.

FiftyOne, שהוקמה ב-1999 על ידי היזם יובל טל תחת השם E4X, מציעה ללקוחותיה חבילת מוצרים בתחום התשלומים והלוגיסטיקה. החברה שוקלת לגייס כ-180 מיליון דולר לפי שווי של 900 מיליון דולר. בעלי המניות העיקריים בחברה הם קרן פיטנגו (כ-30%), וכן דלתא ונצ'רס ואדם סטריט פאנד (כ-16% כל אחת).

יש מי שכבר הנפיקו בתל אביב

למרות שהבורסות מעבר לים גדולות, אטרקטיביות ויקרות יותר, יש חברות אינטרנט ישראליות שלא נרתעות מהבורסה באחד העם. אחת מהן היא סומוטו, שלפני כחודשיים הנפיקה כ-15% מהון מניותיה תמורת 20 מיליון שקל - מהלך המשקף לה שווי של כ-135 מיליון שקל. זאת, שעה שבסבב הגיוס הקודם של החברה, שבוצע בשנה שעברה, עמד שוויה על כ-20 מיליון שקל בלבד.

בעלי השליטה בסומוטו, שנוסדה ב-2009 ועוסקת בפיתוח ושיווק של תוכנות באינטרנט ובניהול התקנות של תוכנות, הם המנכ"ל בן גירון ואיל יעקב. בשנת 2012 זינקו הכנסותיה של החברה ב-175% ל-9.6 מיליון דולר, והרווח הנקי שלה הסתכם בכ-400 אלף דולר. בין המשקיעים הבולטים בה נמנים אריק שטיינברג, לשעבר יו"ר פסגות; גיגי לוי, לשעבר מנכ"ל חברת האינטרנט 888; נדב גושן, לשעבר סמנכ"ל חברת בבילון; יזמי ומנהלי חברת מובילאיי; ויבואנית ומשווקת התרופות ניאופרם של דוד פורר.

חברה נוספת מהתחום שנכנסה לבורסה בת"א - אך עשתה זאת בדלת האחורית וחסכה לעצמה את הליך ההנפקה - היא אלגומייזר. חברת הפרסום המקוון יצקה את פעילותה לשלד של מעריב, לאחר שהיזמים שעומדים מאחוריה, הילה פז ואביב ברקוביץ', רכשו אותו מנושי העיתון תמורת 2 מיליון שקל.

לצד כל אלה נמצאות חברות אינטרנט כמו קונדואיט ו- Adap.tv, שנרכשו ע"י הענקיות פריון ו-AOL, בהתאמה. למעשה, בתחילת השנה תכננו בעלי השליטה ב-Adap.tv, שמפעילה רשת פרסום ומערכת לניהול פרסומות וידיאו באינטרנט, לצאת להנפקה בנאסד"ק, אולם בסופו של דבר החברה נמכרה ל- AOL האמריקאית תמורת 403 מיליון דולר.

תור הזהב
 תור הזהב