גאות: שנה טובה להנפקות ביומד ישראליות בוול סטריט

ב-2013 הונפקו 3 חברות ישראליות בוול סטריט, 4 נרשמו למסחר ו-2 הודיעו על כוונתן לעשות כן ■ עד כה ביצועי המנפיקות עולים על אלה של עמיתותיהן בחו"ל ■ עד מתי יישאר פתוח חלון ההנפקות הגדול ביותר שנראה כאן ב-13 השנה האחרונות?

בתחילת 2013 הרעיון שבתוך כמה חודשים נקיים דיון בנושא "מגמות בהנפקות ראשונות של חברות ביומד ישראליות בוול סטריט", נראה היה מופרך. אמנם בתחילת השנה כבר ידענו כי תחום הביומד בבורסות בארה"ב רותח וכי חלון ההנפקות פתוח, אבל אי אפשר היה לדעת כמה זמן הוא יישאר פתוח ואם הוא יהיה מזמין עבור חברות ביומד מכל הסוגים, ובהן ישראליות.

קמהדע, אלקוברה ואנזימוטק כבר ביצעו הנפקות השנה, ואלה הפכו את 2013 לשנה הטובה ביותר להנפקות ביומד ישראליות בוול סטריט מאז שנת 2000. ישנן שתי הנפקות נוספות - של אבוג'ן ומזור - שמתוכננות להמשך השנה. האחרונה אמנם כבר רשומה למסחר כאיגרת ADR, אבל מתכננת הנפקה משמעותית ראשונה בוול סטריט. בנוסף, חברת גלמד בוחנת אפשרות להנפקה וחברות נוספות מגששות בשטח. רבות מן הישראליות הנסחרות בתל אביב רשמו את עצמן גם לנאסד"ק - הדסית, ביוליין, רדהיל, כן פייט, וכעת גם ביולייט וכיטוב הודיעו על כוונתן לעשות כן.

דצמבר אמור להיות החודש החם של ההנפקות, ולכן סביר להניח שכל חברה נוספת שרוצה לנצל את החלון נערכת לכך ברגעים אלה ממש. האם החברות הישראליות שהנפיקו השנה מיוחדות ובעלות יתרון לעומת עמיתותיהן בחו"ל? בינתיים נראה שכן. אמנם כל החברות הישראליות הנפיקו מתחת לטווח לשווי המבוקש, עניין שאינו חריג בוול סטריט, אבל שתי ההנפקות שבוצעו - אלקוברה וקמהדע - הציגו מאז ביצועים מרהיבים, מעל ומעבר לביצועים המרהיבים לכשעצמם של מדד הנאסד"ק ביוטק, שרשם מאז תחילת השנה עליות של 40% (וכעת מגיב באופן שלילי לטלטלה בממשלה האמריקנית).

39 הנפקות ראשונות בקטגוריית הביוטק בוצעו בארה"ב - מספר שיא מאז שנת 2000 - ועוד שבעה תשקיפים להנפקות ראשוניות כבר הוגשו. החברות הללו גייסו במשותף כ-3 מיליארד דולר, לא כולל את ההנפקה של חטיבת הפארמה של פייזר זואטיק, שגייסה לבדה 2.2 מיליארד דולר. הביצועים של ההנפקות עד כה הגיעו לממוצע של 60% (נתון זה כן כולל את זואטיס).

התחום נהנה מרוח גבית לא רק מהביצועים הטובים של מדד הנאסד"ק ביוטק, אלא גם מתקנות JOBS (Jumpstart of Business Startups) שנכנסו לתוקף ב-2012, ומקלות ברגולציה של חברות צעירות ממוקדות מו"פ בשנים הראשונות לרישומן למסחר.

בערך מחצית מן החברות האמריקניות יצאו לציבור קצת מעל המחיר שביקשו, לעומת אף אחת מן החברות הישראליות. ייתכן כי המנפיקות הישראליות היו צריכות לתת תחושה של הנחה כדי ליצור את העניין בקרב המשקיעים האמריקנים, שפחות מכירים אותן ואינם עוקבים אחריהן במשך שנים. ואולם, את מה שהפסידו החברות בהנפקות הן הרוויחו בביצועים שאחרי. אף אחת מן ההנפקות הישראליות לא זכתה לגורל של Fate Therapeutics, שיצאה השבוע להנפקה ונאלצה לחתוך את המחיר ביותר מחצי, בין היתר על רקע הנפילות במדד הביוטק.

למתג "חברת ביוטק ישראלית"

לרצף של שלוש הנפקות מוצלחות יכולה להיות משמעות בבניית המותג שנקרא "חברת ביוטק ישראלית". עד היום היחס אליהן בארה"ב היה מורכב. כמה אכזבות צורבות - כמו פארמוס, XTL בעברה, רוזטה ג'נומיקס שמנסה כעת לבנות את עצמה מחדש, ואפיקס שנסגרה אחרי מיזוג עם חברה ישראלית - הובילו לחשדנות של המשקיעים כלפי קטגוריה זו, שהתווספה לחשדנות הכללית כלפי כל מה שזר ולא ניתן לפיקוח מקרוב. כיום הדעה הזו משתנה.

לדברי סטו בריץ' מבנק ההשקעות אופנהיימר, "השוק פתוח לחלוטין עבור כל חברה טובה, והחברות הישראליות בהחלט מצליחות להראות שהן טובות. אני מאמין כי בזמן הקרוב, בהינתן שהחלון יישאר פתוח, נראה הרבה הנפקות של חברות ישראליות. רבות הגיעו אלינו בחודשים האחרונים, חלקן מאוד איכותיות, אך יש גם פחות טובות".

- ישנם משקיעים "קבועים" בהנפקות ביומד ישראליות בוול סטריט, או שכל הנפקה שונה?

"כל הנפקה שונה מאוד, אבל כל המשקיעים הבולטים הם גורמים מומחים. אי אפשר פתאום להיכנס לתחום הזה עכשיו רק כי הוא חם".

אך גם ממי שכבר מכיר קצת את התחום דרושה זהירות. "חתמים אמריקנים נמצאים כיום בארץ, ומציעים לכל חברה שיש לה מוצר בשלבים קליניים הנפקה חלומית", אומר גורם בשוק, "אין חברת תרופות, אפילו כזו שמעסיקה חמישה עובדים ויש לה חצי מיליון שקל בקופה, שלא מעלה בישיבות הדירקטוריון שלה את האופציה הזו. 'אם אלקוברה עשו זאת, גם אנחנו יכולים', הן אומרות".

ואכן, משקיעים בתחום מאשרים כי מגיעות אליהן יותר מדי חברות לא בשלות. לדבריהם, אם מצב זה יימשך, ובעיקר אם החברות הללו יתעקשו להגיע בפועל לשוק, מותג "החברה הישראלית" יישחק מחדש.

בד בבד, גורלה של פייט ת'רפיוטיקס האמריקנית, שנאלצה לצאת במחיר חצוי, מעלה את השאלה כמה זמן חלון ההנפקות יישאר פתוח. יש רק לקוות כי מדובר בתגובה ספציפית של השוק לחברה אחת שכיוונה למחיר גבוה מדי, ולא בתחילת סגירת החלון ויציאת האוויר מן ההייפ סביב התחום. מומחי סקטור הביומד חלוקים בדעתם בעניין זה, ומצפים לתוצאות של שתי הנפקות נוספות שעל הפרק - MacroGenics ו-Relypsa.

בכל מקרה, נראה כי למי שרוצה לנסות לנצל את חלון ההנפקות הגדול ביותר שנראה כאן זה 13 שנה, כדאי למהר ולעשות זאת בחודשים הקרובים.

הישראליות הנפיקו
 הישראליות הנפיקו