גבי אשכנזי: "חשבנו להביא בשורה למשק האנרגיה"

בשיחת ועידה שקיימו אשכנזי והמנכ"ל יוסי לוי, הם הביעו אכזבה מתוצאות מבחני ההפקה בקידוח "ים 3"ניתוח "גלובס" לפני חודש: השמחה בשמן מוקדמת

"לאחר קידוח ארוך בסביבה מאוד מאתגרת גם מבחינת הרגולציה וגם מבחינה בטחונית, הגענו לשכבת המטרה ולצערנו לא הצלחנו להפיק את כמות הנפט", כך אמר יו"ר שמן גבי אשכנזי בשיחת ועידה שקיים הערב (א') לאחר ההודעה הדרמטית של החברה, לפיה קידוח "ים 3" יבש. "זו תחושה של אכזבה. חשבנו להביא בשורה למשק האנרגיה בישראל. אנחנו נמצה את כל הנתונים שיש לנו ברישיון ונחשוב איך לפעול בעתיד", לדברי אשכנזי.

יוסי לוי, מנכ"ל שמן , אמר במהלך שיחת הוועידה כי מטרת הקידוח הייתה למעשה אימות לקידוח "ים 2". לוי תיאר את האתגרים הרבים שעמדו בפני החברה במהלך הקידוח. "קידוח 'ים 3' הוא אחד העמוקים שבוצעו בישראל והיו לנו בעיות טכניות רבות במהלכו", לדבריו. "נלחמנו בגורמים שלא בשליטתנו במשך כמעט 60 ימים. הצלחנו להשתלט על התקלה ואף תבענו את חברת הביטוח. ביצענו את מבחני ההפקה ולצערי הם לא אימתו תוצאות של נפט בקידוח ולכן היינו חייבים לדווח על כך".

על-פי הסקר הסייסמי המוקדם היה גם סיכוי של 36% למציאת רזרבות גז טבעי בהיקף של 1.8 TCF בקידוח ים 3. אולם, לוי התייחס לכך ואמר כי כרגע "אין תוכניות למבחני הפקה של גז".

כאמור, לאחר נעילת המסחר דיווחה שמן כי על-פי מידע שנמסר לה על-ידי מפעילת הקידוח, חברת Caspian Drilling, לאחר מבחני הפקה ב-2 מקטעים נמצא כי הקידוח הינו קידוח יבש (dry hole).

רק בחודש שעבר דיווחה החברה על סימני נפט באיכות גבוהה לאחר הגעת קידוח "ים 3" ליעד הסופי בעומק של 5,700 מטר - ונטעה תקווה רבה במשקיעים. מייד לאחר דיווחים אלה, ביצענו ב"גלובס" ניתוח מעמיק שמסקנתו הייתה כי השמחה בשמן מוקדמת מדי וכי תמונה מלאה ואמינה יחסית תתקבל רק לאחר מבחני ההפקה שיארכו ארבעה שבועות לפחות בעלות של כ-20 מיליון דולר. (לסיפור המלא)