"וול סטריט ג'ורנל": "אובמה יאפשר לאיראן להמשיך להעשיר"

היום יחודשו שיחות הגרעין בין אירן לבין מעצמות המערב בז'נבה, בהן איראן צפויה לבקש הקלות בסנקציות ■ ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי אובמה מוכן להתפשר בסוגיית ההעשרה, ולאפשר לאיראן להמשיך להעשיר אורניום על אדמתה, בניגוד לעמדה שהביעה בעבר ישראל

הישג ראשון לאיראן במסגרת דיוני הגרעין? ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי ממשל אובמה שינה את עמדתו בסוגיית העשרת האורניום. לפי הדיווח, ארה"ב תאפשר לטהרן להעשיר אורניום על אדמתה, במהלך שעשוי לסכן את ישראל ובנות ברית נוספות של ארה"ב במזרח התיכון.

הבוקר יחודשו שיחות הגרעין בז'נבה בין איראן לבין שש המעצמות. איראן תבקש בדיונים להקל את הסנקציות, בתמורה לפשרות בנוגע לתכנית הגרעין. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי להערכתו לא ניתן להגיע לפתרון בסבב שיחות אחד, אך ציין כי ישנה אפשרות ליישב את הסוגייה בתוך כשנה.

המשטר החדש באיראן כבר הודיע כי בכוונתו להמשיך להעשיר אורניום לשימושים אזרחיים, ובסוף השבוע האחרון נאמר בהודעה ממשלתית כי טהרן לא תעביר חומרים גרעיניים אל מחוץ למדינה. סגן שר החוץ האיראני, עבאס ארגצ'י, אמר לתקשורת המקומית כי "הוצאת החומרים (האורניום) מחוץ למדינה הוא הקו האדום שלנו". במערב מעריכים כי הוצאת ההעשרה מאדמת איראן תמנע ממנה להגיע ליכולת "פורצת דרך" לייצור דלק לנשקים המתקדמים.

בנות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון, ובעיקר ישראל וערב הסעודית, התעקשו כי יש לאסור על איראן להחזיק מתקני העשרת אורניות והפקת פלוטוניום, משום שהדבר עשוי לשמש למטרות צבאיות. חברי קונגרס הצטרפו לקריאה לפרק את חימושה של איראן, ולהורות על פירוק הצנטריפוגות. עשרה מחוקקים דמוקרטים ורפובליקנים פנו במכתב לנשיא אובמה בבקשה להחריף את הסנקציות על איראן, עד שזו תסכים להקפיא את ההעשרה. "הצעד הראשון לבניית אמון צריך להיות השעייה מיידית של כל פעילות ההעשרה", נכתב בפנייתם.

החלטות האו"ם קראו בעבר לאיראן להפסיק בהעשרה, עד שתשיב בצורה הולמת לחששות במערב מהמימד הצבאי של תכנית העשרת האורניום. נשיא ארה"ב אובמה הביע עמדה עמומה בנושא בעבר, ובמיוחד בשבועות האחרונים. בנאומו בעצרת האו"ם, אמר אובמה כי לאיראן יש זכות ל"גישה לאנרגיה גרעינית לצרכי שלום".

בכיר אמריקני סירב לאשר כי ארה"ב מוכנה להיעתר לדרישה המהותית של אירן בנושא האורניום. "אנחנו מוכנים לדבר על העמדה שהביא הנשיא אובמה בעצרת האו"ם, לפיה הוא מכבד את זכות האירנים לתכנית גרעין לצרכי שלום", אמר הבכיר. "פרטי התכנית פתוחים לדיון, ואנו מקווים להפוך את הטון החיובי שנשמע בניו יורק בשיחה בין המנהיגים לפעולה ספציפית", הוסיף.