השביתה בנמלים: ביה"ד החזיר את הצדדים למשא-ומתן

הורה למדינה ולנציגי הנמלים לדווח על המו"מ ביניהם ב-21 באוקטובר ■ עד אז לא תתאפשר שביתה בנמלים ■ לפי הערכות, השופטים ייאלצו לאפשר שביתה מוגבלת

בית הדין לעבודה הורה למדינה ולנציגי הנמלים להמשיך בהידברות ביניהם ולדווח לבית הדין על ההתקדמות במשא-ומתן בשבוע הבא, 21 באוקטובר. עד תאריך זה, מן הסתם, לא תתאפשר שביתה בנמלים, וזאת למרות שבית הדין כבר קבע בעבר כי יש עילה לעובדים לשבות. לפי הערכות, השופטים ייאלצו לאפשר שביתה מוגבלת לאור הפערים בין הצדדים.

כזכור, ב-23 בספטמבר בית הדין לעבודה הורה לצדדים לקיים משא-ומתן בכל הנוגע להשלכת החלטת הממשלה על הקמת נמלים פרטיים, שישפיעו על זכויותיהם, תנאי עבודתם וביטחונם התעסוקתי של עובדי הנמלים הקיימים.

חברת נמל חיפה דיווחה כי לא הושגה הסכמה או התקדמות בדיונים בין המדינה להסתדרות, וכי קיים חשש כי אם יינקטו צעדים ארגוניים בנמל, תאבד החברה לקוחות מהותיים נוספים.

חברת נמל אשדוד דיווחה כי היא מצויה בהליך הידברות ממושך ישיר עם גורמי הממשלה הרלבנטיים בקשר לתוכניות העמקת הנמל, הרחבת שטחו וגמישות ניהולית הדרושים להתמודד עם פתיחת השוק לתחרות בצורה הוגנת ושוויונית - וכי שביתה תגדיל נזקים ולא תקדם פתרון הסכסוך.

ההסתדרות דיווחה לבית הדין כי המדינה לא קיימה את החלטת בית הדין לקיום משא-ומתן אינטנסיבי ולבטח לא בתום-לב ובנפש חפצה, כי המדינה דחתה על הסף את דרישתה של ההסתדרות ליחידת מיקוח נמלית אחת ולדיון בהשלכות הנובעות מאי-העמקת הנמלים הקיימים - ולפיכך ההסתדרות דרשה לאפשר לעובדים לעשות שימוש בכוחם הארגוני לשבות.

המדינה טענה בפני בית הדין כי דווקא כן קוימו פגישות משא-ומתן ב-3 מקרים, בהם המדינה ביקשה לברר ולהבין ממה נובעים חששות העובדים לפגיעה בזכויותיהם ומה הבסיס לחששות אלה, אולם ההסתדרות נמנעה לטענתה באופן עקבי מלהציג השלכות קונקרטיות צפויות ואף לא הסכימה להציג את ההנחות שלאורן היא צופה שתהיינה השלכות מעין אלה.

עוד טענה המדינה כי דרישות ההסתדרות לעניין יחידת המיקוח והעמקת הנמלים הקיימים לא נגעו בהשלכות התחרות על זכויות העובדים ולא בתרחישים אפשריים ומתן מענה להם, כי אם בתנאי התחרות עצמם.

"ההסתדרות לא פעלה בהתאם להנחיית בית הדין הארצי לעבודה ולא שיתפה פעולה עם המדינה לקיים את החלטתו של בית הדין הארצי", נטען.