הפיטורים בטבע: המשבר של לוין הוא ההזדמנות של עיני

למרות הכותרות החגיגיות על הקפאת הפיטורים בטבע, לכולם ברור שטבע תפטר בישראל ■ בינתיים, בטבע מדברים על "שחרור עובדים", אלא ששכחו כי לא מדובר בכלבים שזקוקים לשחרור ■ באנגלית זה כנראה נשמע יותר טוב

1. מנכ"ל טבע ג'רמי לוין הגיע שלשום (ג') אל לשכתו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני לא כדי לרדת מהעץ, אלא כדי שעיני יעזור לו להוריד את כל האחרים מהגב שלו. הנסיעה הקצרה ממטה החברה בפתח תקווה אל בית הוועד הפועל בתל אביב תוכננה מראש לשמש תחנה האחרונה, במה שנראה היה עוד באותו בוקר כמסע שצפוי ללכת ולהתמשך בתוך הביצה המקומית - והרי טבע כל כך גלובלית, כפי שהקפידו לדקלם השבוע מנהליה.

עם הוועדים שלו לוין יודע להסתדר, להפריד ולמשול, לגרום לכך שרק 4 מתוך 11 ועדים בחברה הגיעו לישיבה המיוחדת שכינסה הנהגת ההסתדרות שעות ספורות לפני הפגישה שלו עם עיני. אתמול הוא אפילו חתם על הסכם שכר נדיב במפעל הטבליות בירושלים, שם העובדים מאוגדים בכלל בהסתדרות הלאומית. זה לא הוועדים, זה הפוליטיקאים. הם כבר עמדו לבנות את כל קמפיין הפריימריס שלהם על חשבונו, שולחים הודעות לעיתונות, נואמים במליאת הכנסת ועולים לשידור בזה אחר זה. מירי רגב, מרב מיכאלי, גילה גמליאל וכמובן שלי יחימוביץ' - כל אחת מהן בוטה וחריפה מהשנייה.

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת ניסן סלומיאנסקי תקף גם הוא את הנהלת החברה וסידר ללוין הזמנה מיוחדת לדיון בוועדה. לוין שלח את הסמנכ"ל איקה אברבאנל, שתיזז השבוע כפי שמעולם לא תיזז, בתקווה שזו הפעם האחרונה שיישלח אל הטרף. אם זה לא מספיק, בתזמון מהגיהינום מבחינת החברה, מבקר המדינה פרסם אתמול דוח שהציג באופן שערורייתי את הדרך שבה טבע קיבלה מהמדינה הטבות מס מפליגות. גם הוא לא התאפק, ושיגר ביקורת נוקבת על הכוונה לפטר עובדים. ואיך אפשר לשכוח את שיחת הטלפון משר האוצר יאיר לפיד, שסיפר אחר כך שהבהיר ללוין כי "היחסים של טבע עם מדינת ישראל דו-צדדיים".

בקיצור, כמו שאומרים בפרסומת ההיא למשככי כאבים: כאב-ראש, כאב-ראש, כאב-ראש, כאב-ראש, כאב-ראש, כאב-ראש, כאב-ראש...

2. למעשה, עיני סיפק ללוין את הגלולה הזו. את תמונת הסיום לסאגה שנמשכה כמעט שבוע. אפילו יחימוביץ' מיהרה לברך על "הקפאת הפיטורים", למרות שממילא אף אחד לא התכוון לפטר לא מחר ולא בעוד שבועיים. כמו בכל מקום עבודה מאורגן עם מסורת של הסכמים קיבוציים, פיטורים הם עניין למו"מ בין הוועד, ארגון העובדים וההנהלה. הפגישה של עיני ולוין הסתיימה בהבטחה כי "לא יבוצעו פיטורים בישראל ללא הסכמה עם ההסתדרות". הדבר לא שונה בהרבה מההודעה שמסרו בארגון כבר ביום חמישי האחרון, אז נאמר: "בשיחה בין יו"ר האגף לאיגוד מקצועי לנציגי הנהלת טבע סוכם כי צעדי ההתייעלות בחברה יהיו בתיאום עם ועדי העובדים וההסתדרות".

במהלך הפגישה, עיני ניסה לעגן את ההסכמות באמצעות מסמך כתוב, בין היתר לקבוע מנגנון שיבטיח איך יתנהלו ויוכרעו הדברים במקרה של מחלוקת. טבע הקפיצה לצורך העניין את עו"ד נחום פינברג, מספר טיוטות כבר נוסחו, לוין יצא להתייעצות עם אנשיו ואף שוחח עם נציגי ההנהלה בחו"ל, ואולם בסוף סירב לחתום על מסמך מחייב. בסביבתו טענו כי מה שחשוב זו "הכימיה שנוצרה עם עיני". בחברת תרופות בטח מבינים בכימיה.

בסביבתו של עיני יישרו קו עם האווירה האידילית הזו, נטולת המסמכים המחייבים, והבהירו שמה שחשוב זה "לחיצת היד ביניהם". כך קרה שבין רגע הכותרות על פיטורים התחלפו במשפטים בנוסח "קודם ימצו פרישה מרצון, פנסיה מוקדמת וניוד עובדים" - משפטים שבכירי טבע דקלמו בעצמם בשבוע האחרון, אבל אף אחד לא ממש רצה להקשיב.

בהסתדרות ניסו להציג את ההסכמות כהישג בלתי רגיל, כזכות וטו מוחלטת בענייני פיטורים, אבל המציאות קצת יותר מורכבת מזה. לוין בעצמו הבהיר בתום הפגישה כי אין לו יכולת להבטיח שלא יהיו פיטורים, וזכה לגיבוי מצד שר הכלכלה נפתלי בנט, שטען כי ההתנגדות לפיטורים פופוליסטית.

אתמול הרשתה לעצמה טבע לשגר הודעה לעיתונות בנוסח הבא: "טבע ומשרד הכלכלה בראשותו של נפתלי בנט יקימו צוות משותף לבחינת אופן יישום מהלכי ההתייעלות תוך שמירה על מרבית כוח האדם בישראל. עובדים שיפרשו או שישוחררו יקבלו סיוע בהשמה והכוונה תעסוקתית". מרבית כוח האדם? תודה רבה באמת. עובדים שישוחררו? לזה התכוון לוין כשטבע את הביטוי "לפטר בעדינות"? לא משחררים עובדים, אלה לא כלבים קשורים שזקוקים לשחרור. אולי באנגלית זה נשמע יותר טוב, אבל בחייאת, ג'רמי.

3. עיני היה זקוק ללוין לא פחות מהצורך של לוין בעיני. אם עיני העניק ללוין סולם כדי לרדת, לוין העניק לעיני סולם כדי לשוב ולטפס אל המקום שמזמן לא היה בו. אל העמדה של המתווך הלאומי, זה שעולים אליו לרגל, שסוגר עסקאות ומסיים משברים. מאז הרכבת הממשלה החדשה הוא רק סופג מהלומות. שר התחבורה ישראל כ"ץ לועג לו פעם אחר פעם בפרהסיה, וראש הממשלה בנימין נתניהו לא משיב לו למכתבים.

והנה, נראה שהדברים חזרו למסלולם. ישיבת הנהגת ההסתדרות נפתחה רק אחרי שכולם תפסו את מקומם, הצלמים מתגודדים ואתרי האינטרנט מוכנים לשידורים חיים. אחרון להתיישב הוא יו"ר האגף לאיגוד מקצועי ומספר 2 בארגון, אבי ניסנקורן, ורק אז עיני נכנס לאולם. איך אומרים מעסיקים שרוצים להמתיק את גלולת הפיטורים? לפעמים משבר הוא הזדמנות.