דיווח: טורקיה חשפה בפני איראן זהות מרגלים ישראלים

"ושינגטון פוסט": החשיפה הטורקית הייתה אובדן "משמעותי" של מקורות מודיעיניים לישראל ו"מאמץ טורקי להכות את הישראלים"

היחסים בין טורקיה לישראל בתחילת השנה שעברה היו כה מורעלים עד שממשלת טורקיה, בראשות רג'פ טאיפ ארדואן, גילתה לאיראן זהותם של 10 אזרחים איראניים, שריגלו למען ישראל, ושנפגשו בטורקיה עם מפעיליהם, סוכני המוסד - כך מוסר בעל הטור דייוויד איגניישס ב"וושינגטון פוסט", שמצטט "מקורות יודעי דבר".

בעל הטור אומר, כי חשיפת זהות האיראנים הייתה אובדן "משמעותי" של מקורות מקורות מודיעיניים לישראל ו"מאמץ טורקי להכות את הישראלים". דובר בשגרירות טורקיה בוושינגטון סרב להגיב על הידיעה.

זעמה של ישראל על חשיפת סוכניה עשוי להסביר מדוע התעקש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא להתנצל לפני ארדואן על תקרית המשט לעזה ב-2010, שבו נהרגו תשעה אזרחים טורקיים. בסופו של דבר התנצל נתניהו במארס לאחר שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, גיבש נוסחת פשרה.

פקידים ישראליים בכירים מאמינים שחרף ההתנצלות לא התפוגגה המתיחות הרבה בין נתניהו לארדואן עד היום, אומר בעל הטור. ישראל חושדת גם בראש המודיעין הטורקי, חקאן פידאן, בגלל קשריו הידידותיים עם איראן. לפני כמה שנים, בשיחה עם אנשי CIA, תיארו אנשי מודיעין ישראליים את פידאן, ספק בצחוק ספק ברצינות, כראש תחנת המודיעין האיראני באנקרה. למרות זאת, ארה"ב הוסיפה לדון עם פידאן על נושאים רגישים.

למרות שפקידי רשות אמריקאיים ראו בחשיפת הסוכנים הישראליים תקרית שגרמה נזק, הם לא מחו על כך באזני טורקיה. להיפך, היחסים בין טורקיה לארה"ב התחממו עד כדי כך שארודאן נחשב בין אנשי סודו של אובמה. הנוהל של הפרדה בין סוגיות מודיעיניות לבין מדיניות כללית מאפיין את ההתנהלות האמריקאית זה מכבר.

פקידים אמריקאים מעולם לא הצליחו לוודא האם החשיפה הטורקית הייתה גמול על תקרית המשט או חלק מהידרדרות כללית ביחסי אנקרה-ירושלים.