בחירות ברשויות המקומיות: מה ערכם של בתי העיריות?

המבנים המאכלסים את העיריות נעים בין פאר מרשים כמו בירושלים, לבוטיק ארכיטקטוני כמו בחדרה ■ "גלובס" יצא לברר את ערכם הנדל"ני של בתי העיריות ובדרך גילה עוד כמה מספרים וסיפורים מעניינים עליהם

"בכל עיר גדולה בעולם, בית העירייה הוא מבנה ייצוגי, והוא נחשב לכיכר המרכזית של העיר", אומר אהוד המאירי, יו"ר קבוצת שמאות המקרקעין אהוד המאירי ושות'.

"בדרך-כלל, מבני הציבור הוקמו והעיר התפתחה סביבם, ודבר זה נכון לכל הערים הוותיקות בישראל: חיפה, תל אביב, ראשון לציון, זכרון יעקב ופתח תקווה. בתחילה הוקם בית העם, בניין המועצה ובית הכנסת ומבנים אלו היוו את מרכז העיר, הכיכר המרכזית שבה יכלו התושבים להתרכז, והעיר בעצם גדלה והתפתחה סביבם. זו הסיבה לכך שמשרדי הרשויות המקומיות מצויים כיום במרכזי הערים, על קרקעות שנחשבות מבחינה נדל"נית ליקרות, לו היו מיועדות למגורים.

"בעבר, לרשויות המקומיות לא היו תפקידים רבים, ולכן כאשר עם השנים צצו עוד ועוד פונקציות, נדרשו להן שטחים נוספים והוקצו משרדים חדשים, תוך מאמץ להקים אותם בסמיכות למבנה המרכזי. לעתים הרשויות מיקמו את המשרדים הנוספים בבנייני מגורים סמוכים. בניגוד לערים המרכזיות באירופה, מרבית בנייני העיריות בישראל אינם ייצוגיים ומיוחדים, אף שניתן לראות כמה מבנים מיוחדים, כמו המבנה של עיריית חיפה שנבנה בתקופת המנדט. ובכל זאת, אני לא מאמין שהרשויות יעזבו את מרכזי הערים, למרות שערכי הקרקע האמירו עם השנים.

"לו היו משנים את ייעוד הקרקע של בניין עיריית תל אביב למגורים, מחירה היה גבוה מאוד וזה היה הופך לאחר ממקומות המגורים האטרקטיביים בעיר. היום, כל עוד הייעוד הוא למשרדים, השווי של הקרקע נמוך".

המאירי מוסיף כי "קשה לראות מגמה של רשויות הפועלות להקמת מבנה אחד גדול ומסודר. המבנה המרכזי של עיריית תל אביב למשל, נמצא בכיכר רבין, אולם מבני העירייה פזורים בכמה מקומות בעיר. מינהל ההנדסה של העיריה יושב במשרדים גדולים בשדרות בן גוריון, ומשרדים אחרים פזורים ברחבי העיר. עיריית ירושלים היא דוגמא הפוכה: מבניה מרוכזים סביב כיכר ספרא. עיריית חיפה גדלה לאורך השנים וכשהיתה זקוקה למשרדים נוספים, פתחה אותם בבניין סמוך למבנה המקורי".

בעוד יומיים ייגשו אזרחי ישראל אל הקלפיות ויכריעו מי יישב בכס הנחשק לראשות העירייה. "גלובס" יצא לבדוק מה ערכם של בנייני העיריות בערים השונות. את הערכת השווי עשתה קבוצת המאירי, לפי שוויים המוערך של שטחי משרדים אחרים באותו אזור. הערכת השווי שיקללה גם את סוג המבנה של כל עירייה ועירייה, אך לא כללה את זכויות הבנייה הנוספות, אם היו כאלה לבניין.

בואו להציץ לבנייני עיריות בישראל, ולמספרים שעומדים מאחוריהם.

עיריית תל אביב

כתובת: אבן גבירול 69

נתונים: בניין עיריית תל אביב המפורסם נמצא בבעלות העירייה וכולל 30 אלף מ"ר בנוי על מגרש שכולל גם את כיכר רבין, ובסך הכל 18.5 דונם. העירייה יושבת בבניין מאז 1965 ואין לה תוכנית מעבר.

שווי: 300 מיליון שקל

מספר עובדים בבניין: 1,400

משהו נוסף: סמוך לבניין העירייה שכן פעם גן חיות. הוא נפתח ב-1938 והיה גן החיות הראשון בישראל. עד 1980, כל עובדי העירייה אשר הגיעו לבניין יכלו לעבור דרך הצבאים, האיילים, הזברות, עופות המים, וכמובן הנמרים והדובים. במכלאה הפתוחה הסתובבו הפילים, הולדת פילון, כך מספרים, הייתה אירוע מסעיר שמשך המוני מבקרים.

עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף
 עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עיריית רמת גן

כתובת: ביאליק 35

נתונים: הבניין נמצא בבעלות העירייה, והוקם בשנת 1941, מאז יושבת בו העירייה ואין לה תוכניות מעבר. השטח הבנוי הוא 1,100 מ"ר, על מגרש בשטח 3 דונם.

שווי: 11 מיליון שקל

מספר עובדים בבניין: 2,300

משהו נוסף: לפני חמש שנים, באחד מסיוריו של ראש העיר בבתי הספר בעונת החורף, ילדה קטנה אחת סיפרה לו שהיא מאוד רוצה לנסוע לחרמון לראות שלג, ואין להוריה אפשרות כספית לעשות זאת. ראש העיר החליט להביא את השלג לרמת גן, ליד בניין העירייה - ומאז הפך העניין למסורת: בכל שנה בחורף מביאים הררי שלג לכיכר רמב"ם שמול העירייה, לילדי רמת גן. הילדה הקטנה שביקשה את השלג הוזמנה באופן אישי לעירייה על יד ראש העיר והלכה איתו ליהנות מהשלג לראשונה בחייה.

עיריית רמת-גן / צילום: תמר מצפי
 עיריית רמת-גן / צילום: תמר מצפי

עירית בת-ים

כתובת: מקס נורדאו 17

נתונים: המגרש בבעלות קק"ל, ונמצא בחכירה של עיריית בת-ים. שטח המבנה הקיים: 3,047 מ"ר על מגרש בשטח 7.45 דונם. העירייה יושבת בבניין למעלה מ-40 שנה, ועתידה לעבור לאזור העסקים ברחוב העבודה, למגרש שעליו יוקם גם בית משפט בעיר.

שווי: 20 מיליון שקל

מספר העובדים בבניין: 200

משהו נוסף: המבנה הופץ בזמנו על בול דואר ונחשב ליצירה ארכיטקטונית ייחודית.

עיריית בת-ים / צילום: תמר מצפי
 עיריית בת-ים / צילום: תמר מצפי

עיריית רעננה

כתובת: אחוזה 103

נתונים: הבניין נמצא בבעלות העירייה. הוא הוקם כ"בית העם" בשנת 1925, כשלוש שנים לאחר שעלתה רעננה על הקרקע כמושבה, לאחר שעלה הצורך בקרב המתיישבים הראשונים במבנה שישמש כגן, בית ספר, בית כנסת ומקום התכנסות למועצת המושבה.

משהו נוסף: ב-2012, אישרה מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית רעננה יציאה למכרז להקמתו של פרויקט כיכר העיר, כחלק ממהלך התחדשות עירונית, שיכלול בניית בית עירייה חדש אשר יוקם ברחוב אחוזה מול "יד לבנים".

עיריית רעננה / צילום: תמר מצפי
 עיריית רעננה / צילום: תמר מצפי

עיריית נתניה

כתובת: הצורן

נתונים: משרדי העירייה ממוקמים בכמה בניינים ברחבי העיר. מרבית המשרדים ממוקמים בקומפלקס משרדים ברחוב הצורן שבאזור התעשייה ע"ש ספיר והעירייה שוכרת שטח 12 אלף מ"ר בתוכו מאז חודש נובמבר 2006, מחברת עם-רם וחברת כלל, בעלות הנכס. נוסף לכך ישנם אגפים הממוקמים במרכז העיר, ברחובות ויצמן, שטמפפר, תל חי, טשרניחובסקי ועוד.

מספר העובדים בבניין: כ-285

משהו נוסף: העירייה מתכננת הקמתו של בית עירייה חדש במתחם היכל התרבות, בשיטת ה-B.O.T.

עיריית נתניה / צילום: מאיר פרטוש
 עיריית נתניה / צילום: מאיר פרטוש

עיריית אשדוד

כתובת: הגדוד העברי 10

נתונים: הבניין בבעלות העירייה והוא אוכלס לפני כ-17 שנים, בעסקת קומבינציה עם יזם שבנה את הקניון הסמוך לבניין העירייה, כך שהעירייה קיבלה למעשה מבנה ותקציב לריהוט על חשבון זכויות בנייה. גודל המגרש כ-3 דונם. השטח הבנוי הוא 8,100 מ"ר והוא מתנשא לגובה 5 קומות, וכן מרתף חניה. הבניין מרכז את עיקר היחידות והשירותים לציבור, ובהם הנהלת העיר, פעילות המטה של הרשות ויחידות הביצוע. עם זאת, יש יחידות הפועלות במבנים אחרים, כדוגמת שירותי תפעול ושירותי קהילה ורווחה. בשל הגידול במספר התושבים בעיר, בוחנת העירייה להעביר את אגף הגבייה למבנה נפרד על מנת לשפר את השירות לתושבים.

שווי: 52 מיליון שקל

מספר עובדים בבניין: 600

משהו נוסף: להקת הזמר הייצוגית של העירייה, המורכבת כולה מעובדים כישרוניים, נושאת את השם "להקת הגדוד העברי" על שם הרחוב שבו ניצב בניין העירייה.

עיריית אשדוד / צילום: תמר מצפי
 עיריית אשדוד / צילום: תמר מצפי

עיריית ירושלים

כתובת: כיכר ספרא

נתונים: 13 בניינים ששטחם הבנוי הוא 51 אלף מ"ר על כיכר ששטחה 80 דונם ותחתיה חניון בשטח 24 דונם. רוב השטח בכיכר בבעלות העירייה למעט חלק קטן (ברח' יפו 17 ו-19) הנמצא בשכירות של דייר מוגן.

שווי: 560 מיליון שקל

מספר העובדים בקומפלקס: 2,000

משהו נוסף: ראש העירייה טדי קולק יזם ובנה את קריית העירייה, אך כמשה והארץ המובטחת יכול היה לראות את הלשכה החדשה רק מרחוק. איכלוס הקרייה החדשה נעשה באוגוסט 1993, כמה חודשים לאחר הבחירות לעירייה שבהן הפסיד קולק לאהוד אולמרט.

ועוד משהו: איליה הוא עובד עירייה ששימש כשומר בחניון הפריקה/טעינה, אשר עבד בחניון מיום הפעלתו בחודש אוגוסט 1993. בימים אלה פרש לגמלאות, והיכן הוא עובד כפנסיונר? בחניון, אצל מפעיל החניון.

ומשהו אחרון: בבניין אביחיל (בניין מספר 13 במתחם כיכר ספרא) היה ממוקם פעם חדר מתים - והיו בעבר מי שסירבו לעבוד בבניין מחשש למפגש עם רוחות.

עיריית ירושלים / צילום: אריאל ירוזולימסקי
 עיריית ירושלים / צילום: אריאל ירוזולימסקי

עיריית חיפה

כתובת: חסן שוקרי 14

נתונים: מבנה העירייה כולל 6,500 מ"ר בנוי על מגרש בשטח 5 דונם, שאותו רכש בעבר חסן שוקרי, שהיה ראש העירייה ותכנן את הקמת המבנה בשיתוף ההנהלה הבריטית. הבניין הוקם בשנת 1942 על ידי פועלים יהודים וערבים, אולם שוקרי נפטר במהלך הבנייה ולא זכה לראות את חלומו מתגשם. את המבנה חנך ראש העיר היהודי הראשון של חיפה, שבתאי לוי. הרחוב שבו שוכן בניין העירייה היה קרוי "דרך בית המשפט" ושונה על פי הצעתו של לוי ובאישור מועצת העיר לרחוב "חסן שוקרי". הבניין נבנה על קו התפר בין השכונות הערביות בעיר התחתית לבין השכונה היהודית הדר הכרמל כסמל לאחדות בין תושבי העיר. המבנה המשמש כיום את הנהלת העירייה נמצא במרכז קרית העירייה הכוללת את מנהל ההנדסה החדש, מבנה מלון ציון לשעבר ומבנה משרד הפנים ההיסטורי. בניין העירייה בן 4 קומות ומכיל 102 חדרים. הבניין ההיסטורי הוכרז כמבנה לשימור ואין כל כוונה לעבור למבנה חדש.

שווי: 50 מיליון שקל

מספר עובדים בבניין: 350

משהו נוסף: העובד הוותיק בבניין הוא מנהל המשק העירוני איציק אמיתי, שעובד בעירייה כבר 44 שנה.

עיריית חיפה / צילום: איל יצהר
 עיריית חיפה / צילום: איל יצהר

עיריית חדרה

כתובת: הלל יפה 5

נתונים: הבניין, מבנה דו קומתי שנבנה בשנות ה-60, נמצא בבעלות העירייה. השטח הבנוי כ-3,000 מ"ר ושטח המגרש 6,875 מ"ר. נוסף לבניין המרכזי מאכלסים כיום מבנים נוספים בעיר חלק מיחידות העירייה. על המגרש חלה תוכנית חדשה המייעדת אותו למע"ר ציבורי מסחרי, כולל 2 מגדלים בני 26 קומות כל אחד, וסה"כ 2,400 מ"ר מסחר ו-50,400 מ"ר משרדים. התוכנית החדשה כוללת גם הקמה של בניין חדש על מגרש זה, שיאחד את כלל יחידות העירייה.

שווי: 16 מיליון שקל

מספר עובדים בבניין: 200

משהו נוסף: בזמנו נבנה הבניין ללא מעלית. כאשר ראש העירייה חיים אביטן הורה להתקין מעלית, הסתבר שמדובר בתהליך הנדסי מורכב ביותר מאחר שהבניין מיושן מאוד. נבדקו חלופות שונות לשילוב המעלית בבניין, חלקן לא התאפשרו מבחינה הנדסית ומפאת גילו של המבנה. בסופו של דבר הוחלט למקם את המעלית מחוץ לבניין, והיא הוצמדה אל הדופן המערבית של המבנה וכך בשעה טובה לפני כשנתיים, כ-50 שנה לאחר הקמתו, סוף סוף הותקנה בבניין המעלית.

עיריית חדרה / צילום: גיל ארבל
 עיריית חדרה / צילום: גיל ארבל

עיריית פתח תקווה

כתובת: העלייה השנייה 2

נתונים: הבניין נמצא בבעלות העירייה, השטח הבנוי הוא 5,811 מ"ר הבנוי על מגרש בשטח 8.2 דונם. הבניין נבנה עבור העירייה בשנות ה-50 והוא מיועד לשימור. בבניין מגדל ובו שעון פעיל. בכוונת העירייה להוסיף לבניין קומות נוספות.

שווי: 46 מיליון שקל

מספר עובדים בבניין: 400

משהו נוסף: האדריכל קרא לבניין "לה קנפנלה" - הכיכר.

עיריית פתח תקווה / צילום: תמר מצפי
 עיריית פתח תקווה / צילום: תמר מצפי

עיריית רחובות

כתובת: ביל"ו 2

נתונים: הבניין נמצא בבעלות העירייה וכולל 7,000 מ"ר הבנויים מעל קניון רחובות. העירייה שוכנת בבניין מאז שנת 1998 ואין לה תוכניות מעבר למעון אחר.

שווי: 44 מיליון שקל

מספר עובדים בבניין: 400

עיריית רחובות / צילום: אייל פישר
 עיריית רחובות / צילום: אייל פישר