סיכום בין הטוטו להתאחדות לכדורגל על הסכם השיווק

‎האם זהו סוף הסאגה המתישה? לא בטוח: בטוטו מתעקשים כי ההסכם, שאמור להעניק לכדורגל הישראלי כ-80 מיליון שקל בעונה, מותנה בהסכם הרפורמה

ההתאחדות לכדורגל והטוטו עשו היום (א') צעד גדול לקראת חתימה על הסכם השיווק ל-3 העונות הבאות - העונה הנוכחית ובנוסף עונות 2014/15 ו-2015/16.

בשעות הצהריים נערכה פגישה במשרדי הטוטו, בהשתתפות יו"ר ההתאחדות אבי לוזון, יו"ר הטוטו צחי פישביין, בעלי מכבי חיפה יעקב שחר ונציג בעלי מכבי תל-אביב ג'ק אנגלידיס.

בסוף הפגישה הוחלט כי ההתאחדות תקבל מהטוטו סכום של 80 מיליון שקל בעונה, מלבד העונה הנוכחית - ממנה יקוזזו הסכומים עבור המחזורים שכבר שוחקו.

אחד מסעיפי המחלוקת בהסכם היה קשור לגביע הטוטו. בסופו של דבר הוסכם כי כמות המשחקים בגביע הטוטו תוגדל בעוד כ-8 משחקים בשנה (כך למשל כל שלב רבע הגמר יערך בשיטת בית-חוץ), ובנוסף ייערך בתחילת העונה משחק "סופר קאפ" בין הזוכה בגביע המדינה לבין האלופה - וכך יוכל הטוטו ליהנות מעוד ימי משחקים בהם ניתן להמר על כדורגל ישראלי.

‏מבחינת ההתאחדות לכדורגל והיו"ר אבי לוזון מדובר בהישג גדול, שיאפשר להתאחדות להעניק את הסכום הגבוה אי-פעם שחולק לקבוצות ליגת העל והליגה הלאומית. ‏

עם זאת, לשני הצדדים ברור כי הדרך לחתימת ההסכם עדיין רצופה מכשולים. הטוטו ממשיך להתעקש כי ההסכם השיווקי יהיה חלק בלתי נפרד מהרפורמה בענף הכדורגל, כאשר העניין הבעייתי ביותר שעדיין עומד על השולחן הוא נושא בחירת יו"ר ההתאחדות ומעמדו של אבי לוזון. במסגרת הסכם הרפורמה דורשת שרת הספורט, לימור לבנת, כי הנבחר לראשות ההתאחדות לא יהיה מצוי בניגוד עניינים, וכי תוקם לליגת העל בכדורגל מינהלת עם סמכויות נרחבות.

עניין אחר שהתעורר היום וצפוי גם הוא להיות בעייתי לפני חתימת ההסכם הרשמי, הוא המחלוקת בין הטוטו וההתאחדות על עניין מכירת זכויות השידור העתידיות של שידורי ליגת העל. במסגרת הדיון היום, דרש צחי פישביין מאבי לוזון שההתאחדות תחזור בה מהליך זה (אותו מכרז שיצא לדרך לפני חודשיים), ובתגובה אמר לוזון שהטוטו לא יקבע להתאחדות איך להתנהל, ואף ציין כי בית המשפט כבר אישר את המשך המכרז.

חתימה רשמית על הסכם הרפורמה תתרחש, אם וכאשר, בכפוף לאישור דירקטוריון הטוטו שייתכנס בקרוב לדון בנושא.

כזכור, ההסכם בין ההתאחדות לכדורגל הוא ההסכם הגדול ביותר בספורט הישראלי, ומה שהיווה בשנים האחרונות את צינור החמצן המשמעותי ביותר לקבוצות הכדורגל בישראל ולתפעול השוטף של ההתאחדות. בשנה שעברה החליט הטוטו לנצל את סעיף היציאה בהסכם השיווק, כאשר בהמשך התנה את חתימתו ביישום המלצות ועדות דודי כהן ופרופ' ירון זליכה - שתי הוועדות לשינויים מבניים בענף הכדורגל.

בתקופה האחרונה פתחה ההתאחדות לכדורגל בשורה של צעדים כלכליים שנועדו להתכונן למצב לפיו לא ייחתם הסכם השיווק עם הטוטו. בין היתר, מלבד הוצאת אותו מכרז על המשחקים המשניים - הוקדמו תשלומים של אופ"א להתאחדות על חשבון השנים הבאות.