גירושים וכסף שחור: כך תוכיחו שבן הזוג רימה את רשויות המס

העלייה שחלה לאחרונה בהעלמת הכנסות מהווה לא פעם סוגייה מורכבת גם בתיקי גירושים – כשמגיע הזמן לפסוק דמי מזונות או חלוקת רכוש ■ איך ניתן להוכיח כי אחד מבני הזוג משתכר יותר ממה שהצהיר - ואיך ניתן לאתר נכסים נעלמים?

בני זוג שחיים יחד שנים רבות מפתחים אמון הדדי ומתוודעים עם השנים לסודות השמורים ביותר של כל אחד מהם, לשלדים בארון, לטראומות מהעבר, למשברים נפשיים וכו'. פעמים רבות "הכביסה המלוכלכת" הזאת יוצאת החוצה בהליכי הגירושים, כשכל אחד מבני הזוג מנסה להשתמש בה ככלי נשק נגד הצד האחר.

בתחום הפיננסי העניין הופך קריטי, בייחוד כאשר מעורב כסף "שחור" אשר שימש כמקור פרנסה ממנו נהנו כל בני הבית המשותף, וכעת חל קושי להוכיח כי הכסף הזה אכן קיים או שהיה בשימוש.

מה זה כסף שחור? למעשה, מדובר בכל הכנסה כספית שאינה מדווחת לרשויות המס. זה יכול להיות טיפים, תשלום נוסף מהבוס שלא מופיע בתלוש המשכורת, שירותים שנגבה עליהם תשלום שלא באמצעות חשבונית ועוד.

בישראל, בה רמות המיסוי גבוהות במיוחד, הפכה תופעה זו לרווחת, ולכן היא צצה ועולה שוב ושוב במקרי גירושים.

משחור לשקוף

הליך הגירושים כולל שתי תביעות בעלות השלכות פיננסיות:

■ תביעת מזונות לילדים או לאישה - קובעת מה יהיה גובה הסכום שישלם הבעל לאישה בגין מזונות הילדים, כתמיכה חודשית בהם. סכום זה נקבע על-פי הכנסות שני ההורים, הרכוש המשותף וצורכי הילדים.

■ תביעה רכושית - מטרתה להגיע לחלוקה שוויונית של הרכוש והכסף שנצבר במהלך הנישואים.

בשני המקרים, כל המידע הפיננסי שמופיע בחשבון הבנק, בקרנות הפנסיה ובתלושי המשכורת זמין וחשוף לעיני בית המשפט. עם זאת, כאשר מדובר בכסף שחור, קיים קושי רב להוכיח כי הכסף אכן היה בשימוש עקב חוסר תיעוד.

כך, למשל, בן זוג יכול להצהיר כי משכורתו היא 10,000 שקל בחודש, גם אם למעשה הוא מרוויח סכום כפול מזה, שאינו מדווח לרשויות. מובן שבמצב כזה פסיקת בית המשפט לא יכולה להיות שוויונית, משום שאין בידיו התמונה המלאה אודות המצב הכספי של שני בני הזוג.

לא להרים ידיים

חשוב להדגיש כי למרות שהוכחת קיומו של כסף שחור היא משימה מורכבת, הכרוכה במשאבי זמן וכסף רבים - לא כדאי לוותר. הצגת התמונה המלאה לבית המשפט, כשהיא מלווה בגיבוי ובהוכחות, היא בעלת השפעה מכרעת על פסיקתו בנושאים הכספיים.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות?

1. להסתייע בחוקר פרטי: ניתן להסתייע בחוקר פרטי שיתחקה אחר עקבותיו של הכסף הנעלם. הדבר מותר על-פי החוק, וההוכחות שימצא החוקר לפעילות הפיננסית של בן הזוג יוכלו לשמש אתכם בבית המשפט.

2. להציג בחינה של רמת החיים והוצאות משק-הבית: אפשר לבדוק את ההוצאות החודשיות של משק-הבית ואת תזרים ההכנסות, ולהראות כי למרות שסכום ההוצאות גבוה מההכנסות, עדיין אין מינוס בחשבון. הדבר מעיד על זרימה של כסף מזומן אשר שימש לכיסוי חלק מההוצאות.

3. בקשה לגילוי מסמכים: אם מקורו של הכסף השחור בעסק של אחד מבני הזוג, ניתן להגיש לבית המשפט בקשה לגילוי המסמכים של העסק כדי לחשוף את המידע הפיננסי.

4. בקשה לעיקול נכסים: אם יש חשש כי אחד מבני הזוג ינסה להבריח נכסים כדי שלא יתגלו לבית המשפט, ניתן להגיש בקשות לעיקול של נכסי מקרקעין שרשומים על שמו, חשבונות בנק, מניות, אופציות, כלי רכב ואפילו תכולה של כספות.

בשורה התחתונה, חשוב לגלות כבר בשלב מוקדם מעורבות בנושאים הפיננסיים הקשורים בניהול הבית. לגבר או אישה אשר שוקלים הגשת בקשת גירושים מומלץ להתחיל מבעוד מועד להתעניין, לאסוף מידע פיננסי ולנהל רישומים של כספים ונכסים שיהיה קשה להוכיח את קיומם בדרך אחרת. התייעצות עם עורך דין המתמחה בדיני משפחה כבר בשלב זה עשויה לסייע רבות באיסוף ראיות, שישמשו בהמשך בבית המשפט.

■ הכותבת היא בעלת משרד המתמחה בדיני משפחה וירושה.