"מסתבר שאין צורך לרעות בשדות זרים למצוא נגיד"

במערכת הפוליטית מברכים על מינוי קרנית פלוג לנגידת בנק ישראל - אך מותחים ביקורת על התהליך

מינויה של קרנית פלוג התקבל במערכת הפוליטית בברכה אולם חברי הכנסת לא חסכו ביקורת מראש הממשלה נתניהו ושר האוצר לפיד על התנהלותם בהליך המינוי. יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), איחל לפלוג הצלחה בתפקיד. "מסתבר שאין צורך לרעות בשדות זרים והאוצר הגנוז של תבונה כלכלית קיים בכחול לבן", אמר סלומינסקי.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', הצהירה כי היא "מסירה את כובעה בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו על מינויה של ד"ר קרנית פלוג לנגידת בנק ישראל". לדבריה, פלוג היא המועמדת המנוסה, המוכשרת והמתאימה ביותר לתפקיד, "גם אם איני מסכימה עם כל עמדותיה". יחימוביץ' הוסיפה כי "על אף שתהליך המינוי היה לקוי ולעתים נלעג, דרוש היה אומץ לב מצד נתניהו לחזור בו מטעויותיו ולתקנן, ובמבחן התוצאה קיבל את ההחלטה הטובה ביותר. מעבר לכישוריה הייחודיים, יש משמעות לכך שלראשונה בישראל ממונה לתפקיד נגידה אישה. המינוי מאיר את ישראל באור נאור ושוויוני בקהילה הבין לאומית, דבר מעניק נקודת זכות למדינת ישראל".

סגן שר האוצר לשעבר ח״כ יצחק כהן (ש״ס), סיפר כי הוא מכיר את פלוג מאז כיהן כחבר ממשלה וכסגן שר האוצר. "מדובר באשת מקצוע מן המעלה הראשונה אשר ראויה בזכות לתפקיד. אני בטוח שד״ר פלוג תדע לנווט את בנק ישראל בדרך אחראית ונכונה ואני מאחל לה הצלחה רבה".

סגנית שר התחבורה, ח"כ ציפי חוטובלי בירכה על מינוי אישה לתפקיד. "מינוי אישה לתפקיד נגיד בנק ישראל היא אבן דרך היסטורית וחשובה לשוויון בין גברים לנשים. התחום הכלכלי נתפס בעבר כגברי, ומעולם לא כיהנה אישה במשרות בכירות במגזר הציבורי - לא בתפקיד נגיד בנק ישראל ולא בתפקיד שר אוצר. התפוררות החסם המגדרי במגזר העסקי ובתוך כך בבנקים בישראל יצרה מציאות בה נשים מכהנות בתפקידי מפתח בכלכלה הישראלית, מציאות שחלחלה כפי שאנו רואים כיום גם לסקטור הציבורי", אמרה.

יו"ר הכנסת לשעבר, ח"כ רובי ריבלין, אמר כי המינוי הוא "הוכחה לכך שגם החלטה שמתקבלת באיחור היא החלטה נבונה". לדבריו מדובר במינוי ראוי. "פלוג היתה מי שעמדה מאחורי חקיקת חוק בנק ישראל שהגביר את עצמאות הבנק ואת יכולתו לפעול מול גורמי הממשלה והכנסת. הניסיון שצברה פלוג והמקצועיות שנחנה בה, מעמידה אותה בשורה אחת עם נגידים בעולם, ומאפשרת לה להיכנס לנעליו של פישר ולהוביל את הבנק בתקופה של אתגרים כלכליים וחברתיים לא קלים".

ח״כ אראל מרגלית אמרי כי "בכלכלה הישראלית ישנה המון עוצמה אך יש לנו גם כמה אתגרים גדולים הראשון שבהם: הוא הפערים הגדולים בין שכבות באוכלוסיה ודו"ח העוני האחרון שם על כך דגש גדול. הנושא השני הוא נושא הדיור ובנק ישראל , אנחנו חייבים לעמוד מאחורי הממשלה בתכנית מקיפה של דיור בר השגה בארבע קבוצות אוכלוסיה: זוגות צעירים, הגיל השלישי, חוסרי הדיור והסטודנטים. הנושא השלישי הוא נושא הריכוזיות הגדולה במשק הישראלי בבורסה ובכלכלה בכלל חיביים לתת הזדמנות ל-450 אלף עסקים קטנים ובינוניים להשתתף בצורה אקטיבית יותר בכלכלה, הן מבחינת אשראי שהבנקים מעמידים לנושא והן רגולציה שחייבת להשתנות".

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ תא״ל במיל מירי רגב, בירכה אף היא את הנגידה הטריה. "הצלחתה הצלחתנו. בפניה אתגרים רבים והיא תהא דמות למודל וחיקוי עבור נשים רבות. פורצת דרך עבור נשים. מינוייה מצטרף לסדרה של מינויים של נשים בתפקידים בכירים בכלכלה העולמית וישראל בפרט . אחרי האלופה מגיע לישראל גם נגידה״.

יו"ר סיעת העבודה ח"כ יצחק הרצוג אמר כי "המשק הרוויח מינוי טוב וראוי. חבל שצמד המתקוטטים בנימין נתניהו ויאיר לפיד לא קיבלו את ההחלטה חצי שנה קודם כך היו חוסכים מעצמם מבוכה ומהמשק חצי כמעט חצי שנה ללא מינוי נגיד".

יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ ד"ר עליזה לביא, אמרה כי "פלוג היא האדם הנכון במקום הנכון. אין עוררין על יכולותיה המקצועיות, ניסיונה העשיר והתאמתה לתפקיד ואני בטוחה שהיא תמלא את תפקיד נגידת בנק ישראל בצורה הטובה ביותר, כפי שחזה הנגיד היוצא סטנלי פישר. התנהלותה האצילית לאורך החודשים האחרונים מעוררת השראה ומלמדת אותנו שיעור חשוב בהגעה למטרה ובמלחמות אגו. אין ספק שדרכה תלמד לעומק בבתי הספר למנהיגות. זהו סדק נוסף בדרך לניפוץ תקרת הזכוכית, שתקרין ודאי על תחומים נוספים".

ח״כ עיסאוי פריג׳ אמר כי ״סוף סוף יש לנו זוכה בתוכנית הריאלטי "נגיד נולד". חבל שהמנצח הודח בפרק הראשון, רק כדי לחזור בפרק האחרון. ברכותי לקרנית פלוג שהיתה מספיק סובלנית כדי לעמוד בפארסה המביכה הזאת. חבל שמה שאובמה הצליח לסיים 4 חודשים לפני בחירת הנגיד, ביבי ולפיד סיימו 4 חודשים אחרי".