מיסטר פישר וד"ר פלוג

מפרקת אולטימטיבית לפצצות מתקתקות - אלה אתגרי הנגידה

בשעה טובה יש לבנק ישראל נגידה. בואו נעזוב שטויות, נפסיק להתעסק במעורבות התקשורת, בשדולה הנשית ובפסיכולוגיה (כן כן, שמישהו יגיד שלא היתה למינוי ג'נט ילן לנגידות בארה"ב השפעה על הבחירה בד"ר פלוג) ונעבור לבחינה רצינית של השאלה כיצד ייראה בנק ישראל תחת הנהגתה של קרנית פלוג, האתגרים העומדים לפניה, במה תבחר להתמקד ומה תהיה האסטרטגיה הניהולית שלה.

לאלה הטוענים כי פלוג תהיה העתק של סטנלי פישר, אומר שפרק הזמן שבו ניהלה פלוג את בנק ישראל מספק תשובה די ברורה - פלוג לא מהססת לפעול בצורה שונה מקודמה ובמידת הצורך אף לשנות החלטות שקיבל.

כמו כן היא אינה מהססת לקבל החלטות שנויות במחלוקת, אפילו אם המחלוקת באה מבית, ומעדיפה לפעול על-פי השקפת עולמה. היא יודעת שאי-אפשר להעמיד את גורל המשק כולו על מזבח הנדל"ן, מאמינה שהפתרון לא נמצא בידי בנק ישראל (והצדק לדעתי, עמה), ועל כן בניגוד לדעת רבים ממשיכה בתהליך הפחתת הריבית תוך פזילה לעבר האיומים האמיתיים - השקל החזק וגלישה לעבר היעד התחתון של האינפלציה.

היא שינתה החלטות של פישר כשקבעה ישיבת ריבית בחודש ספטמבר, פחות מחצי שנה לאחר שפישר החליט לבטלה. היא קיבלה החלטה להעלות משמעותית את היקף רכישות בנק ישראל בשנת 2014, עליו החליט פישר כתשובה להשפעות הגז (הפקת הגז מקטינה את תלותה של ישראל ביבוא תחליפים וכפועל יוצא את רכישת הדולרים שמאזנת את החשבון השוטף של המדינה).

פלוג יודעת כי היא עומדת תחת זכוכית מגדלת ולא נגזים אם נאמר שיהיו כאלה שישמחו לכישלונה. המקטרגים זוכרים לה היטב את פליטת הפה כשסיפרה בלונדון שבנק ישראל עומד להפסיק את רכישות המט"ח.

הדולר נסחר אותה עת בשער שיא לתקופה 4.25 שקל לדולר, שער שכבר היווה נקודת שווי משקל טובה למשק הישראלי,כפי שהתבטאו בכירי בנק ישראל באותה תקופה. פליטת הפה נתנה את האות למתקפה המחודשת של הספקולנטים, מתקפה ממנה סובל המשק הישראלי יותר ויותר בשנים האחרונות. גם ראש הממשלה ושר האוצר לא מאושרים ותרשו לי לפקפק בדברי הברכה המאולצים להם זכתה מהצמד לא חמד.

טיפול נכון ב-3 נושאים חשובים יקנה לפלוג מקום של כבוד ברשימת הנגידים המוצלחים שהיו לעם ישראל - שער החליפין, העלאת גיל הפנסיה ומערכת היחסים עם משרד האוצר.

בעיית שער החליפין היא לא פחות מפצצה מתקתקת. השקל החזק אוכל כל חלקה טובה ביצוא ובתעשייה המקומית. גל הפיטורים כבר החל וזה רק קצה הקרחון. מרבית ענפי היצוא אינם יכולים לתפקד בשוק כה תחרותי עם שקל כה חזק. גם התעשייה המקומית מתקשה להתמודד עם יבוא שהופך להיות זול עקב עוצמתו של השקל. פלוג חייבת לפעול במהירות ונחישות אולם הבעיה העיקרית הניצבת בפניה היא שהכלים האפקטיביים ביותר להתמודדות בתופעת מלחמת המטבעות נמצאים בידי האוצר.

גם הפנסיה היא פצצה מתקתקת והעלייה בתוחלת החיים מחייבת העלאת גיל הפרישה. כמשנה לנגיד תמכה הד"ר פלוג בנושא גם לנשים וגם לגברים. גם כאן תזדקק פלוג לתמיכת האוצר והיא תיאלץ להטיל את כל כובד משקלה על מנת שעמדתה הצודקת תתקבל במסדרונות הכנסת, מקום בו נתקע המהלך והוצא אל מחוץ לחוק ההסדרים.אין מנוס מהעלאת גיל הפרישה וזה יהיה מבחן משמעותי בקדנציה שלה.

ההצלחה הגדולה ביותר אותה תוכל לרשום פלוג לזכותה תהיה בשיקום מערכת היחסים בין בנק ישראל והאוצר. מערכת שכבר שנים סובלת מעליות ומורדות אולם לצער כולנו בעיקר מורדות. בשעה כה קשה וסבוכה למשק הישראלי נדרשת הפגנת חזית אחידה בין שני הגורמים המופקדים על התווית המדיניות הכלכלית של מדינת ישראל ועל יישומה. את המצב באירופה ובארה"ב לא נוכל לשנות. את הרעות החולות שמסבכות את המשק הישראלי בהחלט נוכל אם רק תשכיל פלוג לנווט היטב את הספינה בנושאים אלה.