הנקראות ביותר

תוכנית ראשונית לרכבת לעיר העתיקה בירושלים

משרד התחבורה ורכבת ישראל מקדמים תוכנית להארכת קו הרכבת המהיר לירושלים, באמצעות מנהרה תת-קרקעית ■ גורמי תכנון בירושלים מתנגדים מחשש כי הדבר יבוא על חשבון רשת קווי הרכבת הקלה

משרד התחבורה ורכבת ישראל בשיתוף עיריית ירושלים מקדמים תוכנית ראשונית להארכת קו הרכבת המהיר לירושלים מהכניסה לעיר ועד לעיר העתיקה. לצורך כך תיבנה תחנה תת-קרקעית באזור ממילא שתחובר לכניסה לעיר במנהרה באורך 2.5 קילומטרים. לפי אומדנים ראשוניים עשויה עלות הפרויקט להגיע ל-2 מיליארד שקל.

הרעיון, שטרם הוצג באופן רשמי לשר התחבורה, מעורר התנגדות מצד גורמי תכנון בירושלים, החוששים כי הכנסת הרכבת ה"כבדה" למרכז העיר תהיה על חשבון רשת קווי הרכבת הקלה הנבנית בבירה. הארכת הקו לעיר העתיקה היא עדיין במסגרת רעיון בלבד, כך שעד אישור התוכנית בוועדות התכנון יחלפו עוד שנים.

במסגרת פרויקט הקו המהיר, שהיקפו כ-7 מיליארד שקל, נבנית מסילת רכבת חדישה שתאפשר לקצר את משך הנסיעה מת"א לירושלים ל-30 דקות. פרויקט הקו המהיר צפוי להסתיים בסביבות 2018.

לפי התוכנית, שאושרה לאחר מאבק קשה של הארגונים הסביבתיים, מסתיים הקו בתחנה סופית הנבנית באזור בנייני האומה בכניסה לירושלים, בעומק של 80 מטר מתחת לפני הקרקע. הרשות לפיתוח ירושלים, בניהולו של מוטי חזן, מנסה זה זמן לקדם רעיון להארכת הרכבת לתוך ירושלים, תוך ניצול המערכת התת-קרקעית המוקמת עבור הרכבת. הרעיון המקורי של הרשות לפיתוח ירושלים היה לחפור מנהרה שתסתיים במלחה שבדרום העיר, שם נמצאת התחנה הסופית של קו הרכבת הישן לתל אביב. הצעת הרשות דיברה על שתי תחנות תת-קרקעיות שיוקמו לאורך התוואי, האחת באזור ממילא והאחרת באזור תחנת הרכבת ההיסטורית ליד החאן.

הרעיון הוצג לפני כמה חודשים למנהל פרויקט הקו המהיר בחברת הרכבת דרור סופרו שנרתם לסייע לקידומו. הגורמים המקצועיים ברכבת ובמשרד התחבורה תומכים במיוחד באפשרות הקמת תחנה בממילא שאך סבורים כי בשלב זה אין מקום לדון בהארכת הקו מעבר לכך. לדעתם, בשונה מהתחנה בממילא, התחנות הנוספות המוצעות לא יגדילו במידה ניכרת את הביקוש לקו. התחנה המוצעת אמורה להיבנות בשטח שהיה שטח הפקר לפני מלחמת ששת הימים כך שהבעיה אינה צפויה לעורר התנגדות בינלאומית משמעותית.

המתנגדים העיקריים לתוכנית המוצעת כיום הם גורמי תכנון בירושלים הסבורים כי הכנסת הרכבת הכבדה לתוך שטח השיפוט של העיר אינה נכונה ותביא להסטת תקציבים המיועדים למערכת ההסעה ההמונית המוקמת בתוך המטרופולין. בירושלים פועל כיום קו רכבת קלה אחד העובר צפונית למתחם ממילא ובעתיד מתוכננים לפחות שלושה קווי רכבת נוספים, שהתוואי שלהם טרם נקבע סופית.

רכבת בירושלים

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נדל"ן ותשתיות?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות