מיהן החברות הגדולות שמעכבות את אישור שכר הבכירים?

כשרשות ני"ע נענתה לבקשת החברות לדחייה ביישום תיקון 20, היא הניחה שהן יעשו מאמץ לאשר שכר הבכירים בהקדם האפשרי ■ לא כל החברות פעלו כך

כמעט חודשיים חלפו מאז שרשות ניירות ערך הלכה לקראת החברות הגדולות בבורסה, ואישרה גם להן דחייה ביישום תיקון 20 (חוק שכר הבכירים). בסוף אוגוסט, בעקבות בקשות של כמה מהחברות, ברשות הסכימו לדחות את המועד האחרון שנקבע (ה-12 בספטמבר) כמועד האחרון לאישור מדיניות התגמול. זאת, על מנת שהחברות יוכלו למצות את הדיונים עם בעלי המניות, חברות הייעוץ לגופים המוסדיים והגופים הרגולטוריים השונים, ובהתאם יוכלו לתקן את מדיניות התגמול שהן מבקשות לאשר. רשות ניירות ערך אמנם לא קבעה מועד חדש, אך הניחה כי ייעשה מאמץ מצד החברות לסיים את הטיפול במדיניות התגמול "בהקדם האפשרי".

האם אכן נעשה מאמץ כזה? מבדיקת "גלובס" עולה כי נכון להיום, ב-14 חברות ממדד ת"א 25 אושרה מדיניות התגמול. כיום יש במדד 26 חברות, ובין ה-12 שבהן לא אושרה המדיניות - שתיים הן חברות אמריקאיות ואינן חייבות באימוץ מדיניות התגמול (פריגו והחברה החדשה במדד, אופקו); ארבעה בנקים (הבינלאומי, דיסקונט, לאומי והפועלים) דחו את האסיפות לאישור המדיניות, לאור פניית המפקח על הבנקים; ושלוש הן יחידות השתתפות שגם הן אינן מחויבות בתיקון (אבנר, דלק קידוחים וישראמקו).

מה שמותיר אותנו למעשה עם שלוש חברות, שנכון להיום אין להן סיבה מיוחדת לכך שעדיין לא אושרה בהן מדיניות התגמול ותיקון 20 לא מיושם אצלן. החברות הללו הן אלביט מערכות, בזן והחברה לישראל, שאסיפות בעלי המניות שלהן נדחו בעבר וטרם נקבע מועד חדש לצורך אישור מדיניות התגמול.

נזכיר שבזן נמצאת כיום בפני תוכנית התייעלות; בחברה לישראל נדחתה האסיפה לאישור התגמולים על רקע התנגדות של אנטרופי, והחברה נמצאת כיום במגעים בנושא; וככל הידוע, באלביט עובדים בימים אלה על ניסוח מדיניות תגמול, ובוחנים הערות שהתקבלו לאחר פרסום המדיניות בעבר.

הקלות ודחיות

תיקון 20 לחוק החברות קובע כי החברות הציבוריות צריכות לקבל את אישור אסיפת בעלי המניות שלהן למדיניות התגמול. התיקון נכנס לתוקף כבר בדצמבר 2012, אך על רקע קשיים ועיכובים בהתקדמות אצל החברות, אושרו הקלות מסוימות לתיקון. אחת מהן קבעה כי החברות שאינן במדד ת"א 100, קיבלו דחייה ביישום התיקון עד לינואר 2014.

כאמור, חברות מדד ת"א 100 קיבלו לבסוף גם הן דחייה מסוימת, שנועדה לאפשר להן לדון עם בעלי המניות וחברות הייעוץ, שהעיקרית בהן היא אנטרופי.

מהנתונים שבידי "גלובס" עולה כי אנטרופי התנגדה בתחילה לתשע תוכניות תגמול שהוצעו על-ידי חברות ת"א 25. מתוכן, שתי חברות שינו את המדיניות, ואנטרופי המליצה להצביע בעד לאור אותם שינויים, ובשתי חברות אחרות אושרה המדיניות חרף התנגדות אנטרופי. מתוך 13 חברות שאנטרופי המליצה לאשר את תוכניות התגמול שלהן, רק בשלוש תוכניות הגיעה ההמלצה ללא כל הערה מוקדמת מצד אנטרופי, ולא נדרש בהן כל שינוי.

חברות ת
 חברות ת