חברי ועדת האיתור למנכ"ל הבורסה יקבלו 700 אלך שקל

ההליך היקר לבחירת מנכ"ל הבורסה מעורר ביקורת חריפה בשוק: "כולם כלי שרת של גורמים אינטרסנטיים"

בימים האחרונים הולכת וגוברת הביקורת על הליך הבחירה לתפקיד מנכ"ל הבורסה. הביקורת מתמדקת בכמה מישורים ואחד מהם נוגע לעלות הגבוהה של התהליך. כך, ל"גלובס" נודע כי חברי ועדת האיתור לתפקיד המנכ"ל גרפו לכיסם כ-700 אלף שקל מאז יולי האחרון.

חמשת חברי הוועדה, שהוקמה בעקבות התפטרותה של מנכ"לית הבורסה אסתר לבנון, הם הדח"צים גיתית גוברמן, יצחק חלמיש, ברכה ליטבק, זאב חיו ויו"ר הבורסה הזמני ד"ר רון מלכא. כל אחד מהדח"צים ברשימה - שעד לפני 3 שבועות כללה גם את לינדה בן-שושן, שכהונתה נסתיימה וטרם הוארכה - זוכה לשכר שנע בין 3,000 ל-4,000 שקל לישיבה בבורסה, שנמשכת שעות ספורות בלבד.

בשבועות האחרונים החלה ועדת האיתור לפעול במרץ, לקראת בחירתם של שלושה מועמדים סופיים לתפקיד מנכ"ל הבורסה והצגתם לחברי הדירקטוריון ביום חמישי הקרוב. ככל הידוע, בתקופה האחרונה החלו חברי הוועדה להתכנס בתדירות גבוהה של למעלה מ-3 פעמים בשבוע, במטרה לבחור את שלושת המועמדים הסופיים מבין כ-50 מועמדים שנבחרו להתמודד על תפקיד מנכ"ל הבורסה.

במקביל, הדח"צים השתתפו גם בישיבות דירקטוריון הבורסה, שמטבע הדברים נאלץ להתכנס בתדירות גבוהה יותר. על-פי הערכות, עם סיום הליך בחירת המנכ"ל בסוף החודש, יזכה כל אחד מהדח"צים לשכר מצרפי של 80-120 אלף שקל. בסך הכל, מדובר כאמור בסכום מצרפי של כ-700 אלף שקל.

אך זה לא הכל, ובפועל עלות חיפוש המנכ"ל עלולה להיות גבוהה יותר. ועדת האיתור, נזכיר, שכרה את שירותיה של חברת ההשמה "עמדה", שסייעה לה בהליך הסינון. עדיין לא ברור כיצד תתוגמל חברת ההשמה עבור שירותיה, אולם בתחום נהוג לשלם סכום השווה לשלוש משכורות חודשיות של המועמד שנבחר (במקרה זה, כ-400 אלף שקל).

כך שבסופו של דבר, עלות הליך בחירת מנכ"ל הבורסה בת"א - שלטענת גורמים בבורסה צפוי להסתיים בשבוע הבא - עלולה להסתכם ביותר ממיליון שקל. מדובר בלמעלה ממחצית שכרה השנתי הממוצע של המנכ"לית הפורשת אסתר לבנון.

"הכל מונע מאינטרסים"

שכר הדח"צים הוא, כאמור, רק סיבה אחת שבגללה זועמים בתקופה האחרונה חברי הבורסה והפעילים בשוק. מזה תקופה, ובפרט בימים האחרונים, שוטחים עוד ועוד גורמים בשוק ההון - בהם גם כאלה ששמם עלה כמועמדים לתפקיד מנכ"ל הבורסה - ובפיהם ביקורת חריפה על ההתנהלות סביב בחירת מנכ"ל הבורסה.

המשותף לביקורת של כולם: התרעומת על אופן התנהלותה של ועדת האיתור והיעדר השקיפות בתהליך בחירת המועמדים. כל הדוברים ביקשו לשמור על אנונימיות, מפאת חששם מההשלכות של יציאה נגד הרגולטור וראשי הבנקים השולטים בדירקטוריון הבורסה.

"חברי הדירקטוריון, חברי ועדת האיתור, המועמדים ואפילו התקשורת - כולם כלי שרת של גורמים שמעוניינים לשלוט בבורסה", אומר גורם בכיר בשוק. אחד מחברי הבורסה ציין בייאוש כי "הליך הבחירה מאוד מאכזב. הכל מונע מאינטרסים".

ואכן, מאחורי הקלעים מתחוללת מלחמת אינטרסים על ניהול הבורסה. מצד אחד ניצבים הבנקים, שמבקשים למנות לתפקיד מנכ"ל הבורסה את הבנקאי לשעבר יעקב רוזן, כדי שיגן על האינטרסים שלהם. מצד שני נמצא יו"ר רשות ני"ע, פרופ' שמואל האוזר, שהצהיר לא אחת שבכוונתו לחולל בבורסה שינוי אמיתי.

בינתיים, בשוק מביעים פליאה על השונות הרבה מבחינת הניסיון המקצועי של המועמדים השונים. "איך אפשר להשוות בין הניסיון המקצועי של דן ללוז, שהיה בעבר יו"ר מגדל שוקי הון, לבין זה של אלעד בנבג'י, מנכ"ל חבר הבורסה של אקסלנס?", תוהה אחד מחברי דירקטוריון הבורסה.

יש אף מי שמגדירים את הליך מינוי המנכ"ל החדש כשערורייתי. "חברי ועדת האיתור הם עושי דברו של יו"ר הרשות. לכן, מעולם לא היה כאן סיכוי להליך אמיתי, וזאת הסיבה שמועמדים מצוינים נרתעו מלהגיש מועמדות", אומר גורם בשוק. "הרי לכולם היה ברור שהאוזר ישלוף בדקה התשעים שפן מהכובע ויקדם מועמד שלו".

מנגד, מקורבים לוועדת האיתור טוענים כי חברי הוועדה עושים לילות כימים בניסיון לאתר את המועמדים הראויים ביותר, וכי "תהליך האיתור מתנהל למופת".

קמפיין אנונימי ואגרסיבי

לפני כשבועיים, נזכיר, כתבנו כי מקורבים לוועדת האיתור לא פוסלים את האפשרות שלפיה יו"ר הרשות יציע לוועדה מועמד חדש. השבוע פורסם בתקשורת כי יו"ר הרשות שותף להליך איתור המועמדים, וכי הוא מקדם (יחד עם ועדת האיתור) את הבאתו של יוסי ביינרט, מי שמנהל כיום את בורסת הנגזרים הפיננסיים בשיקאגו. בהקשר זה צוין כי האוזר "כנראה לא התרשם במיוחד מהמועמדים הסופיים שהגיעו לעדת האיתור", ולכן נאלץ להתערב.

לפעילים בשוק יש בטן מלאה גם בעניין זה. "מהמעט שידוע לנו עליו, ביינרט נראה מועמד ראוי. עם זאת, ברור שפנו אליו מראש, אז למה חיכו עם זה עד עכשיו?", תוהה גורם בכיר בשוק.

האוזר, נזכיר, מפגין בחודשים האחרונים מעורבות גבוהה בכל הקשור לבורסה בת"א. כך, יו"ר הרשות היה זה שדחף להתפטרותם של המנכ"לית אסתר לבנון והיו"ר סם ברונפלד, שהחליטו לסיים את תפקידם לפני כשלושה שבועות. הסיבה: חילוקי דעות קשים מי מהם אחראי לירידה החדה במחזורי המסחר בת"א, לרבות החלפת האשמות בנוגע לתפקוד לקוי. במקביל, האוזר פעל גם במישור המעשי והקים את הוועדה לשכלול המסחר ועידוד הנזילות בבורסה.

כל אלה הביאו לכך שבימים האחרונים נפתח נגד יו"ר הרשות קמפיין אגרסיבי. נכון לעכשיו לא ברור מי עומד מאחורי הקמפיין הזה, שכלל בתחילת השבוע הפצת לוח שנה עם תמונות של האוזר ולצדן שורה של טקסטים שבהם נטען כי יו"ר הרשות הוא זה שאחראי למצבה העגום של הבורסה. בין היתר, נכתב שם כי "כולם אשמים חוץ ממנו", "כולם לא בסדר חוץ ממנו" ו"כולם יודעים שיש רק אדם אחד שאחראי על הבורסה, וצריך לשלם את המחיר לפני שיהיה מאוחר".

בהמשך השבוע ניסו יוזמי הקמפיין, שמנוהל ע"י משרד יחסי הציבור רונן צור, לפרסם בכלי התקשורת מודעת דרושים פיקטיבית לתפקיד מנכ"ל הבורסה, שכללה אף היא האשמות וביקורת חריפה על תפקודו של האוזר. בסופה של של המודעה, שבסופו של דבר לא פורסמה בעיתונות מסיבות משפטיות, מופיעה החתימה הסתומה "פעילי שוק הון מודאגים".

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה לדברים כי "בימים האחרונים אנו עדים לקמפיין אישי המנוהל נגד יו"ר הרשות ע"י גורמים עלומי שם ועדים לפרסומים בדבר מועמדים שונים, שנועדו לפגוע בתהליך הרציני והיסודי למינוי מנכ"ל לבורסה, אשר מובילים חברי ועדת האיתור ללא משוא פנים. אנו דוחים בתוקף כל ניסיון לפגוע בהליך זה".