ניר ובברלי ברקת

מצב משפחתי: נשואים 3

מקום מגורים: ירושלים

הוא

אמש (ד') נכנס ניר ברקת (54) ללשכתו המוכרת ופצח בקדנציה שנייה כראש עיריית ירושלים, אבל התואר ראש עיר לא בהכרח הופך אותו לפוליטיקאי. ברקת הוא לא פוליטיקאי אמיתי שטיפס במעלה המדרגות מאגודת הסטודנטים באוניברסיטה דרך הפריימריז המפלגתיים במטרה לכבוש את סניף הליכוד הקרוב למקום מגוריו. לראשות העיר הוא הגיע מהעולם העסקי, ולכן גם סגנון הניהול שלו שונה.

ב-1998 הקים ברקת יחד עם אחיו אלי, יובל רכבי ועמרי מן את קבוצת ההיי-טק BRM (ראשי התיבות של שמותיהם באנגלית), שהייתה מהראשונות בעולם לפתח תוכנת אנטי-וירוס. עם השנים הפכה BRM לבית גידול עבור עסקים אחרים בתחום והיא השקיעה בחברות כ"בקווב" (BackWeb) וצ'ק פוינט. ברקת כיהן כיו"ר החברות בשנותיהן הראשונות, וההשקעה בצ'ק פוינט הניבה רווחים של מאות מיליוני דולרים.

ברקת נמנה גם על מייסדי IVN, רשת הון סיכון שנוסדה ב-2001 על ידי קבוצת אנשי היי-טק ישראלים ואמריקאים במטרה לייצר בישראל סביבה עסקית פלורליסטית המבוססת על סיוע ושיתוף פעולה, על ידי עידוד יוזמות מקוריות וחדשניות.

בינואר 2003 פרש מכל תפקידיו ועיסוקיו העסקיים והחל במסע בחירות לראשות עיריית ירושלים בראש סיעת "ירושלים תצליח". בבחירות לראשות העירייה התמודד ברקת מול אורי לופוליאנסקי וזכה ב-43% תמיכה, אך כשל במטרתו הראשית - לזכות בראשות העירייה. בבחירות המוניציפליות בנובמבר 2008, נבחר ברקת לתפקיד ראש העירייה לאחר שזכה ב-52% מהקולות, מול 43% של המתחרה העיקרי מאיר פרוש. משכורתו כראש העירייה עומדת על שקל אחד בשנה.

אמו, שולה, היא מדריכת ריקודי עם, ואביו, זלמן, הוא פרופסור לפיזיקה באוניברסיטה העברית בירושלים. ברקת נולד באזור המרכז וגדל בשכונת גבעת המבתר שבירושלים. יש לו שני אחים: ערן ואלי, מבעלי בית ההשקעות דש איפקס. הוא נשוי למעצבת בברלי (בבי) לבית סקלובסקי, בת זוגו מגיל 15, ואב לשלוש בנות. על פי דירוג פורבס ב-2013, הונו של ברקת מוערך בכ-450 מיליון שקל והוא הפוליטיקאי וראש העיר העשיר בישראל.

היא

להבדיל מבעלה הביצועיסט, בברלי ברקת, עוסקת באמנות. היא למדה בבצלאל ונחשבת לציירת מוקפדת, כאשר נושאי הציור שלה מתרכזים במודלים של עירום, טבע דומם, סוסים, סחלבים, דיוקנאות וציורי נוף. במקביל, עוסקת ברקת בפילנתרופיה. כמי שאינה עובדת בעבודה קבועה אלא מתעסקת בעיקר בפיסול ובציור, היא ריכזה מקום מכובד בחייה לטובת הקמת ספריות ומועדוניות בשורה של מוסדות. ברקת, הצעירה מבעלה בשבע שנים, נולדה כבברלי סקלובסקי, והיא ילידת יוהנסבורג, דרום אפריקה. כשהייתה בת 10 עלתה עם משפחתה לישראל והם השתקעו בשכונת גבעת המבתר בעיר, מול משפחתו של ברקת. בין שתי המשפחות התפתחה מערכת יחסים חברותית. מערכת יחסיה עם ברקת החלה כשהייתה בת 15 והוא היה קצין צנחנים בן 22.

נסיעות לחו"ל הן בילוי משפחתי מועדף. עד שנבחר ברקת לעירייה היו בני הזוג מקפידים בכל קיץ לנסוע עם הבנות ליעד אקזוטי אחר. בברלי, אגב, אוהבת קונצרטים, אבל דווקא ברקת הבעל מגלה פחות עניין בתחום. כבילוי משותף, מעדיפים השניים הופעות של אמנים, ולא פעם נסעו במיוחד לחו"ל לשם כך. אהבה משותפת נוספת היא הפועל ירושלים בכדורסל.

ניר ברקת

תפקיד: ראש עיריית ירושלים

גיל: 54

השכלה אקדמית: בעל תואר ראשון במדעי המחשב, ולמד באוניברסיטה העברית בירושלים לקראת תואר שני במינהל עסקים, אך לא השלים את התואר

עוד משהו: על פי דירוג פורבס ב-2013, הונו של ברקת מוערך בכ-450 מיליון שקל והוא הפוליטיקאי וראש העיר העשיר בישראל

ועוד משהו: בזמן שירותו הצבאי נפצע במבצע "מוביל" בלבנון, בעת שהסתער על מחבל שהרג את מפקדו

בברלי ברקת

תפקיד: ציירת ופעילה חברתית

גיל: 47

השכלה אקדמית: בוגרת לימודי צורפות בבצלאל

עוד משהו: ברקת עוסקת גם בפילנתרופיה, ובשנת 2000 הקימו הזוג יחדיו מפעל הזנה לילדים בפנימיות יום בשכונות

ועוד משהו: את בעלה הכירה כבר בגיל 10, כשמשפחתה התגוררה מול משפחתו של ברקת

אלי ואלונה ברקת

מצב משפחתי: נשואים 3

מקום מגורים: תל אביב מקום מגורים: ירושלים

הוא

כבר מגיל צעיר, ידע אלי ברקת, ילד הסנדוויץ' במשפחה הירושלמית, שהוא רוצה להיות דמות מרכזית בנוף הישראלי. עם השנים הוא הצליח לתרגם את התחרות הסמויה עם אחיו הגדול ניר (שנחשב לכריזמטי מבין השנים) להצלחה עסקית.

האחים לבית ברקת התפצלו באוניברסיטה (אלי למד מתמטיקה ומדעי המחשב ואילו ניר מינהל עסקים), אך בהמשך מצאו עצמם עושים יחד עסקים. בתחילת שנות התשעים הקימו חברת מחשבים שכללה תוכנות אנטי-וירוס, גיבוי ואבטחת מחשבים. בהמשך הפכה BRM לחברת השקעות במיזמים טכנולוגיים והייתה חתומה על לא מעט השקעות מוצלחות.

אחד המהלכים שעימם מזוהה ברקת הצעיר היא העסקה המפורסמת בשנת 92, במסגרתה העניקה BRM מימון ליוזמה של שלושה חברים - גיל שוויד, שלמה קרמר ומריוס נכט - שביקשו להקים חברה בשם צ'ק פוינט.

השקעה זו הפכה לעסקת חייו של אלי ברקת ושותפיו, שרכשו 50% מצ'ק פוינט תמורת 400 אלף דולר ובהמשך מכרו את מניותיהם תמורת 400 מיליון דולר.

3 שנים לאחר מכן, כשאלי ברקת ניסה לשחזר את הצלחת צ'ק פוינט, הגיעה המכה. ברקת נסע לארה"ב יחד אשתו אלונה כדי לנהל את בקווב שפיתחה טכנולוגיית דחיפת מידע, אך החברה לא התרוממה כמצופה. ב-2003, שמונה שנים אחרי שהיגרו לעמק הסיליקון בארה"ב, החליט ברקת להניח לניהול החברה ולשוב לישראל.

עם חזרתו מונה למנהל קרן BRM, ועם הזמן הבין שעליו לבסס את מעמדו מחוץ לעולם ההי-טק. ב-2009 כבר חיפש השקעה גדולה וניסה לרכוש 15% ממניות HOT. לאחר שהניסיון לא צלח, רכשה BRM 55% ממניות בית ההשקעות דש איפקס לפי שווי של קרוב למיליארד שקל. תוך שנתיים איבד דש איפקס כשליש משוויו, וברקת החליט לעשות מעשה. הוא חבר למשפחת סטפק, מייסדי בית ההשקעות מיטב, וב-2012 השניים החליטו על מיזוג.

בעקבות המהלך (שהושלם באפריל האחרון), הפך ברקת ליו"ר החברה הציבורית ושותף במיטב דש - בית ההשקעות השני בגודלו בישראל.

היא

את בעלה, אחיו של ראש עיריית ירושלים, הכירה אלונה במהלך לימודיה האקדמיים בירושלים. עד מהרה הפך אלי לאיש עסקים מצליח ולאיש עשיר במיוחד בזכות השקעתו בחברת צ'ק פוינט. בעוד הוא נחשב למוח הכלכלי שמאחורי המשפחה ולאחראי העיקרי להצלחה הכלכלית, ידעה אלונה, בדיוק כמו אחיו ניר, למנף את ההצלחה הכלכלית ולתרגם אותה לעשייה ציבורית שהביאה לה פרסום והוקרה.

בעוד אלי ממשיך בניהול העסקים המצליחים, החלה אלונה להימשך דווקא לביצת הכדורגל הישראלי. תחילה שקלה להפוך לבעלי קבוצת הכדורגל של מכבי תל אביב, זאת בזכות קשריה עם איש העסקים לוני הרציקוביץ' שהיה בשעתו הבעלים של הקבוצה. במקביל, היא הייתה שותפה להקמת מכון מחקר באוניברסיטת תל אביב ביחד עם קרן רש"י, וכך הכירה את אלי אללוף שהיה מנכ"ל הקרן ודמות ידועה בעיר באר שבע. היה זה אללוף ששכנע אותה לרכוש דווקא את קבוצת הכדורגל של הפועל באר שבע ששיחקה באותה העת בליגה השנייה.

ברקת נכנסה לענייני הכדורגל בקיץ 2007, אז רכשה את מועדון הכדורגל מידיו של איש העסקים אלי זינו. מאז הרכישה, החלה ברקת להשקיע סכומי כסף גבוהים במועדון. כפי שפורסם ב"גלובס", רק בארבע עונות הכדורגל האחרונות (2009/10-2012/13), התקציבים שהעמידה לקבוצה הסתכמו ב-109.5 מיליון שקל.

יש לציין, כי חלק משמעותי מהסכום הנ"ל הגיע מכיסה הפרטי של ברקת, בעוד היתר משויך להכנסות הטבעיות של המועדון (ספונסרים, תמיכת עירייה, כספים מההתאחדות לכדורגל, מכירת כרטיסים וכו').

למרות שהקבוצה נהנתה מרווחה כלכלית בזכות הכיסים העמוקים של משפחת ברקת, על המגרש סבלה שנה אחרי שנה מאכזבות ספורטיביות. הדברים הגיעו לשיא כאשר בשנת 2010 הודיעה ברקת כי תפסיק לתמוך בקבוצה בין היתר בגלל תקרית אלימה בין אוהדי הקבוצה למאמנה דאז, גיא עזורי.

לאחר שנוסח 'קוד פעולה אתי' בין אוהדי הקבוצה להנהלה, חזרה בה מהחלטתה.

השנה נהנית הקבוצה של ברקת מפתיחת עונה טובה במיוחד. סוף-סוף היא יכולה לראות פרי בעמלה ובהשקעתה והקהל חוזר לאצטדיון בעיר. במקביל, לאחרונה החליטה ברקת להשקיע בדור הבא של המועדון וגייסה את המאמן הבכיר מוטי איווניר כמנהל המקצועי של מחלקת הנוער. האיתות מבחינתה ברור: 'אני כאן כדי להישאר'.

ברקת היא האישה הראשונה בישראל שמשמשת כבעלים של קבוצת כדורגל. כאשר הייתה בת 40 ערך לה בעלה אלי מסיבת הפתעה רבת-משתתפים בסגנון 'חיים שכאלה'.

בחודש הבא עתידה ברקת לקבל אות יקירת הנגב מאוניברסיטת בן גוריון. חבר השופטים שנימק את ההחלטה מסר כי "זהו אות הוקרה לאשת עסקים בעלת חזון, שהביאה את כישוריה אל עולם הכדורגל וניווטה את קבוצת הפועל באר שבע למצוינות ולהישגים מרשימים, ואשר עשתה אותה מקור לגאווה עבור תושבי הנגב".

השתתפו בהכנת הכתבה: לילך ויסמן, ליטל איסטמטי, מיכל גלנטי וגלי וינרב

אלי ברקת

תפקיד: יו"ר משותף במיטב דש; מייסד, שותף ומנכ"ל קרן BRM

גיל: 48

השכלה אקדמית: תואר ראשון במתמטיקה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית בירושלים, בהצטיינות יתרה

עוד משהו: אביו הוא פרופסור לאסטרו-פיזיקה

ועוד משהו: את השנים 1968-1971 העבירה משפחת ברקת בארה"ב, לשם היגרה לטובת לימודים של האב. 28 שנה לאחר מכן חזר אלי להתגורר בארה"ב, הפעם עם אשתו אלונה

אלונה ברקת

תפקיד: יו"רית ובעלת קבוצת הכדורגל הפועל באר שבע

גיל: 44

השכלה אקדמית: תואר ראשון ושני בהיסטוריה של המזרח התיכון

עוד משהו: ברקת נולדה באשקלון ובגיל 14 עברה ללמוד באולפנה בירושלים

ערן ברקת

מצב משפחתי: נשוי לבת של עמוס שפירא, לשעבר מנכ"ל סלקום

מקום מגורים: תל אביב

ערן הוא האח הצעיר למשפחת ברקת. הוא הגיע לחברה המשפחתית אחרי שעבד כמתכנת בחברת Kamoon. תחילה היה מנהל פיתוח עסקי, במשך תקופה ניהל את IGI, פעילות של הקבוצה בתחום הפרייבט אקוויטי, ולאחר מכן הפך לשותף בקרן ולראש תחום ההשקעות בהיי-טק - שזו למעשה ליבת הפעילות ההיסטורית של הקבוצה.

אומרים עליו שהוא איש מוכשר. איש טכנולוגיה במקור, נחשב למנהל קפדן, כזה שיורד לפרטים ומכיר את החומר לעומק אבל אינו קשוח. להיפך, איש נחמד, חביב ובעל חברים רבים

ערן ברקת

תפקיד: שותף בקרן ההשקעות BRM

גיל: 46

השכלה אקדמית: תואר ראשון במחשבים ותואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן

עוד משהו: מג"ד במילואים ביחידת צנחנים מובחרת

ועוד משהו: שימש כנווט של אחיו אלי במרוץ פריז דקר