הסיבה להפסקות החשמל: נפילה של אלף מגוואט - תקלה נדירה

האירוע החל בתקלה ביחידת ייצור גדולה בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון ■ עקב ירידת התדר הפתאומית הופסקה פעילותה של תחנת הכוח OPC בבעלות החברה לישראל ■ לפני כשבועיים בלבד אירעה תקלה דומה שגרמה להשבתתה של OPC

הפסקות חשמל נרשמו הבוקר (ו') בכל רחבי הארץ עקב תקלה ביחידת הייצור של חברת החשמל בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון. יחד עם התחנה ברוטנברג נפלה גם תחנת הכוח של OPC של החברה לישראל במישור רותם. המשמעות - כמעט 10% מיכולת ייצור החשמל של החברה נפלה בתוך בדקות ספורות.

הפסקות החשמל הקצרות הורגשו בכל רחבי הארץ בעקבות קריסה פתאומית של כ-1,000 מגוואט, שהם כמעט 10% מיכולת ייצור החשמל של המשק. מדובר באירוע חמור יחסית, המתרחש בדרך כלל אחת לשנה. ואולם מדובר באירוע שני מסוגו בבועות האחרונים שנגרם עקב "מחלות ילדות" של תחנת כוח פרטית גדולה, שהחלה לפעול רק לפני חודשיים.

האירוע החל בתקלה ביחידת ייצור גדולה בתחנת הכוח רוטנברג באשקלון. היחידה, בהספק של 575 מגוואט תוקנה רק לפני כחודש והושבתה במהלך הלילה לצורך טיפול לאחר לאחר שנרשמו בה רעידות. הבוקר הוכנסה היחידה בהדרגה להפעלה מלאה כשלפתע הופסקה פעילותה כשכבר הגיעה להספק מלא.

חברת החשמל מתורגלת להמשיך ולספק חשמל גם במקרים של תקלה באחת מיחידות הייצור הגדולות שלה. ואולם עקב ירידת התדר הפתאומית הופסקה פעילותה של תחנת הכוח OPC במישור רותם שליד דימונה. מדובר באותה תחנה שעל-פי פרסומים החברה לישראל מעוניינת למכור במחיר של כמיליארד דולר. החברה לישראל מחזיקה 80% מהתחנה וקונצרן ויאוליה העולמי ב-20 האחוז הנוספים באמצעות חברת הבת דלקיה.

לפני כשבועיים בלבד אירעה תקלה דומה כשירידת תדר פתאומים הביאה להשבתתה של OPC אם כי להערכת גורמי מקצוע מדובר בלא יותר מ"מחלות ילדות" של התחנה הצעירה. בעקבות נפילת שתי התחנות נכנסה חברת החשמל למצב של השלות עומס, או מה שמכונה בציבור הפסקות חשמל ייזומות. בסך הכל נותקו מחשמל 10% מצרכני החשמל בכל הארץ באמצעות מערכות ניתוקים ממוחשבות, הפועלות על-פי תוכניות מוכנות מראש. למרבה המזל הצליחה חברת החשמל להפעיל את יחידות הגיבוי שלה בתוך דקות וכך כל הצרכנים חוברו מחדש בתוך פרק זמן של עד 15 דקות.