"יותר קל היום להגיד ללקוחות שהמשכנתא שרצו מסוכנת"

הצצה ראשונה למוסף הנדל"ן של "גלובס" ■ דודי מייזליק, מנהל אגף משכנתאות במרכנתיל, על השינוי בשוק המשכנתאות: "יש יותר לקוחות שנפסלים בגלל המגבלות" ■ ומחירי הדירות? "אולי תהיה ירידה של 10%, לא קריסה"

נתוני בנק ישראל שפורסמו בימים האחרונים מלמדים כי המשכנתא הממוצעת שלקחו ישראלים החלה סוף סוף לרדת, מ-613 אלף שקל באוגוסט ל-594 אלף שקל בספטמבר. האם מדובר בשינוי מגמה? לדברי דודי מייזליק, מנהל אגף משכנתאות בבנק מרכנתיל, "יותר קל היום להסתכל ללקוחות בעיניים ולהגיד להם שהמשכנתא שרצו לקחת מסוכנת. הגבלות בנק ישראל וגם האווירה הכללית במשק גורמת לכך שאנשים קשובים יותר ומוכנים לשמוע על הסיכונים.

- פוסלים היום יותר אנשים מלקחת משכנתא?

"יש יותר לקוחות שנפסלים בגלל המגבלות. הם לא חוצים את סף האישור המבוקש. הרגולציה מדללת את הבקשות. מצד שני, לאנשים שכן עומדים בכל התנאים יותר קל להגיד שהם חייבים להסתכל על הטווח הארוך ולא בטוח שדירת 2 מיליון השקלים שהם רצו לקנות מתאימה להם".

- הבנק לא חושש מסכנה של בועה שתתפוצץ בצורה לא מבוקרת?

"אף אחד לא יודע לאיזה כיוון המחירים הולכים, אבל גם אף אחד לא מדבר על קריסת מחירים. אולי תהיה ירידה של 10%. הבנקים בארץ אף פעם לא נתנו משכנתאות במימון גבוה, גם לפני ההגבלות. גם בכל הקשור להחזר החודשי של המשכנתא, לא רואים עלייה בהיקף הפיגורים, גם כאשר היקף המשכנתאות עלה. לא הייתה השתוללות במתן הלוואות של הבנקים וגם לא בלקיחת משכנתאות על ידי הציבור".

*** הכתבה המלאה - במוסף הנדל"ן שיחולק הערב (א') למנויי "גלובס"