דיסקונט לא יאריך ליו"ר ועד העובדים את החוזה

ועד העובדים מבטל הקפאת המו"מ על השכר - ולא ימתין לכניסת אשר-טופילסקי לתפקיד המנכ"ל ■ דיסקונט הוא הבנק הכי פחות יעיל במערכת הבנקאית, והמנכ"ל הפורש סירב להמשיך ולאפשר העלאת שכר של 5% מדי שנה

האם סכסוך העבודה בדיסקונט עומד לעלות מדרגה? ל"גלובס" נודע כי הנהלת דיסקונט בראשות היו"ר יוסי בכר הודיעה באחרונה ליו"ר ועד העובדים של הבנק, ריקי בכר, כי לא יאריכו לו את החוזה שצפוי להסתיים בסוף חודש מארס 2014.

בכר (69) ככל הנראה לא אהב את הבשורה, שכן ציפה להמשיך בתפקידו, במיוחד לאור העובדה שבדיסקונט כבר האריכו לו פעם אחת את החוזה, וזאת על אף שהגיע לגיל פרישה. לפי הערכות, ייתכן שההסתדרות, בראשות עופר עיני, תתערב בסוגיה ותפעל להארכת החוזה של בכר, אולם טרם התקבלה החלטה סופית בעניין. 'עם זאת, גורמים בדיסקונט מעריכים, כי גם התערבות של ההסתדרות לא תביא לשינוי ההחלטה, שכן בבנק נחושים להיפרד מבכר לאחר סיום החוזה שלו.

בנק דיסקונט, ההסתדרות ו-וועד עובדי דיסקונט סירבו להגיב לידיעה.

בכל אופן, במקרה או שלא, החליט ועד העובדים בראשות בכר לחדש את המו"מ בנוגע להסכם שכר חדש לעובדים. וזאת, על אף שרק באחרונה פורסם כי הוועד ימתין לכניסתה של לילך אשר-טופילסקי לתפקיד המנכ"ל, ויקפיא עד אז פעולות הקשורות בסכסוך. הועד צפוי להעביר היום (ב') בקשה רשמית אל הבנק לחדש את השיחות לצורך גיבוש הסכם שכר חדש.

בשלב זה מבקש הוועד רק לקיים שיחות, ועדיין אינו מאיים בצעדים להחרפת הסכסוך. יחד עם זאת, אין ספק כי האווירה בין ריקי בכר להנהלת הבנק בשיחות לא תהיה טובה, וזאת לאור הודעת הבנק כי לא יחדש לו את החוזה. על כן לא נתפלא אם נראה בתקופה הקרובה ניסיונות של בכר להחריף את הצעדים, ואולי אף לנקוט עיצומים בבנק.

תוקף הסכם השכר הקודם בבנק פג בתחילת שנת 2013. הוועד והנהלת הבנק נפגשו בכדי לדון על ההסכם החדש, אולם מהר מאוד התגלה עומק הפערים בין הצדדים.

דיסקונט הוא הבנק הכי פחות יעיל במערכת הבנקאית. המנכ"ל הפורש ראובן שפיגל, שהובילה תהליך התייעלות בבנק, סירב להמשיך במנגנון הטייס האוטומטי, שאיפשר העלאה שנתית בשכר של 5% מדי שנה. שפיגל הציע העלאת שכר הרבה יותר מינורית ורק לבעלי השכר הנמוך בבנק. בכר התנגד לכך נמרצות, ובאפריל האחרון הכריז על סכסוך עבודה.

לאחר כמה דיונים, שפיגל העביר לוועד הצעת פשרה, והצדדים החליטו להשהות את המגעים עד לאחר החגים. אלא שאחרי החגים הפתיע שפיגל, והודיע כי יפרוש מתפקידו. בעקבות הודעה זו, הוחלט שוב להאריך את הקפאת המו"מ עד לאחר כניסת המנכ"ל החדש לתפקיד. באחרונה נודע כי אשר-טופליסקי, שכיהנה כראש החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים, תתמנה לתפקיד, אולם עדיין לא ברור מתי תיכנס לתפקידה, וזאת לאור תקופת הצינון אליו היא נדרשת.

אלא שכעת, כאשר בכר הבין כי הבנק לא מתכוון להאריך לו את החוזה, וכי למעשה אם ימתין לאשר-טופליסקי, הרי שסיכוי נמוך שינהל את המו"מ ויוביל את הסכם השכר, הוא החליט לבטל את ההקפאה ולחזור אל שולחן המו"מ במלוא עוצמתו.