"זה מחשיד למה הממשלה מתקשה לטפל במצוקת הדיור"

יום אחרי פרסום המלצות צוות 90 הימים לקידום מהיר של תוכניות ויישום תוכנית הדיור הלאומית ובניית 150 אלף דירות להשכרה, תוקפים גורמים שונים את התוכנית

יום אחרי פרסום המלצות צוות 90 הימים לקידום מהיר של תוכניות ויישום תוכנית הדיור הלאומית ובניית 150 אלף דירות להשכרה, תוקפים גורמים שונים את התוכנית.

הראשונים להתנגד להמלצות הם מחזיקי הקרקע החקלאית שעל פי ההמלצות עומדים כעת מול תהליך חדש של השבת הקרקע הדומה להפקעה אך ללא זכות ערעור.

כך, התנועה הקיבוצית תקפה בחריפות את המלצות הצוות מזכ"ל התנועה הקיבוצית, איתן ברושי, אמר: "שר האוצר לפיד, שלא מצא זמן מאז כניסתו לתפקיד להיפגש עם החקלאים ונציגי ההתיישבות עושה ספין מכוער ומסית כנגד חברי קיבוצים ומושבים, אותם הוא הופך למקור הבעיה במשבר הדיור בישראל. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל ששר אוצר מאיים על אזרחים שומרי חוק להפקיע מהם קרקע בכוח, קרקע ממנה הם מתפרנסים כבר שלושה דורות, בזיעת אפם, בנגב, בגליל, במרכז הארץ ולאורך גבולות המדינה כולה".

גם מזכ"ל האיחוד החקלאי, דודו קוכמן, הגיב על המלצות הצוות ואמר: "הפוליטיקאים בממשל כמו אלה ברשויות, במקום לטפל בדברים האמיתיים מעדיפים ליצר סכסוך שמפנה את האשמה מהם ומציב 'אשמים' שנוח להציגם ככאלה. במשך השנים הוכיחו החקלאים כי הם הראשונים להקריב למען צרכים לאומיים ולתשתיות לאומיות ובמשך השנים השביעו קרקע חקלאית ששינתה את ייעודה.

"החקלאים מודעים לצורך הלאומי לפתרונות דיור, אך הגיע העת לתהליך הוגן וכיום הפיצוי הוא מגוחך. הפיכתם של החקלאים לפולשים באדמתם מקוממת שבעתיים נוכח העובדה שפולשים אמיתיים באיזורי ביקוש, קרי כאלו שלא התיישבו ברשות ובזכות בקרקעותיהם, נהנים מפיצוי גבוה מאד, על פי החלטות מועצת מקרקעי ישראל".

עוד הוסיף קוכמן כי: "כמדינה שיש לה שליטה מוחלטת בקרקע, זה מגוחך שלא לומר מחשיד למה הממשלה מתקשה לטפל המצוקת הדיור. לו רצתה הממשלה לפתור את הבעיה, כבר מזמן הייתה מטפלת בכך. קיימים פתרונות רבים אך פקידי האוצר והפרקליטות ממשיכים להאשים את כולם ובעיקר את ההתיישבות, רק לא את עצמם ולא לוקחים שום אחריות להחלטותיהם".

חבר הכנסת אילן גילאון פרסם הבוקר סטטוס בפייסבוק במסגרתו תקף גם הוא את המתווה המתגבש של האוצר ל'נטילת הקרקע'. "לפיד מצא לו חרדים חדשים", פתח גילאון את הסטטוס, "כשלונותיו הסדרתיים של שר האוצר בתחום עליו הופקד - כלכלת ישראל וחוסר האופק הפוליטי שלו - כנראה מעבירים אותו על דעתו. עתה הגיע תורם של הקיבוצים והמושבים להיות שק החבטות שלו.

עוד בטרם נאמרה מילה אחת על-ידי הקיבוצים על תכניות צוות הדיור, כבר הספיק לפיד להציב אולטימטום: 'או שתשחררו קרקרעות או שנפקיע מכם'. כדאי להזכיר לו שמדובר בקרקעות בבעלות מנהל מקרקעי ישראל וזו אינה בלשון המעטה טעותו הראשונה. לפיד מעדיף לאמץ בריונות על מדיניות שאין לו. הפתרון למשבר הדיור נעוץ במודל משולב של דיור ציבורי, דיור להשכרה ודיור בר-השגה במקומות רוויים. אכן הקרקע הינה מרכיב עיקרי בהורדת מחיר הדירות ללא ספק. לפיד יודע שעיקר העתודות לא חכורות בידי ההתיישבות אלא בגדר אדמות מנהל. אבל הוא מעדיף להסית נגד ההתיישבות העובדת - זה הרבה יותר קל מאשר לפתור את בעיית הדיור".

לצד תגובות אלו, נשמעה היום גם התייחסות מצד מהנדסי הערים לתוכנית המתגבשת וביקורת על הכוונה להשקיע מאמצים לאיתור מתחימי קרקע חדשים על פני מתחמים בנויים קיימים: "אל תפתחו שכונות חדשות בשולי הערים, תשקיעו בפיתוח מרכזי הערים, הבנייה בשולי הערים הינה טעות ובכיה לדורות", כך אמר היום אבנר אקרמן, מנכ"ל איגוד מהנדסי ערים ואדריכל העיר ראשון לציון.

"פיתוח מרכזי ערים יחזק אותן ושכונות בשוליהן עלולה להחליש אותן. השכונות החדשות תהיינה הומוגניות ביסודן ולאורך זמן הן תהיינה לא אטרקטיביות. הן יעמיסו הוצאות מיותרות על תשתיות חדשות במקום להסתמך על תשתיות קיימות או שדרוג הקיימות. אם תוכנית הבניה של החברה לדיור לאומי תיושם, תהיה פגיעה בערים והיא תרוקן מתוכן את המאמצים הרבים המושקעים בהתחדשות עירונית".

במקביל להתבטאויות המתייחסות לעניין הקרקעות החקלאיות, יש גם כאלה התוהים מדוע במסגרת התוכנית החדשה לא הוצגה גם התייחסות למי שאמור לבנות את כל יחידות הדיור החדשות. "הופתעתי לשמוע על תוכניתו הגרנדיוזית של שר האוצר לזירוז הבניה והוזלת הדיור, וזאת מבלי שהשר לפיד לקח בחשבון מחסור חמור של עובדים מקצועיים בענף", כך אמר היום יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבנין והעץ - הגוף המפקח על הכשרתם ועבודתם של העוסקים בענף הבניין.

"זה בניין קלפים שיתמוטט במוקדם או במאוחר. לפני שעושים תוכנית, הממשלה חייבת לחזור ולתמוך בתוכניות להכשרת עובדים בענף. התוכנית כפי שהיא לא רלוונטית ואינה תואמת את המציאות העגומה של מחסור חמור בעובדים בענף הבנין. כיום יש מחסור של למעלה מ-20 אלף עובדים בענף ולמרות זאת, הממשלה הקודמת וגם זו הנוכחית מעכבות כספים להכשרתם של אלפי ישראלים המבקשים לעבוד בענף. כנראה שהכלבים נובחים והשיירה עוברת".

לדברי מויאל, הפתרון האמיתי למשבר הדיור הוא שהממשלה תכריז על מצב חירום לאומי בענף: "במקום לדבר על תוכניות בעלמא, אני קורא למשרדי האוצר והתמ"ת להעניק מילגות לסטודנטים שמבקשים ללמוד ולהשתלב בענף. כי אין היום מי שיבנה את הארץ".

"מעל המלצות צוות 90 הימים מרחף סימן שאלה לא קטן בדבר היכולת ליישם את ההמלצות הללו ולרבות מן ההיבט המשפטי והחוקי", כך אומר "עו"ד ישראל עזיאל, ראש מחלקת נדל"ן במשרד ליפא מאיר ושות'. "המדובר בהמלצות שיישומן כרוך בהסדרה חוקית האורכת זמן לא קצר ויעילותן אף מוטלת בספק. כך, ההמלצה להקים מוסד תכנון ארצי חדש מצריכה כשלעצמה חקיקה חדשה והיא מצטרפת לניסיונות ייעול קודמים ודומים שלא צלחו או שיעילותן מוטלת כאמור בספק רב.

"גם ההמלצה להשבת קרקעות חקלאיות מיישובים לצורך הקמת שכונות מגורים כרוכה ביישום מורכב שאין ספק כי יגיע לפתחם של בתי המשפט אשר ידונו בהתנגדויות לכך. המלצות נוספת ולרבות לעניין ההתחדשות העירונית ועידוד המימון לצורכי הקמת דירות להשכרה מצריכות אף הן חקיקה מתאימה ויישומן נראה עדיין רחוק. ככלל, נדמה שגם הפעם קיים פער בין ההמלצות בהיבט התיאורטי שלהן לבין היישום המעשי אשר לא נראה כי הוא יכול לתת מענה מיידי לבעיית הדיור במדינת ישראל".